» مقالات تجارت الکترونیک » عدم واسطه گری و واسطه گری مجدد

عدم واسطه گری و واسطه گری مجدد

عدم واسطه گری و واسطه گری مجدد

12927  تعداد بازدید  |  دوشنبه 24 آبان ماه 1395

در کاناال توزیع سنتی، لایه های واسطه گری سنتی بین سازنده و مصرف کننده وجود دارد )از قبیل عمده فروش ها ، توزیع کنندگان و خرده فروش ها).در برخی از کشورها شبیه ژاپن ،ممکن است یک نفر ،شبکه های توزیع ناکارآمدی را با ۱۰ لایه واسطه پیدا کند. این لایه های اضافی می توانند حتی تا ۵۰۰ درصد به هزینه های اولیه سازنده بیفزایند.

عدم واسطه گری و واسطه گری مجدد

در کاناال توزیع سنتی، لایه های واسطه گری سنتی بین سازنده و مصرف کننده وجود دارد )از قبیل عمده فروش ها ، توزیع کنندگان و خرده فروش ها).در برخی از کشورها شبیه ژاپن ،ممکن است یک نفر ،شبکه های  توزیع ناکارآمدی را با ۱۰ لایه واسطه پیدا کند. این لایه های اضافی می توانند حتی تا ۵۰۰ درصد به هزینه های اولیه سازنده بیفزایند.

واسطه ها، به طور سنتی زیرساخت داد و ستد را فراهم کرده و سلسله مراتب ایجاد هماهنگی بین نیازهای خریداران و فروشندگان را مدیریت می کنند. به هر حال، تجارت الکترونیکی سبب خود کار شدن بسیاری از وظایف واسطه ها شده است اما آیا این به معنی محو شدن عامل  های مسافرتی، واسطه های املاک، کارمندان آژانس های کاریابی، عامل های بیمه و مشاغلی از این قبیل است؟

تولید کنندگان می توانند از اینترنت برای فروش مستقیم به مشتریان و تامین پشتیبانی مشتری به صورت Online استفاده کنند. از این جهت، واسطه های سنتی حذف خواهند شد. حذف واسطه به حذف تشکیلات یا لایه های فرآیند کسب و کار که مسئول مراحل معین واسطه گری در زنجیره تأمین هستند، اشاره می کند. تولید کننده می تواند خرده فروشی ها و عمده فروشی ها را نادیده بگیرد (فروش مستقیم به مصرف کنندگان انجام شود). ممکن است خرده فروش های الکترونیکی نیز مانع کسب و کار خرده فروش های سنتی شوند.

 به هر حال، ممکن است مصرف کنندگان در انتخاب فروشنده Online و فروشندگان در تحویل کالاها به مشتریان مشکلاتی داشته باشند و شاید هر دو طرف نیازمند یک سرویس وجه الضمان برای تضمین این معاملات باشند.این مساعدت توسط واسطه های جدید یا سنتی انجام می شود.در چنین مواردی ، واسطه های سنتی نقش های جدیدی را ایفا می کند.این فرآیند را واسطه گری مجدد نامیده می شود.

بنابراین ،اینترنت برای واسطه گری ، برای دستیابی به مشتریان جدید ،ایجاد ارزش برای مشتریان و یا حتی برای درآمد زایی راه های جدیدی را ارائه می کند.

نمونه ای از واسطه گری مجدد، شرکت Rosembluth است. این شرکت مسافرتی با فراهم کردن خدمات ارزش افزوده به مشتریان، مدل کسب و کار خود را به طور کامل تغییر داد. زمانی که بسیاری از آژانس های مسافرتی نقش خود را به عنوان واسطه از دست میدادند، Rosembluth با استفاده از مدل های کسب و کارواسطه گری مبتنی بر تجارت الکترونیکی به بقا و حتی پیشرفت خود ادامه داد.

 این نقش واسطه گری بر خدمات ارزش افزوده از جمله کمک به مشتریان در مقایسه خرید از منابع متعدد، تدارک راه حل های جامع به وسیله ترکیب خدمات چندین فروشنده و تدارک گواهی نامه ها و نظارت  شخص ثالث مورد اطمینان ، تاکید می کند.برای مثال ، واسطه های الکترونیکی در دنیا فروش online اتومبیل های صفر و کار کرده به خریداران و یا فروشندگان کمک می کنند. این ها واسطه های مجدد یا جدیدهستند یعنی واسطه هایی که نقش خود را در فرآیند خرید بازسازی کرده اند.

واسطه گری سایبر

علاوه بر واسطه گری مجدد ، نقش کاملا جدیدی در تجارت الکترونیکی به نام واسطه گری سایبر یا واسطه گری الکترونیکی وجود دارد.این واژه ،توصیف گر وب سایت های استفاده کننده از عامل های هوشمند برای سهولت واسطه گری است. واسطه های الکترونیکی می توانند نقش های زیادی را در تجارت الکترونیکی ایفا کنند.

واسطه گری زیاد

دربرخی از موارد ، تراکنش های تجارت الکترونیکی به واسطه گری زیاد انسانی و الکترونیکی نیاز دارند.بسیاری از کاربردهای تجارت الکترونیکی به تهیه کنندگان محتویات، خدمات امنیتی، موتورهای جستجو، پورتال ها، ISPها، تولید کنندگان نرم افزار، خدمات وجه الضمان و غیره نیاز دارند. برای مثال، یک خرده فروشیبزرگ الکترونیکی مانند Amazon از تمام این خدمات یعنی خدمات مزایده، پرداخت ها، پشتیبانی آمادی و غیره استفاده می کند. این پدیده، واسطه گری زیاد نامیده می شود. یعنی استفاده زیاد از انواع جدید واسطه گری. شاید بتوان گفت واسطه گری زیاد برخلاف اهداف تجارت الکترونیکی عمل کرده و موجب سودآوری هرچه بیشتر تجارت تجارت الکترونیکی برای واسطه ها خواهد شد.

 

تفکیک

یکی از کاربردهای تجارت الکترونیکی که با عدم واسطه گری و واسطه گری مجدد در ارتباط است،

تفکیک نامیده می شود. طبق این مفهوم، ارائه خدمات تخصصی توسط واسطه ها به صورت مجزا صورت می پذیرد. برای مثال، ممکن است خرید سهام در صنعت خدمات مالی در 5بخش مجزا انجام شود: گردآوری اطلاعات، سفارش خرید و فروش سهام، اجرا، پرداخت و ثبت حساب. در نتیجه تفکیک فرآیندها، خدمات تخصصی ارائه شده در بخش های کوچک را می توان بهتر، سریع تر و مؤثرتر انجام داد.

تضاد کانالی

بسیاری از خرده فروش های سنتی هنگام طراحی فروشگاه اینترنتی، کانال بازاریابی جدیدی را تأسیس می کنند. در همین راستا، برخی از تولید کنندگان نیز اقدامات بازاریابی مستقیم را به موازات کانال های توزیعی ایجاد شده بنیان نهاده اند. در چنین مواردی ممکن است تضاد کانال اتفاق بیفتد. تضاد کانال یعنی هر وضعیتی که در آن کانال بازاریابی Online به دلیل ضرر و زیان واقعی و یا در نتیجه رقابت، کانال های سنتی را منحلمی کند.

ممکن است نوع دیگر تضاد بازاریابی بین بخشهای online و Offline همان شرکت اتفاق بیفتد. برای مثال، ممکن است بخش Online خواستار ارائه قیمتهای پایین تر بوده و نسبت به بخش های Offline، آگهی Online بیشتری داشته باشد در حالی که بخشی Offline خواستار خلاف این موضوع است. به دلیل رقابت دو بخشی در بازارهای مختلف، راهبردهای مختلفی مورد نیاز هستند. هنگام محدود بودن منابع مشترک و زیان رساندن اقدام یک بخش به بخش دیگر، تضاد پیش می آید. تضاد کارمندان نیز ممکن است اتفاق بیفتد به عنوان مثال بعضی کارمندان خواستار ملحق شدن به بخشی جدید و Online بوده در حالی که برخی دیگر از کارمندان در بخش Offline، باقی می مانند. همچنین، تضاد قیمت نیز ممکن است بین دو روش Offline و Online مشاهده شود.

تعیین قیمت واقعی

قیمت گذاری محصول یا خدمات در اینترنت به خصوصی به وسیله یک شرکت Click-and-Mortar پیچیده است. از یک طرف، قیمت ها باید در اینترنت رقابتی باشند. موتورهای مقایسه امروزی، قیمت ها را در بسیاری از فروشگاه ها تقریباً برای تمام محصولات خانگی به مصرف کننده نشان می دهند. از طرف دیگر، قیمت باید با سیاست اشتراکی سودآوری و در یک شرکت Click-and-Mortar با قیمت گذاری Offline، هماهنگ باشد.

برخی از شرکت ها برای اجتناب از تضاد قیمت بین وضعیت Offline و Online، شرکتهای Online مستقلی را  ایجاد کرده اند.

 تجارت الکترونیکی، فرصت های جدیدی را به شرکت ها برای مقایسه قیمت ها، تقسیم بندی مشتریان به بخش های مختلف و سازگاری با تغییرات در عرضه و تقاضا، ارائه می کند. هر چند که شرکت ها از این فرصت ها استفاده نمی کنند. شرکت ها می توانند قیمت ها را دقیق تر محاسبه کنند، آن ها می توانند با تغییرات محیطی سازگار شوند و نسبت به قیمت های مختلف برای بخش های مختلف، خلاق تر و دقیق تر باشند. به علاوه، یک شرکت در بازاریابی یک به یک می تواند قیمت های شخصی سازی شدهای داشته باشد.

شخصی سازی

یکی از ویژگی های مهم بسیاری از مدل های کسب و کار بازاریابی Online، توانایی فروشندگان برای ایجاد روش های شخصی سازی برای هر مصرف کننده است. برای مثال، یک خرده فروش الکترونیکی می تواند از فایلهای کوکی و فناوریهای دیگر برای پیگیری رفتار ویژه جستجو و خرید هر مصرف کننده استفاده کند. خرده فروش الکترونیکی با در اختیار داشتن این اطلاعات می تواند با نشان دادن اقلام درخواستی، جلب توجه مصرف کننده و یا فراهم کردن خدمات خاصی مورد نظر آن مشتری، طرح بازاریابی مناسب با الگوی آن مصرف کننده را ایجاد کند. اینترنت، همچنین، امکان پیکربندی شخصی آسان را به شما می دهد. این امر، تقاضای زیادی را برای محصولات و خدمات شخصی شده ایجاد می کند. تولید کنندگان می توانند با استفاده از راهبرد سفارشی کردن برای عموم، آن تقاضا را برآورده سازند. همان طور که پیشتر اشاره شد، بسیاری از شرکت ها از

برای فروشندگان و خریداران شود.

 

 

 

مقالات مرتبط به طراحی سایت:

مشکلات خرده فروشی الکترونیکی

ابزارهای کمک به خریدار