» مقالات تجارت الکترونیک » خرده فروشی در طراحی فروشگاه اینترنتی(قسمت اول)

خرده فروشی در طراحی فروشگاه اینترنتی(قسمت اول)

خرده فروشی در طراحی فروشگاه اینترنتی(قسمت اول)

11132  تعداد بازدید  |  پنجشنبه 6 آبان ماه 1395

مباحث خرده فروشی اینترنتی شامل تنوع، جنبه ها و محدودیت های آن را ارائه می کند

خرده فروشی در طراحی فروشگاه اینترنتی

۳-۱ بازاریابی اینترنتی و خرده فروشی الکترونیکی

این مقاله، مباحث خرده فروشی اینترنتی شامل تنوع، جنبه ها و محدودیت های آن را ارائه می کند خرده فروشی باید ضمن درک رفتار خرید مصرف کننده، از طریق تبلیغات نیز پشتیبانی شود.

علیرغم این که بسیاری از تولید کنندگان محصولات خود را به طور مستقیم به مشتریان می فروشند، ولی گاهی فروش خود را از طریق عمده فروشی ها و خرده فروش ها تکمیل می کنند که به آن روش چند کانالی نیز گفته می شود. در دنیای فیزیکی، خرده فروشی در فروشگاه ها انجام می شود و مشتریان باید برای خرید از آن جا بازدید کنند. شرکت هایی که محصولات زیادی تولید می کنند باید از خرده فروشی ها برای توزیع مؤثر استفاده نمایند. البته اگر یک شرکت تعداد محصولات کمی نیز برای فروش داشته باشد باز هم ممکن است برای دسترسی به مشتریان بیشتر به خرده فروشی ها نیاز داشته باشد.

در مدل B2Cارائه کاتالوگ فروش به مشتریان و شرکت ها، از محدودیت های زمانی و مکانی می کاهد:

کاتالوگ ها، نیاز خرده فروشی را جهت داشتن یک فروشگاه فیزیکی برای توزیع محصولات مرتفع کرده و مشتریان می توانند در هر زمان کاتالوگ ها را جستجو کنند و به صورت الکترونیکی خرید نمایند. خرده فروشی انجام شده از طریق اینترنت، خرده فروشی الکترونیکی یا e-tailing نامیده می شود و کسانی که خرده فروشی Online را انجام می دهند، خرده فروشی الکترونیکی نام دارند. خرده فروشی الکترونیکی از طریق مزایده ها نیز انجام می شود و با حذف واسطه، فروش مستقیم به مشتری را برای تولید کنندگان آسان تر می سازد. در این مقاله و مطالب آینده به انواع طراحی سایت فروشگاهی اشاره خواهیم کرد..

 مفهوم خرده فروشی و خرده فروشی الکترونیکی به فروش کالاها و یا خدمات به افراد دلالت می کند که مدل تجارت الکترونیکی از نوع B2C را بیان می نماید. برای مثال، Amazon.com کتاب های خود را بیشتر به افراد می فروشد (B2C)، اما Amazon.com به شرکت ها نیز می فروشد که مبین مدلی B2B است. &Barnes barnesandnoble.com) Noble) نیز فروش کتاب را از طریق تقسیم بندی مشخصی که صرفاً مطابق سلیقه مشتریان است انجام می دهد  و فروشگاه Dell  کامپیوتر های خود را از طریق dell.com  به مشتریان و بنگاه های تجاری می فروشند.

 اما چه چیز در اینترنت، فروش خوبی دارد

از فروشندگان متعدد در وب، کالاهای بی شماری در دسترسی است. بیشترین کالاها، عبارتند از:

سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر: اDel و Gateway، با بیش از ۲۰ میلیارد دلار فروش در سال ۲۰۰۴ فروشندگان عمده Online در زمینه سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر هستند. مردم به صورت Online، نرم افزار و سخت افزار زیادی را خریداری می کنند. این اقلام بزرگترین دسته محصولات فروخته شده Online هستند. از طراحی فروشگاه اینترنتی هایبرد در این زمینه نیز می توان به موارد jooreh.com  اشاره داشت.

لوازم الکترونیکی مصرفی: معمولاً ۱۰ تا ۱۵ درصد لوازم الکترونیکی به صورت Online فروخته می شوند.(Lacy2004). دوربینهای دیجیتالی، چاپگرها، اسکنرها و وسایلی بی سیم (شامل PDAها و تلفن های همراه) تنها تعدادی از لوازم الکترونیکی هستند که به صورت Online خریداری شده اند.

تجهیزات اداری: فروش B2C و B2B تجهیزات اداری به سرعت در جهان در حال افزایش است.

 کالاهای ورزشی: کالاهای ورزشی در اینترنت، فروش خوبی دارند. به هر حال، اندازه گیری میزان دقیق فروش دشوار است زیرا فقط معدودی از خرده فروش های الکترونیکی، کالاهای ورزشی را منحصر به صورت Online می فروشند(برای مثال ،fogdog.com ) و در هایبرد می توان فروشگاه های معروفی مثل pishkooh.com و denasport.ir  را نام برد .

کتاب و موسیقی:Amazon.com و Barnasandnoble.com، فروشندگان عمده کتاب هستند. ولی، صدها خرده فروش دیگر نیز در اینترنت، کتاب می فروشند، خصوصاً کتاب های تخصصی (برای مثال، کتاب های فنی و کتاب های کودکان).از بهترین نمونه کارهای هایبرد در این زمینه http://boursebook.com/ می باشد.

 اسباب بازی ها: به جز مشکلاتی که طی دو کریسمس برای خرده فروشی های الکترونیکی اسباب بازی در زمینه تحویل اسباب بازی های سفارشی به وجود آمد، در حال حاضر فروش اسباب بازی با موفقیت و به روش Click-and-Mortar انجام می شود. Toys”R”Us و Amazon.com این گروه را رهبری می کنند (و بعد از آنها Kbtoys.com). مصرف کنندگان هم چنین می توانند اسباب بازی های دلخواه خود را به صورت Online ازفروشگاه های دارای تخفیف (برای مثال، Target و Wal Mart)، فروشگاه های بزرگ و یا به طور مستقیم از برخی تولید کنندگان، خریداری کنند (برای مثال، mattel.com و lego.com).

محصولات بهداشتی و زیبایی: طیف وسیعی از محصولات بهداشتی و زیبایی (از جمله ویتامین ها، لوازم آرایشی و یا جواهر آلات) توسط بزرگترین خرده فروش ها و فروشگاه های ویژه به صورت Online به فروش می رساند. Zanoone.ir از فروشگاه های اینترنتی است که توسط هایبرد طراحی گردیده و در این زمینه فعالیت می کند.

سرگرمی: بخش دیگری است که شامل محصولات زیادی از جمله بلیط های مسابقات (برای مثال، ticketmaster.com) و بازی های تخیلی است و میلیون ها خریدار جهانی از این بخشی استقبال می کنند.

 پوشاک: با امکان خرید لباس، شلوار و حتی کفش، فروش Online پوشاک نیز در حال رشد است.

جواهر آلات: پس از فروش موفقیت آمیز جواهرآلات در چند کانال تلویزیونی، در حال حاضر چندین شرکت، جواهرآلات خود را به صورت Online می فروشند (جواهرسازهای Online شرکت Diamond.com و lce.comو Blue Nile Inc و پس از آن هاAmazon و eBay بیشترین فروشی را دارند). پیش بینی می شود که فروش جواهر آلات همان طور که از موفقیت Blue Nile بر می آید، یکی از ۶ خرده فروشی الکترونیکی موفق آینده خواهد بود.

 اتومبیل ها:فروش اتومبیل از طریق اینترنت نیز امکان پذیر است. در حال حاضر، تولید کنندگان، خرده فروشی ها و واسطه های اتومبیلی که خدمات مربوطه را فراهم می کنند(شرکت های Click-and-Mortar و Pure-Play) در این امر سهیم هستند. این کسب و کار، تجارتی چند میلیارد دلاری است که شامل اتومبیل های نو و کار کرده، اتومبیل های کرایه ای و قطعات خودرو می باشد و شامل بازار C2C ،B2C ،B2B و G2B است. مشتریان، قابلیت های Build-TO-Order را ترجیح می دهند اما حتی فروشی Online اتومبیل های کار کرده نیز به سرعت در حال رشد است. مزایده های اتومبیل های آنتیک، کار کرده یا نو نیز بسیار مورد توجه است. یکی از بهترین نمونه کارهای طراحی سایت هایبرد در همین زمینه با عنوان moorcheh.com می باشد.

خدمات پشتیبانی از قبیل امور مالی، گارانتی ها و بیمه نیز به صورت Online، به فروش میرسند. Yamada (۲۰۰۴)  نحوه کمک رسانی پورتال های واسطه گر اتومبیل به تولید کنندگان وسایل نقلیه در کاهش هزینه ها و افزایش سودها را بررسی کرده است.

  خدمات: فروش در صنایع خدماتی به خصوصی خدمات مسافرتی، خرید و فروش سهام، بانکداری الکترونیکی، ملک و بیمه در حال افزایش است (در برخی موارد در هر سال بیش از دو برابر می شود).

 سایر موارد: بسیاری از محصولات دیگر، از داروهای تجویزی تا کفش های سفارشی نیز در اینترنت عرضه می شوند. وقتی فروشی Online خرده فروشی ها بیشتر شود، همه اقلامی که در فروشگاه های فیزیکی موجود می باشند، ممکن است به صورت مجازی نیز فروخته شوند. البته بسیاری از این اقلام، محصولات تخصصی هستند. اینترنت می تواند بازاری جهانی برای فروش کالاهایی را فراهم کند که به هیچ روش دیگری قابل فروش نیستند (برای مثال، بطری های آنتیک کوکاکولا در antiquebottles.com و درخت چای در teatree.com).

 

مقایسه ویژگی های خرده فروشی الکترونیکی و سنتی

موفقیت خرده فروشی الکترونیکی، علاوه بر خدمات بسیار خوب از عرضه کالای مرغوب با قیمت های مناسب نیز نشات می گیرد. از این جهت، کانالهای Online و سنتی تفاوت چندانی ندارد.به هر حال خرده فروشی های الکترونیکی می توانند خدمات گستردهای را که توسط خرده فروشی های سنتی امکان پذیر نیست،عرضه کنند.

مدل های کسب وکار خرده فروشی الکترونیکی

به منظور درک بهتر خرده فروشی الکترونیکی، آن را از دیدگاه یک خرده فروش یا تولید کنندهای که به افراد کالا و خدمات می فروشد، بررسی می کنیم. فروشنده سازمان خود را دارد .خرده فروش، باید کالاها و خدمات را از دیگران خریداری کند، مثلا از بنگاه های تجاری (B2B). خرده فروشی که اساسا ًB2C   است، با خرید یا تأمین اقلام و خدمات از تأمین کنندگان خدمات یا تولید کنندگان کالا اقدام به فروش آنها به مصرف کنندگان می نماید.

در ادامه مدل های مختلف B2C و طبقه بندی آنها را بیان می کنیم.

 

 

 

مقالات مرتبط به طراحی سایت :

معرفی انواع طراحی سایت (قسمت اول)

معرفی انواع طراحی سایت (قسمت دوم)