» مقالات تجارت الکترونیک » طراحی سایت » استفاده از ایده های سایت های رقیب در طراحی سایت

استفاده از ایده های سایت های رقیب در طراحی سایت

استفاده از ایده های سایت های رقیب در طراحی سایت

13321  تعداد بازدید  |  شنبه 31 مرداد ماه 1394

یکی از اهداف هر وب سایت رقابت در عرصه رتبه بندی موتور جستجو گر و محتویات وب سایت است.

یکی از اهداف هر وب سایت رقابت در عرصه  رتبه بندی موتور جستجو گر و محتویات وب سایت است. برای انجام این کار دقیقاً باید فهمید که رقیبتان در این موارد چکار می کند . زمانی را برای تحقیق و مقایسه رقیبان به صورت جز ء به جزء اختصاص دهید.
چندین روش برای شناسایی رقبای درون خطی موجود است . احتمالاً شما مواردی از اقلام بازاریابی را در وب سایت های  رقیب خواهید دید که می توانید به بررسی آن ها بپردازید. بعلاوه با انجام جستجوهایی با کلمات کلیدی مناسب و مشاهده رقابت وب سایت های  از نظر رتبه بندی موتورهای جستجوگر و دایرکتوری ها وضعیت خود را در این رقابت  در خواهید یافت. برای تحقیق و بررسی رقبای خود از منابع درون خطی  چندی نظیر Yellow pages (www.canada41.com, www.yellowpages.com, ) Hoovers Online (www.hoovers.com ) و Business.com (www.business.com ) می توان استفاده کرد ضمن آن که از دایرکتوری ها و دروازه های وب های حرفه ای خاص نیز می توان استفاده کرد.
وقتی فهرستی  از سایتهای وب رقیب گرد آوردید، آن ها را تحلیل کنبد تا نحوه استفاده سایتهای رقیب از عناصری خاص را بررسی کرده این سایت ها را با همدیگر مقایسه کنید. دیگر مولفه هایی را که باید مورد تحلیل قرار دهید  جنبه های دیداری سایت های رقیب ، محتویات یا مضامین ، راحتی پیمایش ، باب طبع موتورهای جستجو بودن ، و جذابیت وب سایت و اینکه چگونه مردم را به سمت  خود می کشانند را باید مورد توجه قرار دهید. این مباحث به شما کمک می کند تا برای شرکت جستن در رقابت قوی تر ظاهر گردید . این را باید بدانید که رقابت درون خطی با رقابت برون خطی تفاوت دارد. در حالت درون خطی با همه آن هایی که به صورت درون خطی ، قصدتان این باشد که بهترین روش را انتخاب کنید- در اینجا کلیه  سایت های وب سازمان هایی که همان کالاها و خدمات را می فروشند مهم هستند نه آنهایی که محل فیزیکی آن ها به شما نزدیک است.
وقتی ما تحلیل رقابت را برای مشتریان انجام می دهیم ، وب سایت را از زوایای مختلف تشریح یا طرح ریزی معکوس می کنیم. عموماً پنج یا شش تا از بهترین سایت های وب رقیب را انتخاب کرده سپس شروع به ساختن یک پایگاه داده ها  به کمک Excel ویا یک جدول در Word نمایید.
با اولین وب سایت  رقیب شروع کنید و با بازدید  آن شروع به افزودن عناصر پایگاه  داده ها در اولین ستون نمایید. هر نوع مضمون ، بازارهای هدف تعریف شده، فنون بازاریابی ویروسی استفاده شده ، فنون بکار رفته برای افزایش ترافیک مکرر ، باب طبع موتور جستجو بودن ، زمان دریافت برای انواع ارتباطات اینترنتی ، سازگاری با پلات فرم ، سازگاری با مرورگر ، عناصر ابتکاری و غیره را یادداشت کنید.وقتی اولین وب سایت رقیب را شروع کنید . با همان فرایند، کار را دنبال کنید منتها  فقط عناصر جدید یا متفاوت با موارد قبل را به پایگاه داده ای که قبلاً داشتید اضافه کنید . ساختن اولین ستون پایگاه داده ها  را بررسی همه سایتهایی که در تحلیل رقابت شما هستند ادامه دهید.
گام بعدی را با توسعه ستونی برای هر یک  از سایتهایی که می خواهید در تحلیل رقابت شما  واقع شوند ، ادامه دهید. دو ستون هم اضافه کنید – یکی برای وب سایت موجود خود ، تا ببینید که چگونه وب سایت شما در مقابل رقیب عمل می کند و ستون دوم نیز برای اهداف موردی طرح اضافه کنید
گام بعدی اینست که به عقب برگردیم و هر سایت را در مقابل ضوابط ستون 1 بسنجید و توضیحات مناسب را یادداشت نمایید. در مورد اطلاعات مربوط به مضامین دقت کنید که آیا هر سایت مشخص ، محتویات خاصی را دارد یا خیر ، و وجود آن چقدر مفید است . در مورد سرعت دریافت ، به زمان ( دقایق و ثانیه ها) لازم برای هر نوع ارتباط دقت کنید.
برای هر مولد ترافیک مکرر ، ممکن است به جزئیات آن پرداخته و یا فقط Yes/No را انتخاب کنید این فرایند را تا آنجا ادامه دهید که پایگاه داه مزبور که شامل سایت فعلی شما نیز هست کامل گردد.
تا اینجا برای  کاربری که از سایت شما بازدید می نماید احساس خوبی فراهم نمده اید. حال می توانید به طرح ریزی بپردازید . هریک از ستون اول را بررسی نمده با دسته بندی هریک از عناصر ، ستون آخر رامطابق یکی از موارد ذیل کامل کنید :
    عنصر مزبور ، عنصری ضروری  ، حیاتی ومهم است، نبودن آن امکان ناپذیر است.
    در صورتی که وجود عنصر مزبور، هزینه زیادی ایجاد نمی کند وجود آن خیلی خوب است.
    هیچ نیازی به آن نیست ، تحت هیچ شرایطی و به هیچ قیمتی نیاز نمی باشد.
اکنون تحلیل رقابت را انجام داده اید . با تکمیل شناسایی اهداف، بازارهای هدف ، کالاها و خدمات ، و تحلیل رقابت، اینک می توانید به توسعه قالب طبقاتی با طرح معماری و یا برنامه کار سایت خود اقدام کنید.

 

قالب بندی طبقاتی وب سایت
اینک زمان آن است تا به طرح و تجسم وب سایت خود بپردازید – اهداف ، اطلاعات بازار هدف ، نتایج تحلیل رقابت، آرای خود و دیگران را جمع نمایید. این کار از طریق فرایند قالب بندی طبقاتی انجام می شود. قالب طبقاتی ، اساس وب سایت شما بوده اولین پیش نویس محتوا و طرح بندی سایت، برروی کاغذ است و به شما امکان می دهد که قبل از شروع توسعه سایت به بررسی طرح بندی آن بپردازید .
قالب طبقاتی یک وب سایت را می توان مثل نمودار سازمانی سلسله مراتبی در یک بنگاه تجاری تصور نمود. در ساختارسازمانی یک بنگاه تجاری ، هیئت رئیسه در بالا قرار می گیرد . زیردستان در زیر قرار می گیرند و غیره. قالب طبقاتی را می توان با یک برنامه نرم افزاری ترسیم کرده روی صفحات کاغذ چاپ کرد. گاهی اوقات که در بیرون کار را شروع می کنیم از یادداشتهای چسبی روی دیوار استفاده می کنیم . فناوری سطح پایینی است ولی کار می کند کار ساده ای است که دیدی از ساختار پیمایش داشته در مکان های مناسب ، یادداشتی چسبی را بچسبانید. ویرایش آن نیز ساده است. تنها کافی است برچسبی را از یک قسمت کنده در قسمت دیگر قرار دهید و یا یادداشتی چسبی را روی صفحه جدید ی بیافزایید.   
وقتی اولین پیش نویس آماده شد سایت  وب پیشنهادی  را در قبال اهداف ، بازارهای هدف ( نیازمندیها، خواسته ها ، انتظارات و عامل شگفتی ) و کالاها و خدمتتان بسنجید . بررسی وب سایت پیشنهادی از دیدگاه تحلیل رقابت نیز ضروری است. آیا همه عناصر ضروری و انتخاب های دسته خیلی خوب را انجام داه اید؟ وب سایت هدف بررسی نمایید. از درستی برنامه کار مطوئن شوید در این مرحله ، افزودن مضامین جدید و تغییر طرح بندی سایت ، ساده و ارزان است.
هنگام توسعه قالب طبقاتی سایت ، به خاطر داشته باشید که طرح بندی آن را ساده و روان نگهدارید زیرا این همان طرح بندی است که پس از تکمیل سایت برای کاربران مطرح خواهد شد. تا هنگامی که طرح قالب طبقاتی را به پایان نرسانده ، از روان بودن آن برای بینندگان و استفاده آسان آن مطمئن نشده اید، و عناصری که اهدافتان را برآورده می سازند ، فراهم ننموده اید، هیچگاه برای طی فرایند توسعه وب عجله به خرج ندهید. قالب طبقاتی را جهت حصول اطمینان از تحت پوشش قرار دادن همه بازارهای هدف بررسی نمایید. اگر می خواهید به رسانه ها نشانی بدهید مطمئن باشید که در سایت خود ، دفتر رسانه ها را گنچانده اید. اگر می خواهید سرمیه گذاران بالقوه را جذب کنید از وجود بخش روابط سرمایه گذاران اطمینان حاصل کنید. وجود عناصری در سایت برای بازاریابی اجازه ای ویروسی را در جای مناسب از یاد نبرید.