» اخبار سایت » مدل‌های تجارت الکترونیک

مدل‌های تجارت الکترونیک

16326  تعداد بازدید  |  سه شنبه 7 آبان ماه 1392

تجارت الکترونیک کاربرد وسیعی دارد و انجام هرگونه امور کسب وکار به صورت آنلاین و از طریق اینترنت را می توان در نظر گرفت.

مدل‌های تجارت الکترونیک تجارت الکترونیک کاربرد وسیعی دارد و انجام هرگونه امور کسب وکار به صورت آنلاین و از طریق اینترنت را می توان در نظر گرفت. بنابراین علاوه بر خرید و فروش، سایر فعالیت های کسب و کار مانند صورت برداری از کالاها، مدیریت تولید و تهیه و توزیع و جابه جایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش می تواند در قالب تجارت الکترونیک انجام شود. تجارت الکترونیک به چند دسته تقسیم می شود که عبارتند از: 

تجارت کسب وکار با کسب وکار
(بی. تو. بی، B۲B). الگویی از تجارت الکترونیک است که طرفین معامله شرکت ها هستند و هرگونه خرید و فروش  و شراکت یا هر نوع معامله بین دو شرکت در این الگو قرار می گیرد. به عنوان مثال اگر تولیدکننده مواداولیه  بخواهد تولیدات خود را  به یک کارخانه  بفروشد، هر دو طرف از این مدل استفاده می کنند.

تجارت کسب و کار با مصرف کننده
(بی. تو. سی، B۲C). ارتباط تجاری مستقیم بین شرکت ها و مشتریان است. در این حالت یک طرف معامله شرکت و طرف دیگر خریدار یا مصرف کننده نهایی است.

تجارت مصرف کننده با مصرف کننده
(سی. تو. سی، C۲C). در این حالت خرید و فروش بین دو طرف معامله که هر دو مصرف کننده نهایی هستند اتفاق می افتد. انواع مزایده ها، مناقصه ها و حراجی ها که به صورت اینترنتی انجام می شوند در این مدل جا می گیرند. در این حالت فروشنده، کالا یا خدمات خود را  روی یک وب سایت واسطه عرضه می کند و خریدار نیز کالا یا خدمات مورد نیاز خود را با مراجعه به سایت مذکور جستجو می کند. پس از آنکه معامله انجام و پول آن پرداخت شده کالا و خدمات تحویل خریدار می شود. 

تجارت مصرف کننده ها با کسب و کار
(سی. تو. بی، C۲B). در این حالت اشخاص حقیقی به کمک اینترنت کالا یا خدمات خود را به شرکت ها می فروشند.

تجارت کسب و کار با سازمان های دولتی
(بی. تو. ای، B۲A). شامل معاملات بین شرکت ها و سازمان های دولتی است. پرداخت مالیات ها و عوارض نیز در این دسته قرار می گیرد.