» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » اصلی ترین اصول طراحی سایت را می شناسید

اصلی ترین اصول طراحی سایت را می شناسید

اصلی ترین اصول طراحی سایت را می شناسید

3193  تعداد بازدید  |  شنبه 25 مرداد ماه 1393

یکی از مهمترین نوآوری های کامپیوتر اینترنت است . داشتن یک سایت دراینترنت بسیار مهم است چون طبق آمارهای گرفته شده در ایران حدود 33 میلیون ایرانی در فضای مجازی حضور دارند و این میزان بستر مناسبی را برای ارائه ی خدمات، تبلیغات و غیره فراهم آورده است .بخش دوم...



سیستم مدیریت محتوا :

 

سایت دینامیک از آنجا نیاز به پنل سایت دارد که باید یک دیتابیس وجود داشته باشد که اطلاعات از آن فراخوانی شود . دیتابیس منبعی از اطلاعات است که محتوای سایت شما را تشکیل میدهد . به جای ویرایش سایت استاتیک که کاری بس دشوار است می توان با یک نرم فزار به دیتابیس مطلب افزود که مدیریت سایت را در حد داشتن یک وبلاگ آسان میکند . به این نرم افزارها سی ام اس ( Content Management System ) یا سیستم مدیریت محتوا میگویند .

 سی ام اس ها به مدیر سایت اجازه می دهند که بدون دانستن زبان برنامه نویسی سایت خود را مدیریت کند . سی ام اس ها را به دو بخش سایت ساز و وبلاگ ساز تقسیم می کنند . سی ام اس های سایت ساز برای ساختن سایت های تجاری ، خریدآنلاین و ... استفاده و سی ام اس های وبلاگ ساز برای ساختن سایت های دانلود ، سایت های آهنگ و به طور کلی سایت هایی که برای بازدیدکننده مطلب دارند )نه خدمات ( استفاده می شوند .

از معروفترین سی ام اس های سایت ساز می توان به جوملا ( Joomla ) و دروپال ( Drupal ) و از معروف ترین سی ام اس های وبلاگ ساز می توان وردپرس ( WordPress ) و دیتالایف انجین    ( Datalife Engine ) را نام برد .

سی ام اس های وبلاگ ساز برای هر دو منظور استفاده می شوند و به دلیل فراگیر بودن، مدام در حال تغییر و تحول اند . امروزه بیشتر از 13 درصد از مدیران سایت ها در سراسر دنیا از وبلاگ ساز وردپرس استفاده می کنند . از سایت های ایرانی که از وردپرس استفاده می کنند می توان نودهشتیا، فارس کیدذ و دانلودها را نام برد . در واقع می توان این مثال را زد :  پنل سایت مثل یک دفتر نقاشی است که در آن نمی توان به درستی نوشت ! ولی اگر بتوان آن را خط کشی کرد می توان خیلی آسانتر در آن به نوشتن پرداخت . سیستم مدیریت محتوا دقیقاً ظاهری شبیه به وبلاگ دارد .

 

سایت پویا دو قسمت دارد که همانند وبلاگ است :

فوراند( forend   ) : بخشی که بازدیدکننده ی سایت شما می تواند آن را مشاهده کند .

بکاند(backend    ) : بخشی که تنها مدیر یا مدیران سایت می توانند با وارد کردن رمز به آن دسترسی پیدا کنند . در بک اند سایت می توان مطلب اضافه کرد، قالب سایت را تغییر داد، چیدمان سایت را عوض کرد و به طور کلی سایت را مدیریت کرد .

سی ام اس نباید با اسکریپت(script  ) اشتباه گرفته شود . اسکریپت نیاز نرم افزاری تحت وب برای سایت های اینترنتی می باشد اما تفاوت آن با سی ام اس در کاربرد آنهاست . سی ام اس تنها به سیستم های ارائه ی مطلب گفته می شود در صورتی که اسکریپت ها فراتر از سی ام اس ها هستند . برای مثال آپلود سنترها، سرویس نمایش وضعیت یک نفر در یاهو، فال های حافظ، آزمونهای آنلاین، اعلام نمرات درسی و ... نمونه هایی از اسکریپت می باشند .سی ام اس ها زیرمجموعه ای از اسکریپت ها هستند .

یکی از اسکریپت های ایجاد شبکه ی اجتماعی، شیرترانیکس( ( Sharetronix  می باشد . سایت فیسنما با این اسکریپت ساخته شده است .

 

طراحی سایت ایستا

همانطور که قبلاً گفته شد سایت های ایستا کاربرد چندانی ندارند و طراحی با آن تنها به جهت تسلط بیشتر برای طراحی سایت های پویا می باشد . بهترین نرم افزار طراحی سایت در حال حاضر Website X5 می باشد که طراحی سایت با آن آسان، سری و لذتبخش است . با بازکردن برنامه پنجرهای مشاهده می گردد که در آن امکانات آنلاین نرم افزار توضیح داده می شود . برای شروع بر روی start کلیک کنید .

طراحی سایت با این نرم افزار در 5 مرحله خلاصه می شود :

تنظیمات اولیه ی سایت :  شامل وارد کردن نام سایت، آدرس سایت، انتخاب قالب و ...

ساخت نقشه ی سایت  : ساخت صفحه های نقشه و پیکربندی آنها

تنظیمات پیشرفته نظیر خوش آمدگویی، طراحی منو، پیغام  های تبلیغاتی و ...

استخراج فایل های نرم افزار و آپلود(upload  ) کردن آن بر روی هاست یا فضای رایگان . فرمت این فایل zip میباشد .

البته مهمترین نرم افزار طراحی سایت Adobe Dreamweaver است که کار با آن دشوار و نیازمند تسلط کامل بر زبانهای برنامه نویسی تحت وب میباشد .


خرید هاست :

اگر یک سایت ایستا نتواند نیازهای شما را برطرف کند برای داشتن یک سایت پویا باید هاست بخرید . خریدن هاست از طریق کارتهای شبکه ی شتاب و به صورت آنلاین صورت می پذیرد . البته می توان از هاست رایگان استفاده کرد که به دلیل نامرغوب بودن و امکان حذف شدن فایل ها و همین طور آپ تایم پایین چندان توصیه نمی شود .

هاست های گران قیمت برای سایت های پربازدید و بسیارمهم استفاده می شوند . هاست ها بسته به حجم خود قیمت های مختلفی دارند که بهترین آنها 533 مگابایت یا 1گیگابایت است . اگر نیاز به فضای بیشتری داشتید باید هاست دانلود بخرید که حجم آنها از حدود 13گیگابایت تا 533 گیگابایت متغییر است . البته هزینه ی هاست دانلود معمولاً به صورت ماهانه پرداخت میگردد .

پهنای باند نیز در قیمت هاست دخیل است . پهنای باند شما یعنی میزان تبادل اطلاعات بین کامپیوتر بازدیدکننده و سرور )سایت شما ( برحسب بایت بر ماه ! برای مثال اگر پهنای باند شما ماهانه 13 گیگابایت باشد پس از این که 13گیگابایت فایل از سایت شما دانلود )و یا آپلود ( شد سایت شما از دسترس خارج می شود . اگر پهنای باند شما نامحدود باشد قیمت هاست تان سر به فلک خواهد زد ! سعی کنید هاست خود را حتماً از یک هاستینگ مطمئن خریداری کنید . هاستینگ به شرکت ارائه دهنده ی هاست میگویند .

شما علاوه بر خرید هاست باید یک دامین هم خریداری کنید . ممکن است در هنگام خرید هاست از شما در رابطه با تنظیمات DNS سوال پرسیده شود . اگر جواب این سوال را خیر بدهید شما یک هاست و یک دامین جداگانه خریده اید؛ ولی اگر جواب این سوال را بله بدهید هاست و دامین شما به هم مربوط خواهند شد . به عبارت دیگر یعنی با واردکردن دامین شما می توان محتویات سایت را مشاهده کرد . بهتر است جواب این سوال بله باشد !

بعد از اتمام خرید، آی پی سایت شما، نام کاربری و رمزعبورِ پنل به اطلاع شما می رسد که این کار معمولاً از طریق ایمیل صورت میپذیرد . دقت کنید که این پنل با پنل سی ام اس )سیستم مدیریت محتوا ( تفاوت دارد . این پنل برای نصب سی ام اس و یا سایر اسکریپت ها استفاده میشود، نه مدیریت سایت .

اگر دامین شما .ir باشد حدود یک روز طول می کشد تا اتصال بین دامین و هاست برقرار شود . )البته به تازگی مشاهده شده است که برخی از شرکت های هاستینگ نمایندگی ثبت دامین .ir را گرفته اند و دیگر انتظار لازم نیست .( همچنین باید ابتدا نام موردنظر خود را ابتدا در سایت www.nic.ir ثبت کنید و سپس هزینه ی آن را از طریق هاستینگ پرداخت کنید . ولی دامین .com

دردسر کمتری دارد گرچه قیمت آن بیشتر است .

اگر تمایل چندانی به خرید دامین ندارید می توانید از دامین های رایگان استفاده کنید . معروفترین دامین رایگان، دامین کشور توکلائو میباشد که به صورت .tk است . از دامین های ایرانی نیز میتوان به .orq.ir و .fay.ir اشاره کرد . برای ثبت دامین .tk باید در سایت www.dot.tk ثبت نام کنید . برای ثبت دامین .orq.ir به سایت www.orq.ir و برای ثبت دامین .fay.ir به سایت www.fay.ir مراجعه نمایید .

برای ست کردن دامینهای فوق برروی هاست خود باید با پشتیبانی هاستینگ تان تماس بگیرید .

 

آشنایی با سی پنل :

پس از خرید هاست و دامین برای وارد شدن به پنل خود عبارت :2082 را به آخر دامین خود اضافه کنید . البته اگر هنوز دامین نخریده اید و یا اتصال بین هاست و دامین هنوز برقرار نشده است می توانید به جای دامین از آی پی نیز استفاده کنید .

http://example.com:2082

دقت کنید که پنل های سایت انواع مختلفی دارند ولی محبوب ترین آنها سی پنل(   cPanel ) است نوع پنل شما بستگی به هاستینگ دارد . اگر پنل شما دایرکت ادمین( direct admin  )است به جای :2082 باید :2222 را وارد کنید .

بعد از وارد کردن آدرس سایت خود به همراه :2082 نام کاربری و رمزعبور خود را باید در صفحه باز شده وارد کرده و بعد از آن برروی Log inکلیک کنید .

در ستون Stats در سمت چپ پنل مشخصات هاست شما نشان داده شده است . البته نکته درباره ی سی پنل بسیار است ولی ما با موارد زیر سروکار خواهیم داشت :

 نصب سیستم مدیریت محتوا و سایر فایلها )همانند فایل سایت های ایستا ( بر روی پنل

رمزگذاری بر روی فایلهای مهم

ایمیل فورواردر

سابدامین

بک آپ گیری از پنل

اف تی پی   FTP ) )