» مقالات تجارت الکترونیک » بازاریابی اینترنتی » کسب اجازه بازاریابی

کسب اجازه بازاریابی

کسب اجازه بازاریابی

3849  تعداد بازدید  |  دوشنبه 17 اسفند ماه 1394

بخش مهمی از بازاریابی اینترنتی در طراحی سایت را بازاریابی مبتنی بر کسب اجازه از مشتریان تشکیل می دهد

بخش مهمی از بازاریابی اینترنتی در طراحی سایت را بازاریابی مبتنی بر کسب اجازه از مشتریان تشکیل می دهد. وقتی برای انجام کار اضافی، از مخاطبان بازار هدف برای انجام آن کار اجازه می گیرید، پاسخ چنین عملی قطعاً بسیار بهتر از زمانی خواهد بود که بدون کسب اجازه دست به چنین کاری بزنید. بنابراین ابتدا از مردم برای ارسال مطالبی که می خواهید بفرستید اجازه بگیرید، و اگر آنها قبول کردند، می توانید به حریم خصوصی آنها وارد شوید. شرکتهایی که سعی دارند از طریق نت به حریم خصوصی دیگران بدون اجازه وارد شوند، از اعتبار و اعتماد کمتری نزد مخاطبان بازار هدف برخوردارند و چنین اخباری درباره آنها سریع شایع می شود. زمانی که نقش خود را به درستی ایفا کنید، کسب اجازه بازاریابی می تواند به عنوان سرمایه معتبری در رقابت بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد. در این فصل مسئله کسب اجازه بازاریابی و موارد استفاده آن، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد

 

تشریح اجازه بازاریابی

اجازه بازاریابی بدین معنی است که از مخاطبان بازار هدف و بینندگان سایت برای انجام کار بخصوصی مثل فرستادن چیزی به آنها اجازه بگیرید. بازرگانان و تبلیغ کنندگان بسیاری هر روز برای جلب توجه مخاطبان بازار هدف با یکدیگر رقابت می کنند، ولی بسیاری از این تبلیغات بدون کسب اجازه از مشتریان صورت می گیرد و مشتریان را دچار دردسرهای فراوانی می کند به طوری که رهایی از دست آنها برای مشتریان دشوار گشته است. کلید کسب اجازه بازاریابی در این است که از مخاطبان بازار هدف خود بخواهید داوطلبانه در این روند شرکت کنند. برای این منظور باید چیزی که به مشتریان بازار هدف پیشنهاد می کنید، با ارزش و معتبر باشد. به عبارت دیگر وقتی مشتری از خود می پرسد این کار چه نفعی برای من دارد، باید بتوانید پاسخ واضح و قانع کننده به آن بدهید. در صورتی که مخاطبان بازار هدف تشخیص دهند این کار (دادن اجازه بازاریابی) سودی برای آنها به دنبال ندارد، هرگز در روند بازاریابی شرکت نخواهند کرد. خوب کاملاً روشن است. در مطالب گذشته راههای تشویق مردم به دیدار مجدد از سایت مورد بحث قرار گرفت. تقریباً تمامی روشهایی که برای بازگشت مجدد بینندگان به سایت عنوان شد، در مورد اخذ اجاره بازاریابی نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال می توانید برای این کار چنین عبارتهایی را استفاده کنید. «ما هر هفته کوپنهای خود را تغییر می دهیم! اینجا کلیک کنید و به فهرست پستی ما ملحق شوید تا به محض به روز شدن سایت شما را آگاه کنیم». * «اینجا کلیک کنید و با ملحق شدن به فهرست پستی سایت، نامه های خبری حاوی نکات بازاریابی اینترنتی، ابزارها، تکنیکها و منابع را دریافت کنید». «ما هدایای ویژه جدیدی در سایت داریم. اینجا کلیک کنید تا شما را نیز به وسیله ایمیل از اضافه شدن هدایای جدید به سایت مطلع سازیم». «هر سه هفته مسابقه جدیدی در سایت برگزار می شود. خودتان این مسئله را چک کنید و یا اینجا کلیک کنید تا در صورت تمایل، زمان برگزاری مسابقات جدید را از طریق ایمیل به شما اعلام کنیم».  «ما همیشه بخش تقویم رویدادها را به روز می کنیم. خودتان این بخش را کنترل کنید و یا اینجا کلیک کنید تا شما را از طریق ایمیل از زمان به روز شدن این بخش آگاه سازیم».
دلیل تأثیرگذاری بیشتر اجازه بازاریابی در چیست؟ اجازه بازاریابی به اجبار صورت نمیگیرد. مخاطبان بازار هدف خود، داوطلب دریافت اطلاعات می شوند و به همین دلیل نامه هایی که دریافت میکنند، مورد علاقه آنها بوده و انتظار دریافت چنین نامه هایی را دارند. در این صورت احتمال زیادی وجود دارد که مخاطبان بازار هدف ایمیلهایی که به آنها ارسال میشود، مشاهده و مطالعه نمایند. اجازه بازاریابی در صورت اجرای دقیق و صحیح، سرمایه ارزشمندی جهت کسب مشتریان جدید و برقراری ارتباط با مشتریان فعلی محسوب می شود.

 

موارد استعمال اجازه بازاریابی

تکنیکهای اجازه بازاریابی با بسیاری از ابزارهای بازاریابی اینترنتی از قبیل، گروههای خبری، نظرسنجی ها، مسابقات و غیره ارتباط تنگاتنگی دارند. در مطلب گذشته بسیاری از ابزارهای بازگشت بینندگان به سایت و وفاداری مشتریان به سایت را فرا گرفتید. اجازه بازاریابی بهترین و مناسب ترین روش برای استفاده از چنین ابزارهایی است که تعداد معدودی از آنها به طور مفصل در این مطلب تشریح می شود. گروههای خبری، یکی از مشهورترین منابع جهت کسب اجازه بازاریابی هستند. می توانید از بینندگان بپرسید اگر تمایل به کسب اطلاعاتی درباره محصولات جدید، بخش های به روز شده در سایت، نکات مرتبط، پیشنهادات، اخبار صنعتی و غیره (که مورد علاقه مخاطبان بازار هدف است) دارند، در بخش گروه خبری سایت ثبت نام کنند. اعضای گروههای خبری نیز از آنجایی که قبلاً تمایل خود را برای ارسال چنین نامه هایی ابراز کرده اند، بنابراین حتماً نامه را مطالعه میکنند. می توانید به منظور تشویق کاربران برای بازگشت به سایت و یا شرکت در سایر بخشهای سایت، چندین روش استراتژیک مؤثر را با هم بکار بندید. اگر موضوع گروه خبری موجود در سایت درباره آخرین رویدادهای تجاری و محصولات جدید به روز شده می باشد، کاربران را تشویق کنید برای مشاهده محصولات جدید «اینجا کلیک کنند» و پس از کلیک کردن می توانید آنها را به وب سایت هدایت نمایید. یکی از مزایای گروههای خبری این است که موجب میشود شما و مخاطبان بازار هدف روبروی هم قرار گیرید و پیوسته حضور خود را به آنها یادآوری کنید. کسب اجازه بازاریابی درب را به روی برقراری ارتباط با مشتریان بازار هدف میگشاید و همین گشایش، گام بسیار مهمی در پایه گذاری ارتباط مستحکم و پرسود با مشتریان است.
ضمانت ثبت نام نیز شانس دیگری برای سرمایه گذاری با اجازه بازاریابی در اختیارتان قرار می دهد. بدین ترتیب که می توانید در کارت ضمانت ثبت نام و یا فرمهای ثبت نام آنلاین، بخشی را به منظور تشویق مشتریان قرار دهید و از آنها بخواهید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و خدمات، ابتدا عضویت خود را به ثبت رسانند. بسیاری از فروشندگان نرم افزار، روند ثبت کاربران خود را در داخل نرم افزار تعبیه می کنند و از آنها میخواهند از طریق اینترنت، ثبت نام خود را کامل کنند. فروشندگان نرم افزار، معمولاً در فرمهای ثبت نام، از مشتریان می پرسند آیا مایل هستند بوسیله ایمیل از ارتقاء محصول نرم افزاری و یا کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ محصولات آگاه شوند. سپس از مشتریان خواسته می شود پاسخ مثبت خود را با بله و پاسخ منفی را با خیر تأیید کنند. معمولاً پاسخ کاربران به این درخواست مثبت بوده و خواهان آگاهی از زمان ارتقا یافتن محصولات هستند. می توانید همزمان با درخواست مشتری برای کسب اطلاعات در این زمینه، روشهای کاربردی بازاریابی ویروسی را نیز بکار گیرید. ساده ترین پاسخی که در ازای این درخواست به دست می آید، افزایش میزان دستیابی به مصرف کننده است. چرا که با این کار مشتری به راحتی در دسترس شما قرار دارد، بدون اینکه خود وی از این موضوع اطلاعی داشته باشد. مسابقات و شرط بندیها نیز یکی دیگر از روشهای مناسب برای بکار بستن اجازه بازاریابی به شمار می روند. در این مورد، برگزاری مسابقه عامل اصلی ایجاد انگیزه در مردم برای ثبت نام است و می توان به همراه ایمیل هایی که برای آگاه کردن شرکت کنندگان از برنده مسابقه ارسال میشود، روشهای دیگر را بکار بست و مردم را ترغیب به دیدار از سایت نمود. فرم هایی که برای شرکت در مسابقه بکار می رود، نیز بایستی از جذابیت لازم برای جلب توجه مردم برخوردار باشد. به عنوان مثال، به مردم بگویید یک خرده فروش الکترونیک آنلاین هستید. وقتی مصرف کنندگان از سایت شما دیدن میکنند، بلافاصله آنها را به شرکت در مسابقات روزانه با جوایز الکترونیک نظیر Player MP3 دعوت نمایید. دقت کنید بین جایزه اهدایی، بازار هدف و هدف از راه اندازی سایت ارتباط کاملاً مستقیمی وجود داشته باشد. در صورتی که از این استراتژی صحیح استفاده کنید. احتمال شرکت بینندگان در مسابقه بیشتر خواهد بود. هر کاربری که در مسابقه شرکت میکند، بلافاصله ایمیلی به وی ارسال و در آن شرکت وی در بخش مسابقه تأیید میگردد. همچنین در این ایمیل از کاربر خواسته می شود ضمن دعوت از دیگران برای شرکت در مسابقه، دیدار مجدد از سایت و خرید از آن را فراموش نکند. باید دکمه بازگشت به پنجره مسابقه، دقیقاً زیر آدرس ایمیل محل ورود به مسابقه قرار گیرد تا بدین وسیله بینندگان بتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر و همین طور شرکت در آخرین مسابقات به سایت مراجعه کنند. این روش بهترین نمونه نحوه ادغام مسابقات، گروههای خبری و اجازه بازاریابی و بالابردن موفقیت آنلاین است. با این روش نه تنها مخاطب بازار هدف به شرکت در مسابقه ترغیب می شود، بلکه انگیزه مییابد برای دستیابی به خبرهای داغ گروههای خبری عضویت خود را در سایت نیز به ثبت رساند.

 

مسائل مربوط به حریم خصوصی

اجازه بازاریابی در صورت استفاده صحیح یکی از روشهای کاملاً نتیجه بخش و مؤثر است. با این حال در صورت عدم استفاده صحیح، مضرات آن بیش از فوایدش خواهد بود. به منظور جلوگیری از وقوع چنین حالتی به خاطر داشته باشید هرگز بدون کسب اجازه از مخاطبان بازار هدف، نامه و یا چیز دیگری به آنها نفرستید و هرگز از اطلاعات شخصی آنها برای هر کاری غیر از کاری که آنها ثبت نام کرده اند، استفاده نکنید. اگر بدون کسب اجازه از مخاطبان بازار هدف، نامه ای بفرستید، آنها تصور خواهند کرد. این نامه یک نامه ناخواسته (Spam) است. در صورتی که از اطلاعات شخصی مشتریان استفاده دیگری غیر از آنچه آنها انتظار دارند، بنمایید، مردم به شما اعتماد نخواهند کرد و به خصوص از لحاظ قانونی ممکن است دچار مشکل شوید. سوء استفاده از اجازه بازاریابی نیز بر ارتباط شما با مخاطبان بازار هدف آسیب وارد میکند. برای اینکه شما از اعتماد آنها سوء استفاده کرده اید. احتمال زیادی دارد مخاطبان بازار هدف، دوستان و آشنایان خود را از تجربه ناموفق خود با این شرکت آگاه سازند و در نهایت تبلیغات منفی منجر به از دست دادن مشتریان شود. علت موفقیت شرکت ها در کسب اجازه از مشتریان، در تلاش آنها برای نشان دادن سیاستهای خصوصی و امنیتی است. مردم مایلند بدانند با اطلاعات شخصی آنها چگونه رفتار می شود و تمایل ندارند اطلاعات شخصی خود را در اختیار شرکتی قرار دهند که نحوه استفاده از این اطلاعات را به طور واضح و روشن به مشتریان توضیح نمی دهند.
روشن ساختن سیاستهای خصوصی و امنیتی موجب بوجود آمدن جو اعتماد و اطمینان در بین مخاطبان بازار هدف می شود. امروزه، مردم از ارسال ایمیل های ناخواسته اشباع شده اند و اکثر مواقع تمایلی به دادن آدرس ایمیل ندارند. اگر به طور واضح سیاست خصوصی خود را برای مردم توضیح ندهید، بسیاری از فرصتها و شانسهای اجازه بازاریابی را از دست خواهید داد.

 

اطلاعات شخصی کاربران

وقتی از مردم برای کار بازاریابی و برقراری ارتباط با آنها اجازه می گیرید، کار را برای آنها آسان کنید. هرگز از مردم نخواهید فرمهای طولانی که در آن انواع اطلاعات پرسیده می شود را پر کنند. سعی کنید فرمهای سایت، ساده بوده و تنها مشتریان در آن آدرس ایمیل و نام خود را وارد نمایند. می توانید با استفاده از نام کوچک افراد، ارتباطات میان خود و مشتری را دوستانه کنید. امروزه بسیاری از نرم افزارهای اداره لیست پستی نیز دارای امکاناتی برای ارسال نامه به صورت شخصی و دوستانه هستند. می توانید از یک برنامه نرم افزاری که تمامی مجوزهای لازم، برای بازاریابی نظیر عضویت و یا عدم عضویت را مدیریت می کند، استفاده نمایید.

 

فروش سود

وقتی از مردم برای برقراری ارتباط بر اساس اصول مشخصی اجازه میگیرید، می توانید سودی که از این راه به دست می آورید، دوباره به مردم بفروشید. مردم از نام ههای تبلیغاتی اشباع شده اند و می خواهند بدانند از پیوستن به لیست پستی پیشنهادی شما چه سودی عایدشان می شود. به همین منظور بهتر است به جای عبارت «به گروه خبری هفتگی سایت ما ملحق شوید»، این عبارت را در سایت قرار دهید «به گروه خبری هفتگی سایت ما ملحق شوید تا از جوایز ارزنده، کوپن و نکات ارزشمند بهره مند گردید.» ابتدا باید مخاطبان بازار هدف را دقیق بشناسید، سپس ببینید چه چیزی مورد علاقه آنهاست و در مرحله بعد برای کسب اجازه بازاریابی از همان چیزها و اشیا استفاده کنید.
ادامه این مطلب را می توانید در کتاب 101 روش بازاریابی در اینترنت مطالعه بفرمایید.

 

مقالات مرتبط به طراحی سایت :

کسب اجازه بازاریابی
مشخص شدن اهداف بازاریابی الکترونیکی
مشخص بودن استراتژی ورود به بازار و کشف بازار هدف
ایجاد الگوهای مناسب بازاریابی
بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی سنتی ؟
بهترین استراتژی بازاریابی الکترونیکی
بازاریابی ویروسی