» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » قسمت دوم عواملی که موجب بازگشت بینندگان سایت می شود

قسمت دوم عواملی که موجب بازگشت بینندگان سایت می شود

قسمت دوم عواملی که موجب بازگشت بینندگان سایت می شود

3992  تعداد بازدید  |  شنبه 15 اسفند ماه 1394

در مطلب گذشته به مواردی از علل بازگشت بینندگان سایت پرداخته شد که شامل موارد زیر می باشد :

در مطلب گذشته به مواردی از علل بازگشت بینندگان سایت پرداخته  شد که شامل موارد زیر می باشد :
تشویق کاربران به دیدار مجدد از سایت
اجناس رایگان و دوست داشتنی
ارائه نمونه رایگان محصولات
جلب بینندگان با کوپن و تخفیف
تقویم رویدادها وسیلهای برای آگاه کردن بینندگان
جذب بینندگان به وسیله برگزاری مسابقه
در این مطلب نیز قصد داریم ادامه این موارد را شرح دهیم .این موارد شامل:
استفاده از فرصتهای شغلی برای افزایش بینندگان
افرادی که در جستجوی شغل هستند و یا افرادی که به دنبال فرصت جدید شغلی می گردند، هر چند وقت یکبار به سایت سر میزنند تا فهرست فرصتهای شغلی را از نظر بگذرانند.

 

ایجاد لینکهای مفید در سایت

در سایت خود لینکهایی به سایر سایتهای مشابه و یا لینکهای فرافهرست که با بازار هدف شما مطابقت دارند قرار دهید. هرگز لینکهایی که با موضوع کاری شما همخوانی ندارد، در سایت قرار ندهید. ابتدا لینکهای مرتبط و لینکهایی که باید بینندگان نخست ببینند در معرض دیدشان قرار دهید سپس لینکهایی که تقریباً غیر مرتبط می باشند یک و یا دو مرحله پایینتر قرار دهید. می توان لینکها را به دو صورت در سایت قرار داد. روش اول بدین ترتیب است که با کلیک بر روی آن، صفحه جدیدی در همان پنجره مرورگر باز می شود (با این روش محتوای صفحه لینک شده جایگزین صفحه سایت شما می شود). روش دوم که به روش اول ارجحیت دارد ، این است که صفحه لینک شده در پنجره جدید مرورگر باز شود.( در این روش صفحه سایت شما سر جای خود قرار دارد و صفحه سایت لینک شده در یک پنجره جدید به نمایش در می آید). علت رجحان روش دوم نیز بدین دلیل است که به محض اینکه کاربر کار خود را با صفحه جدید تمام کرد و آن را بست، صفحه سایت شما هنوز سر جای خود قرار دارد. سعی کنید لینکهای موجود در سایت خود را با لینکهای دیگران مبادله کنید و لینکهای آنها را در سایت خود قرار دهید. مادامی که این لینکها برای بینندگان ارزش تماشا کردن داشته باشند، مردم به سایت برمی گردند تا بینند آیا شمابرای آنها سایت جدید و جذابی پیدا کرده اید.
می توانید از بینندگان سایت بپرسید آیا تمایل دارند زمانی که فهرست لینکها به روز می شود و یا به طور کلی تغییری در سایت بوجود می آید، آنها را مطلع سازید. در صورت موافقت کاربران با این اضافه شود، پیام ایمیلی به آنها فرستاده و در آن دیدن سایت را به آنها یادآوری کنید.

 

اتاقهای گپ زنی آنلاین

امروزه اتاقهای گپ زنی در میان مردم بسیار رواج یافته و حتی برخی افراد به آن عادت کرده اند. اگر در سایت خود اتاقهای گپ زنی دارید، اطمینان حاصل کنید که موضوعات مورد بحث مربوط به تجارت شما بوده و شرکت کنندگان در اتاقهای گپ زنی احتمالأ جزو بازار هدف می باشند. برای ترغیب کاربران به دیدار مجدد از سایت، می توانید موضوعات مورد گفتگو را روزانه و یا هفتگی تغییر دهید. می توانید از شخصیتهای برجسته نیز در اتاقهای گپ زنی بهره گیرید. در چنین اتاقهای گپ زنی برنامه ریزی دقیق و منظم امری ضروری است و باید بینندگان سایت از وقایعی که بزودی در سایت روی میدهند، از طریق پست الکترونیکی اطلاع داشته باشند. برای اینکه، در صورت آگاهی از چنین وقایعی و برحسب اهمیت آنها، حضور در اتاقهای گپ زنی را از دست نخواهند داد و حتی روزهای تعطیل هم به سراغ سایت می آیند. به خاطر داشته باشید چنین اطلاعاتی را در فایل امضای خود قرار داده و از طریق ارسال پست الکترونیکی مناسب به لیستهای پستی و گروههای خبری، بینندگان سایت خود را افزایش دهید. سعی کنید لااقل یکبار در هفته عناوین موضوعات مورد بحث در هفته آینده را برای بینندگان ارسال کنید و بدین وسیله به آنها یادآوری کنید تا در صورت تمایل به موضوعات مورد بحث در این جلسات بحث و گفتگو شرکت نمایند. مسلماً از اینکه بسیاری از مردم وقت خود را تنظیم میکنند تا بتوانند با فرد خاص و یا مشهوری در محیط مورد علاقه خود گپ بزنند، تعجب خواهید کرد. همچنین می توانید از بینندگان خود سؤال کنید آیا مایل هستند از جلسات گپ زنی آینده و یا افراد مشهوری که قرار است در این جلسات شرکت کنند، آگاهی یابند. در این صورت دوباره فرصت خواهید داشت بنا به درخواست آنان از طریق ایمیل ارتباط برقرار کنید و اطلاعاتی در اختیار آنان قرار دهید که موجب تحریک به بازدید دوباره آنها از سایت می شود. همچنین می توانید از اعضای سایت بپرسید تمایل دارند چه کسانی به عنوان میهمان در جلسات گپ زنی شرکت کنند و یا چه موضوعاتی در جلسات بحث و گفتگوی آینده مطرح شوند.

 

« نکته روز» وسیلهای برای تشویق بازدید مجدد از سایت

می توانید صفحه ای را به «نکته روز» (Tip of the Day) اختصاص دهید و در آن نکات جالب توجه درباره تجارت، محصولات و یا خدمات بازار هدف خود را عنوان کنید. در صورت سودمندی این نکات برای بینندگان، آنها برای آگاهی از این اطلاعات به طور مرتب از سایت دیدن میکنند. از بینندگان سایت سؤال کنید آیا تمایل دارند این نکات را از طریق ایمیل دریافت کنند و یا نامهای حاوی زمان به روز شدن این اطلاعات در سایت دریافت نمایند تا بدین وسیله با دیدار مجدد از سایت، این اطلاعات را کسب کنند. مردم را تشویق کنید تا این نکات را به دوستان خود بفرستند. حتی می توانید دیگران را ترغیب کنید تا به شرط گذاشتن لینک منبع این نکات در سایت خود، از نکات ارائه شده در سایت استفاده نمایند.

 

کسب اطمینان از Bookmark شدن سایت

بینندگان سایت را تشویق کنید تا سایت شما را به فهرست سایتهای مورد علاقه خود اضافه نمایند. سعی کنید در بخشهایی از سایت که مناسب به نظر می رسد، این عبارت را «همین الان این سایت Bookmark کنید» قرار دهید. اغلب اوقات درخواست چنین عملی تأثیرگذار است. اطمینان حاصل کنید صفحه ای که در آن عبارت «همین الان این سایت را "Bookmark" کنید» حتماً title داشته باشد و عباراتی که در title بکار رفته کاملاً واضح و روشن سایت و محتوای آن را بیان کند، چرا که این عنوان در فایل Bookmark بیننده به عنوان توضیح صفحه ظاهر می شود.
همیشه به محض اینکه عبارت «همین الان این سایت را Bookmark کنید» را می بینم، آن سایت را به دقت بررسی می کنم. برخی اوقات سایت راBookmark می کنم و برخی اوقات از Bookmark کردن آن سایت منصرف می شوم، ولی همیشه سعی می کنم چنین سایتهایی را با دقت ملاحظه کنم. اغلب هم که درخواستی برای Bookmark کردن سایت وجود ندارد، نه تنها سایت را به دقت بررسی نمی کنم، بلکه آن را Bookmark هم نمیکنم. بنابراین وقتی روز بعد می خواهم سراغ آن بروم، به
خود می گویم کاش آن سایت را Bookmark می کردم. وقتی با پیغام درخواستی چون این سایت را الان Bookmark  کنی» و یا «مراBookmark کنید» مواجه می شویی، احتمال اینکه آن سایت را به دقت بررسی کنیی ۹۰ درصد است.جلب توجه جهانی با استفاده از تابلوهای اعلانات تابلوهای اعلانات (Bulletin Board) وسیله ای هستند که مردم با استفاده از آنها می توانند از هر نقطه ای از دنیا، درباره موضوعی مرتبط با سایت شما، با یکدیگر گفتگو و تبادل نظر کنند. باید کاملاً مراقب باشید و شاید نیاز باشد به پیغامهایی که رد و بدل می شوند، نظارت داشته و حتی می توانید گاهی اوقات به عنوان داور قضاوت کنید.

 

دعوت از بینندگان برای شرکت در نظر سنجی سایت

یکی دیگر از راههای افزایش بینندگان سایت، قرار دادن نظرسنجی در سایت است. از آنجایی که مردم، فرمهای نظرسنجی را پر و نتایج آن را ملاحظه می کنند، باید موضوعات نظرسنجی جالب و جذاب باشد. همچنین با قرار دادن نتایج نظرسنجی های پیشین در معرض دید بینندگان سایت، می توانید آنها را برای شرکت در نظرسنجیهای جدید و پر کردن فرم های مربوطه تشویق نمایید.
می توان موضوع نظرسنجی سایت را به موضوعات جاری و یا موضوعی مربوط به صنعت و موضوع کاری اختصاص داد. هر اندازه موضوع نظرسنجی جنجالی و قابل بحث باشد، افراد بیشتری در نظرسنجی شرکت می کنند و برای مشاهده نتایج نظرسنجی سراغ سایت می آیند. اگر در نظر دارید تنها مخاطبان بازار هدف خود را به شرکت در نظرسنجی ترغیب نمایید، موضوعی را انتخاب کنید که فقط برای مخاطبان بازار هدف جذاب باشد.ترغیب بینندگان به دیدار مجدد از سایت و به دست آوردن اطلاعاتی ارزشمند درباره بازار، از مزایای نظرسنجی در سایت است. با وجود نظر سنجیهای هفتگی و یا ماهیانه، می توانید مخاطبان وفادار را از میان بینندگان سایت تشخیص دهید. اگر نتایج نظرسنجیهای انجام شده ارزش مطرح شدن در روزنامه را دارند، می توانید گزارشی از نظرسنجی را به دفتر روزنامه ارسال کرده و از این طریق سایت خود را به شهرت رسانید.نظرسنجیها باید مختصر و مفید باشد. مردم را از علل انجام نظرسنجی و مهلت نظرسنجی آگاه سازید. سعی کنید سؤالات مطرح شده در نظر سنجی واضح و روشن بوده و گزینه های بکار رفته در نظرسنجی نیز بله/خیر و یا چند گزینه ای باشد. نتایج نظرسنجی را فقط در وب سایت قرار ندهید، بلکه آن را به گروههای خبری و لیستهای پستی که ممکن است نتایج این نظرسنجی برای آنها جالب باشد، ارسال نمایید. فراموش نکنید این نتایج را به فایل امضای خود نیز اضافه کنید. اگر این نظرسنجیها به طور هفتگی و یا ماهیانه انجام می شود، از طریق فایل امضا، مردم را از موضوع نظرسنجیهای بعدی و اینکه اطلاعات زیادی در سایت برای آنها فراهم شده، آگاه سازید. در این مورد نیز، از مردم باید بپرسید آیا مایل هستند از طریق ایمیل نتایج نظرسنجی به اطلاع آنان رسیده شود و یا با اعلان قبلی از زمان اعلام نتایج نظرسنجی آگاه شوند و بدین وسیله بتوانند به سایت مراجعه کرده و از نتایج آگاه شوند. همچنین می توانید از آنها بپرسید آیا تمایل دارند از زمان انجام نظرسنجی مطلع شوند.

 

تشویق بینندگان به دیدار مجدد از سایت به وسیله " سایت منتخب روز "

وجود لیستهایی مانند «سایت منتخب روز» و یا «سایت منتخب هفته» بدین معنی است که شما برای جمع آوری چنین سایتهایی از اینترنت وقت گذاشته و سپس آن را به سایت خود اضافه نموده اید. با اینحال، اگر لیست انتخابی شما برای مخاطبان سایت مفید و جذاب باشد، به زودی شاهد بازگشت کاربرانی خواهید بود که هر روز به سایت می آیند تا از لیستهای جدید اطلاع یابند. به خاطر داشته باشید چنین لیستهایی باید بر اساس جدول زمانی به روز شوند. دلیل آن هم این است وجود لیستهای قدیمی به عنوان مثال مربوط به هفته گذشته تأثیر نامطلوبی بر وجهه سایت و شرکت خواهد داشت.

خوشحال کردن بینندگان با استفاده از کاریکاتور

استفاده از کاریکاتور و تصاویر طنز، موجبات شادی و نشاط بینندگان سایت را فراهم می کند. لازم نیست همه محتوی و تصاویر سایت را خودتان خلق کنید برای این کار می توانید از طنز نویسان کمک بگیرید. اگر کاریکاتورهای موجود در سایت را به طور هفتگی به روز می کنید، از بینندگان خود بپرسید آیا مایل هستند وقتی کاریکاتورهای سایت به روز می شوند، آنها را با خبر سازید. کاریکاتورها در بازاریابی ویروسی نقش بسزایی دارند.
موارد کامل تر را می توانید در کتاب 101 روش بازاریابی در اینترنت مطالعه بفرمایید . این مطالب شامل :

مزیت های استفاده از خنده و چیزهای کوچک
چه کسی از بازی بدش می آید؟
برقراری ارتباط با مشتریان با سرویس های یادآوری کننده
خدمات یادآوری کننده رویدادهای ویژه
زنده نگه داشتن نام شرکت با ستون های نظرات

 

مقالات مرتبط به طراحی سایت :

قسمت دوم عواملی که موجب بازگشت بینندگان سایت می شود
عواملی که موجب بازگشت بینندگان سایت می شود
بازاریابی از طریق سایت
تعیین اهداف برای وب سایت