» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » تعیین اهداف برای وب سایت

تعیین اهداف برای وب سایت

تعیین اهداف برای وب سایت

7528  تعداد بازدید  |  یکشنبه 2 اسفند ماه 1394

دومین مرحله و یا مرحله لازم پس از طراحی سایت، بکارگیری ترفندهای جامع بازاریابی آنلاین برای دستیابی به سهم بازار آنلاین می باشد

طی سالهای گذشته، شرکتهای فعال در زمینه طراحی سایت رشد چشمگیری یافته اند. رشد حیرت انگیز این شرکتها از سویی و افزایش شمار کاربران اینترنتی از سوی دیگر، ضمن جلب توجه مشتریان، آنها را سردرگم ساخته است. دومین مرحله و یا مرحله لازم پس از طراحی سایت، بکارگیری ترفندهای جامع بازاریابی آنلاین برای دستیابی به سهم بازار آنلاین می باشد و در این میان نیاز به اطلاعات و وسایل درباره نحوه بکارگیری راهکارهای بازاریابی در اینترنت امری مهم به شمار می آید.
با این حال راه اندازی یک وب سایت قدم اول این مسیر است. راه اندازی کسب و کار در اینترنت نیاز به دانش، برنامه ریزی، زمان و تلاش بطور همزمان دارد. اگر قصد دارید از طریق سایت خود، سودیبه دست آورید، ابتدا باید با بکارگیری راهکارهای بازاریابی مؤثر در اینترنت، تعداد بینندگان سایت خود را افزایش دهید. اگر یک بازاریاب حرفه ای هستید و یا فقط در آرزوی این هستید که دست به کار تجاری در اینترنت بزنید، مطالب ما را دنبال کنید.

 تعیین اهداف برای وب سایت

آیا میدانید با وجود میلیونها وب سایت که برای دستیابی به بینندگان بیشتر با یکدیگر رقابت می کنند، چگونه میتوانید بینندگان سایت خود را افزایش دهید؟ اگر از مردم پرسیده شود، آیا آنها در اینترنت بازاریابی هم می کنند، پاسخ می دهند «بله ما یک وب سایت داریم». اما داشتن وب سایت و بازاریابی در اینترنت دو مقوله کاملا متفاوت هستند. وب سایت مجموعه ای از اسناد، تصاویر و فایلهای گرافیکی است که عموم مردم می توانند بوسیله اینترنت از آن استفاده کنند. این در حالی است که برای بازاریابی در اینترنت، طراحی سایت باید به گونه ای باشد که اهداف آنلاین را تأمین نموده و با در نظر گرفتن بازار هدف راه اندازی شود. علاوه بر این، بازاریابی در اینترنت، مشتمل بر تلاش برای دستیابی به بازار هدف آنلاین جلب توجه بینندگان به وب سایت، ترغیب آنها به خرید محصولات و خدمات و ایجاد انگیزه در آنان برای بازگشت مجدد است. وجود سایت به خودی خود پسندیده است، اما اگر کسی از وجود چنین سایتی باخبر نباشد،وجود آن بی مفهوم خواهد بود. مثل این است که بروشور محصولات، که به طرز عالی طراحی وچاپ شده، در کشوی میز مدیر فروش قرار داشته باشد.
هدف این است که به شما کمک شود تا وب سایت خود را از کشوی میز بیرون آورده و آن در معرض دید مشتریان و بازار هدف قرار دهید. در این کتاب یاد میگیرید که چگونه راهکار بازاریابی در اینترنت را به شکل فرمولی در آورید و آن را مطابق با اهداف، محصولات، خدمات و بازار هدف بکار گیرید. در این مطلب و هم چنین مطالب آینده نکات ذیل را خواهید آموخت:
• تعیین اهداف آنلاین برای سایت
• تعیین بازار هدف و راه اندازی وب سایت و استراتژی بازاریابی آنلاین.
• بکارگیری راهکار بازاریابی مناسب با محصولات و خدمات در اینترنت.

اصول - اهداف، بازارهای هدف و محصولات اهداف اوليه

در طول سالهای گذشته در مسئله طراحی وب سایت و شیوه های معرفی سایت تغییرات زیادی ایجاد شده است. در روزهای اولیه یعنی دو سال پیش بازاریابی در اینترنت بدین صورت بود که شرکت ها و سازمان ها، تمامی بروشورها، آگهی های تبلیغاتی، پست الکترونیک، بیانیه خبری و سایر موارد مربوط به بازاریابی را جمع آوری کرده و در اختیار طراحان سایت قرار میدادند و پس از مدتی انتظار داشتند از این کار نتیجه مطلوب را بدست آورند. با ادامه این روند، سازمانها دچار نوعی بروشورگرایی شدند. اما باید گفت برای موفقیت در عرصه بازاریابی در اینترنت، دیگر روش بروشوارگرایی مورد قبول و باصرفه نیست. سایتهای موفقی که امروزه شاهد آن هستید، طراحی آنها بر اساس یکی از معیارهای ذیل بوده است:
• هدف سازمان از راه اندازی سایت
• تعیین نیازها، خواستها و انتظارات از بازارهای هدف

محصولات و خدماتی که عرضه میشوند هر چیز مرتبط با بازاریابی در اینترنت حول این سه محور یعنی اهداف، بازارهای هدف و محصولات و خدمات می باشد. به همین دلیل این مسائل از اهمیت بسزایی برخوردار هستند و لازم است این مسائل را به دقت تعریف کرده و با طراح سایت خود در میان بگذارید. در واقع شما در قبال این مسئله مسئولیت مستقیم داشته و طراح سایت هیچ مسئولیتی در این زمینه برعهده ندارد. البته مسلم است که آگاهی و بینش شما از اهداف شرکت بسیار کامل تر از طراح سایت می باشد. اگر شما این اهداف را با طراح سایت در میان نگذارید وی قادر نخواهد بود سایت موفقی طرح ریزی کند که تأمین کننده اهداف شما نیز باشد. اطلاعات شما درباره بازار هدف بسیار بیشتر و کاملتر از طراح سایت است. شما می دانید خریداران محصولات شما چه چیزی می خواهند و بر چه اساسی اقدام به خرید می نمایند و انتظارات آنها از شما چیست. بایستی این اطلاعات را در اختیار طراح سایت قرار دهید تا وی بتواند بر اساس تأمین این نیازها و انتظارات دست به کار شود. اجازه دهید یکبار دیگر اهمیت نکات مطرح شده در این فصل یعنی اهداف، بازارهای هدف و محصولات و خدمات را یادآوری کنم. با در نظر گرفتن این عناصر مهم، روند برنامه ریزی وطرح ریزی وب سایت تان بهتر و مؤثرتر پیش می رود.

اهداف اوليه

قبل از راه اندازی وب سایت، باید اهداف آنلاین خود را کاملاً مشخص نمایید. هدف از راه اندازی سایت چیست؟ تمامی قسمتهای سازمان حتی کارمندان جزء، کادر فروش و بازاریابی، پشتیبانی از مشتریان، فرم سفارش و مدیریت را مد نظر قرار داده و درباره آنها فکر کنید. سپس فهرستی از اهدافی که در اولویت نخست و اهدافی که در اولویت ثانویه قرار دارند، تهیه کنید. هر یک از اجزا وب سایت، بایستی با اهداف شما ارتباط داشته باشند. اگر تصمیم گرفته اید سایت خود را به روز کنید و یا قسمتهایی را به آن اضافه کنید و یا قسمتهایی را تغییر دهید، ابتدا ارتباط این تغییرات با اهداف اولیه و ثانویه را مورد بررسی قرار دهید. اگر نتوانستید ارتباط این تغییرات را با اهداف خود روشن سازید، بهتر است یکبار دیگر تغییرات را مورد ملاحظه قرار دهید. جالب است بدانید سایتهای بسیاری وجود دارند که بدون طرح ریزی مناسب و ارتباط با اهداف صحیح راه اندازی شده اند. ولی مسلم است با تعیین این اهداف، دستیابی به موفقیت سریعتر و زودتر میسر می شود. برخی از مهمترین اهداف اولیه سایت عبارتند از:
- تبلیغ آنلاین محصولات و خدمات
- فروش آنلاین محصولات و خدمات
- پشتیبانی آنلاین از محصولات و خدمات
- Target Market: بازاری که یک شرکت برای فروش محصولات خود در نظر می گیرد
- اطلاع رسانی درباره محصولات و همین طور شرکت
- شناساندن نام و آرم شرکت

تبلیغ آنلاین محصولات و خدمات : هدف برخی از سایتها فقط تبلیغ کالا و محصولات است و مستقیماً قصدی برای فروش محصولات و خدمات ندارند. نمونه بارز چنین سایتهایی سایت یک شرکت سینمایی است که در آن تنها فیلمهایی که به زودی روانه بازار سینما می شود تبلیغ می شود. هدف در اینجا تنها اطلاع رسانی درباره فیلم، ایجاد انگیزه در مردم برای تماشای فیلم و در نهایت بالا بردن تعداد تماشاچیان فیلم در زمان اکران است. سایتهایی که با چنین هدفی طراحی می شوند، بایستی دارای عناصری چون کلیپ های چند رسانه ای (multimedia) از فیلم، تصویر و نوشته هایی درباره بازیگران فیلم و بازاریابی ویروسی " (به عنوان مثال Tell afriend aboutthis movie)، عناصری که موجب ترغیب بازاریابی گفتاری می شود، داستان های فریبنده درباره فیلم، صدور اعلامیهه ایی برای نویسندگان و سایر عناصری باشد که طراح سایت را در دستیابی به مقصود با توجه به اهداف تعیین شده یاری رساند.
فروش آنلاین کالا و خدمات : فروش آنلاین کالا و خدمات نیز یکی از اهداف اولیه به شمار می رود. همان طور که میدانید اینترنت عرصه ایی گسترده و بدون مرز جغرافیایی برای تجارت فراهم کرده است. اغلب اوقات، بازرگانان هدف از تبلیغ محصولات و خدمات را با فروش آنها از طریق وب سایت اشتباه میگیرند و در فروش محصولات خود در وب سایت، دچار شکست می شوند. علت آن کاملاً واضح است برای اینکه اطلاعاتی درباره کالا و خدمات در اختیار مشتریان قرار نمی دهند و در عوض از آنها تقاضا می کنند فرم خرید آنلاین را پر نمایند. این در حالی است که هر قدر روند خرید از طریق وب سایت را برای مشتریان اینترنتی ساده و سهل نمایید، احتمال اینکه آنها دست به خرید بزنند بیشتر خواهد بود. باید جزئیات مربوط به کالا و خدمات، سیاستهای تعویضی کالا، مسئله ضمانت و نحوه ارسال کالا را به اطلاع مشتریان برسانید. اگر قصد دارید به طور مستقیم از طریق وب سایت کالایی را به فروش رسانید، لازم است مسائل مربوط به امنیت خرید کالا را برای مشتریان توضیح دهید.
 پشتیبانی آنلاین محصولات : برخی تصور میکنند تنها عامل اصلی بر سر راه تجارت آنلاین، فقدان پشتیبانی جامع از محصولات و خدمات می باشد. ولی در واقع بزرگترین امتیاز وب سایت این است که نه تنها طی ۲4 ساعت شبانه روز، بلکه در تمامی روزهای هفته و حتی ۳6۵ روز سال می توانید از کالا و محصولات خود پشتیبانی کنید. اگر برای این کار نرم افزاری در نظر بگیرید می توانید آن را هر چند وقت یکبار ارتقا بخشید و یا قسمت "پرسش و پاسخ" (FAO) را در سایت خود بگنجانید و در آن به سؤالات و مشکلات عمومی مشتریان پاسخ دهید. در صورت ارائه راه حل مناسب و پاسخگویی به مشکلات مشتریان، تعداد مشتریان وفادار سایت، به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. احتمال زیادی دارد مشتریان به هنگام نیاز، شخصاً به شرکت مراجعه کنند. باید امکاناتی را فراهم کنید تا مشتریان در صورت برخورد با مشکلات پیچیده، مسائل خود را با متصدیان و مسئولان پاسخگویی در میان بگذارند.
اطلاع رسانی درباره شرکت و محصولات: شاید بعضی از سازمانها بخواهند در یک بازار هدف خاص، اطلاعاتی درباره محصولات و خدمات خود ارائه کنند. برخی نیز تنها ممکن است بخواهند اطلاعاتی دربارهٔ شرکت در اختیار سهامداران بالقوه قرار دهند. سایت هایی که هدفشان اطلاع رسانی باشد، باید بیشتر محتویات آنها متن بوده و تصاویر موجود در آنها برای تأکید بر مسئله ای و یا ذکر مثالی استفاده می شود. این نوع سایتها همواره دارای بخشی به نام "پرسش و پاسخ" (FAO) هستند و در آن اطلاعات مفید و مرتبط درباره شرکت، محصولات و یا خدمات قرار می گیرد. اگر قرار است سازمان ارتباط نزدیکی با رسانه ها داشته باشد، پیشنهاد می شود بخشی به نام مرکز رسانه ای در سایت تشکیل شود و در آن تمامی ابیانه های مربوط به سازمان، تاریخچه ای از سازمان، اطلاعاتی درباره مقامات رسمی سازمان، مقالاتی که در رابطه با سازمان نوشته شده اند، آلبوم تصاویر مورد استفاده رسانهها و همین طور ارتباط مستقیم با مسئول مرکز رسانه ای سازمان قرار گیرد.

معرفی نام و آرم شرکت :

امکان دارد یکی دیگر از اهداف شرکت از تأسیس وب سایت، معرفی و شناساندن نام و آرم شرکت باشد. برای این منظور باید برای شرکت اسمی با مسمی و به یاد ماندنی و آرمی ماندگار انتخاب کنید.
همچنین، گرافیکی که در وب سایت سازمان یا شرکت به کار میرود، بایستی در حد عالی بوده و رنگهای مورد استفاده در آرم و وب سایت یکسان باشد. شعار مناسب نیز در معرفی بیشتر نام شرکت تأثیر بسزایی دارد. البته تکنیکی که برای آرم شرکت بکار می برید، در معرفی شرکت نیز می تواند اعمال شود. در صورتی که تأسیس و قدرت بخشیدن به شرکت و معرفی آن از اهمیت خاصی برخوردار است، بایستی در وب سایت نیز چنین اهمیتی احساس و پیاده شود. همچنین بایستی تمامی تلاشهایی که برای معرفی شرکت انجام شده، به طور آنلاین یعنی در وب سایت نیز ذکر شود. بر اساس تجربه ای که شرکتهای موفق در وب، نظیر Netscape ،Yahoo! ،American Online Amazon.com ،Communication و CBay کسب کرده اند، واضح و مبرهن است که آرم شرکت و محصولات با چه سرعت فوق العاده ای در وب منتشر می شود. به طوریکه شهرت سریع شرکتهایی که به تازگی وارد دنیای الکترونیک شده اند، تعجب همگان را برانگیخته است. اگر چه چنین شرکتهایی از منابع هنگفت مالی برخوردار بودهاند، ولی هر یک از این شرکتهای مشهور برای دستیابی به اهداف خود و کسب شهرت در بازار، از تبلیغات آنلاین و آفلاین توامان بهره گرفته اند و وب سایت آنها نیز منعکس کننده عقاید پشت پرده آرام است. سایت این شرکت ها دارای یک آرم برجسته، تصاویر و طرح رنگی منحصر به فرد است. اگر شما نیز خواهان معرفی آرام و شرکت خود همانند این شرکتهای مشهور هستید، بهتر است سایت این شرکت ها که نقش مهمی در بازار آنلاین دارند، از نظر بگذرانید. می توانید نکات و دانستنیهای فراوانی از سایت این شرکتها فراگیرید.
سایر اهداف اولیه را می توانید در کتاب 101 روش بازاریابی در اینترنت مطالعه نمایید.


مقالات مرتبط به طراحی سایت :

قسمت دوم عواملی که موجب بازگشت بینندگان سایت می شود
عواملی که موجب بازگشت بینندگان سایت می شود
بازاریابی از طریق سایت
تعیین اهداف برای وب سایت