» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » امکانات دیگری از جدول (آموزش HTML)

امکانات دیگری از جدول (آموزش HTML)

امکانات دیگری از جدول (آموزش HTML)

6393  تعداد بازدید  |  سه شنبه 21 مهر ماه 1394

تا کنون از دستورات ، ، ، < TABLE> و برای رسم جدول استفاده شده است. این دستورات، متداولترین دستورات هستند. در نسخه های جدید HTML از دستورات دیگری نیز می توان استفاده کرد تا کنترل بیشتری برجدولها اعمال شود. این دستورات عبارتند از: ،، و . بنابراین جدولهایی که تعریف می شوند دارای ساختار زیر هستند:

تا کنون از دستورات <TH> ، <TR> ، <CAPTION> ، < TABLE> و <TD> برای رسم جدول استفاده شده است. این دستورات، متداولترین دستورات هستند. در نسخه های جدید HTML از دستورات دیگری نیز می توان استفاده کرد تا کنترل بیشتری برجدولها اعمال شود. این دستورات عبارتند از: <COL>،<TFOOT>،<THEAD> <COLGROUP > و <TBODY>. بنابراین جدولهایی که تعریف می شوند
دارای ساختار زیر هستند: 
• دستور <TABLE > 
• کپشن اختیاری که با دستورات < CAPTION>... </CAPTION که مشخص می شود.
یک یا چند گروه از سطرها، اینها ممکن است حاوی بخش رأس باشند که توسط <THEAD > مشخص می شود، ممکن است حاوی بخش زیرنویسی باشند که با < TFOOT که مشخص میشود و ممکن است شامل بخش بدنه باشند که توسط <TBODY > مشخص میشود. گرچه تمام این دستورات اختیاری اند، جدول باید حداقل شامل یک راس یا خانه مربوط به دادهها باشند که به ترتیب توسط <TH > و <TD که مشخص می شوند.
یک یا چند گروه از ستونها که توسط <COLGROUP > مشخص می شود و هر ستون در گروه با < GOL> مشخص می شود. سطرها یا ستونهای جدول می توانند گروهبندی شوند. امتیاز گروهبندی این است که شامل اطلاعات ساختاری درباره جدول است که برای پردازش سریع جدول مفید هستند. به عنوان مثال، استفاده از < THEAD > یا <TFOOT> موجب به کارگیری عنوان زیرنویس سازگاری می شود که برای جدولهایی که در چندین صفحه ادامه مییابند مفید است. مثالی که در ادامه می آید، این خواص را مورد استفاده قرار می دهد 
صفات RULES و .FRAME دستور TABLE  دارای صفاتی به نام RULES و FRAME است . صفت  FRAMEمشخص میکند کدام طرف از فریمی که جدول را دربرمیگیرد، قابل مشاهده است. مفهوم مقدار BOX این است که فریم دور جدول، فعال است. سایر تصاویر این صفت عبارتند از ABOVE که فقط لبه بالایی را مشخص میکند، BELOW که لبه پایینی را مشخص می کند، BORDER و BOX تمام لبه ها را مشخص می کند. HSIDE فقط لبه های بالایی و پایینی را مشخص میکند. LHS لبه سمت چپ، RHSلبه سمت راست، VSIDES لبه های سمت چپ و راست را مشخص میکند و مقدار VOID تعیین میکند که هیچ مرزی رسم نشود. صفت RULES قواعدی را مشخص میکند که ممکن است در بین سلولهای واقعی جدول ظاهر گردد. در مثالی که در ادامه می آید، مقدار RULES برابر با GROUPS شده است. این مقدار، خطوط بین گروههای سطر یا ستون جدول را نمایش میدهد. مقدار ALL قواعد تقسیم بین سطرها و ستونها را مشخص میکند. مقدار COLS قواعد تقسیم را فقط برای ستونها مشخص میکند. مقدار GROUPS قواعد تقسیم را بین گروههای سلولهای جدول که توسط دستورات < TFOOT> ، < TBODY > ، < THEAD> یا <COLGROUP که تعریف شده اند، مشخص می کنند. مقدار ROWSقواعد تقسیم را فقط برای سطرها مشخص میکند. مقدار NONE مشخص میکند که هیچ قاعده تقسیمی وجود نداشته باشد. دستور < THEAD > برای تعیین عنوان جدول، دستور < TFOOT > برای تعیین زیرنویسی جدول و دستور < BODY> برای تعیین بدنه جدول به کار میرود که شامل سطرها و ستونهایی است که بخش داخلی جدول را تشکیل می دهد.
مثال۸-۷
برنامه ای که خواص جدیدی از جدول را جهت صفحه آرایی به کار میگیرد. نتیجه اجرا در شکل ۸-۷ آمده است. 

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"> <HTML>
<HEAD>
<TITLE-HTML 4 Tables:</TITLE>
</HEAD>
<BODY > 
<TABLE BORDER="1" FRAME="BOX" RULES="GROUPS"> 
<CAPTION: Fun with Food</cAPTION>
<COLGROUP> 
<COL>
</COLGROUP>
<COLGROUP>
<COL ALIGN="CENTER"> 
<COL ALIGN="CHAR" CHAR="">.
</COLGROUP>
<THEAD>
<TR>
<TH BGCOLOR="yellow">Fruit</TH> 
<TH BGCOLOR="yellow">Color</TH> 
<TH BGCOLOR="yellow">Cost per Kilo</TH> 
</TR>
</THEAD>
<TBODY>
<TR> 
<TD-Grapes.</TD>
<TD-Purple</TD>
<TD>5000RIALS</TD>
</TR>
<TR> 
<TD>Cherries</TD> 
<TD-Red-o/TD-> 
<TD>550ORIALS</TD> 
</TR>
<TR> 
<TD-Kiwi</TD>
<TD>Brown</TD> 
<TD>3000RIALS</TD>
</TR>
</TBODY > 
<тFоот>
<TR> 
<TH COLSPAN="3">This has been another fine table example.</TH> 
</TR>
</TFOOT>
</TABLE>

 

 

 

مقالات مرتبط به طراحی سایت :

عملگرها (آموزش HTML)
متد ها در زبان های اسکریپتی 2 (آموزش HTML)
متد ها در زبان های اسکریپتی(آموزش HTML)
اشیای موجود در جاوا اسکریپت (آموزش HTML)
دستورات در جاوااسکریپت(آموزش HTML)
جاوا اسکریپت (آموزش HTML)
استفاده از دکمه های تصویری به جای SUBMIT (آموزش HTML)
کادرهای کنترلی (آموزش HTML)
لیستهای لغزنده (آموزش HTML)
فیلد متنی چند خطی (آموزش HTML)
کنترلهای فرم (آموزش HTML)
امکانات دیگری از جدول (آموزش HTML)
جدول و صفحه آرایی (آموزش HTML)
لیستها در HTML (آموزش HTML)
سایر فرمتهای دودویی (آموزش HTML)
تصاویر به عنوان دکمه/صوت دیجیتال/فرمت های فایل های صوتی /برداشت و اجرای فایل صوتی(آموزش HTML)