» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » انواع صفحات وب

انواع صفحات وب

انواع صفحات وب

7987  تعداد بازدید  |  شنبه 16 خرداد ماه 1394

مراکز آموزشی، بیشترین سایتهای وب را دارند. ساختار همه آنها تقریباً یکسان است. دانشگاهها به دپارتمانهای مختلفی تقسیم می‌شوند و ساختار وب باید ارتباطات داخلی آنها را نشان دهد، بطوریکه بیننده احساس کند در آن قدم می‌زند.


web design page

صفحات آموزشی
 مراکز آموزشی، بیشترین طراحی سایت را دارند. ساختار همه آنها تقریباً یکسان است. دانشگاهها به دپارتمانهای مختلفی تقسیم می‌شوند و ساختار وب باید ارتباطات داخلی آنها را نشان دهد، بطوریکه بیننده احساس کند در آن قدم می‌زند. در دانشگاهها، ترمها در تاریخ خاصی شروع و در تاریخ خاصی خاتمه می‌یابد. پذیرش دانشجو مشخص است. دانشجویان باید تمام دروس ازپیش تعیین‌شده را بگذرانند. کارنامه‌ها عملکرد دانشجویان را نشان می‌دهند. این ساختار از پیش تعیین شده، طراحی صفحات را مشکل می‌کند، انعطاف‌پذیری زیادی ندارند.
سایتهای مراکز آموزشی مثل دانشگاهها باید شامل دپارتمانها، اساتید، کارکنان، کتابخانه‌ها، دفاتر مجله، نشریات، رشته‌های تحصیلی، تعداد دانشجویان، فعالیتهای فوق برنامه، امتیازات ویژه دانشگاه، و خلاصه تصویر کاملی از دانشگاه باشد. نمونه‌ای از آن را در شکل 4-2 ببینید (www.harvard.com). دو سایت دیگر را در آدرسهای www.asu.edu و www.pratt.edu ببینید.
برای بعضی از دانشگاههای ایران نیز سایتهایی درست شده است که می‌توانید آنها را با آدرس www.nic.ir ببینید. این آدرس را در مرورگر وب خود وارد کردید، صفحه اول آن، مربوط به IRANET است. در این صفحه پیوند Iran Universities Web Servers را کلیک کنید تا به صفحه دانشگاهها بروید. در این صفحه پیوند Sharif University Of Technology را کلیک کنید تا سایت دانشگاه صنعتی شریف را ببینید (شکل 5-2).


industrial web site


صفحات صنعتی
مشتریان می‌توانند اجناس مورد نیاز خود را در سایتهای صنعتی مشاهده و بررسی کنند و سپس سفارش دهند. مشتری ممکن است پیشنهاداتی هم برای چگونگی عرضه محصولات داشته باشد. صفحات صنعتی باید مشتری‌گرا باشند و سلیقه‌های آنها را دخالت دهند . صفحات صنعتی چه از نظر متنی و چه از نظر تصویری باید تعاملی باشند. عناصر صفحات صنعتی عبارتند از:
ویژگیهای محصول. مشتری باید بتواند محصول مورد نظر خود را از بین تمام محصولات انتخاب نماید. برای این کار می‌توانند از تصاویر، منوها، یا موتورهای جستجو استفاده کنند. مشتری وقتی از تصویر برای یافتن محصول استفاده می‌کند که بداند شکل آن چگونه است. اگر هر محصول دارای یک مدل و نام منحصر بفرد باشد، استفاده از منوها مناسب است. در بقیه موارد مشتری می‌تواند از موتورهای جستجو استفاده نماید. اما گاهی مشتری ممکن است در اثر گشت و گذار در سایت صنعتی، محصولی را ببیند که قبلاً به دنبلا آن نبوده است ولی فعلاً به آن نیاز دارد. استفاده از موتور جستجو، مشتری و صاحب صنعت را از این کار محروم می‌کند. 
مشخصات محصول. با اغلب محصولات صنعتی،  اطلاعاتی عرضه می‌شود که مشخصات آن محصول نام دارند. مشخصات در صفحه جداگانه‌ای قرار می‌گیرد که به نام صفحه مشخصات معروف است. این صفحه شامل متن، تصویر و توضیحاتی راجع‌به محصول است. توجه داشته باشید که با قابلیتهایی که امروزه در وب وجود دارد، استفاده از صفحه مشخصات محصول چندان جالب نیست. خوب است محصول بصورت سه‌بعدی ترسیم و حرکت داده شود و از زوایای گوناگون مشاهده گردد.
ارتباط با مشتری. خوب است که صفحات وب محصولات صنعتی، بطور تعاملی طراحی شوند، بطوریکه مشتری بتوانند سوالاتی را مطرح کند و پاسخ سوالات خود را دریافت نماید. خوب است که مشتری بتواند براساس موضوع مورد علاقه‌اش عمل جستجو را انجام دهد.
صفحات خرده‌فروشی
وضعیت صفحات خرده‌فروشی با صفحات صنعتی متفاوت است، زیرا در مورد محصولات خرده‌فروشی، اطلاعات فنی اهمیت چندانی ندارند. در مورد صفحات خرده‌فروشی باید به موارد زیر توجه داشت:
1.ساختار سازمانی خرده‌فروشیهای موفق
2.اجزای ساختار خرده‌فروشیهای موفق
3.استفاده از ویژگیهای وب برای طراحی صفحات خرده‌فروشی (مثل حالت تعاملی)
صفحات تجاری
صفحات تجاری با صفحات خرده‌فروشی، آموزشی و صنعتی متفاوت است. هر شرکت تجاری دارای فرهنگ و ساختار خاصی است که کالاهای ویژه‌ای را تولید می‌کند. این نوع شرکتها سعی می‌کنند تصویر زیبایی از خودشان ارائه کنند، مثل نام، آرم، سربرگهای مکاتبات و رنگهای مورد استفاده. بنابراین صفحه وب یک شرکت تولیدکننده اسباب‌بازی با صفحه وب یک شرکت تولیدکننده موادغذایی کاملاً با هم فرق دارند. گزارش سالانه شرکت و راهنمای استفاده از محصولات آنها معمولاً در سایتهای وب قرار می‌گیرند. صفحه وب تجاری معمولاً شامل موارد زیر است:
نام شرکت. نام کامل شرکت در صفحه وب قرار می‌گیرد و مشخص می‌شود که آیا نام ثبت شده است یا خیر. آیا محصولات آن شرکت استاندارد شده‌اند یا خیر. 
آرم شرکت. چنانچه آرم شرکت غیر از نام شرکت باشد، مثلاً یک تصویر همراه با متن خاصی باشد، در کنار نام شرکت قرار داده می‌شود.
رنگهای مورد علاقه شرکت. رنگها اصولاً برای بعضی از شرکتها معنای خاص دارند. اگر رنگهای ویژه‌ای بکار گرفته می‌شوند، کد مبنای 16 آنها باید مشخص گردد.
شیوه مکاتبات شرکت. سربرگهای شرکت و نوع خطوطی که در مکاتبات مورد استفاده قرار می‌گیرند، در صفحه وب منظور می‌شود.
ساختار شرکت. شیوه سازماندهی شرکت و نحوه ارتباط بخشهای مختلف با یکدیگر، در صفحه وب مشخص می‌گردد.
صفحات سرگرمی و تفریحات
آزادی عمل در طراحی صفحات سرگرمی بیش از صفحات تجاری، خرده‌فروشی، صنعتی و آموزشی است. صفحات سرگرمی و تفریحات می‌تواند دارای مشخصات زیر باشد:
1.ساختار مشخصی ندارند ولی تعاملی‌اند.
2.به تصویر نسبت به متن، اعتماد می‌کنند.
3.از منابعی که کاربران صفحات وب مجبور به یادگیری آنها هستند، استفاده می‌کنند.
4.انجام محاسبه سطح بالای افزایش سرعت انجام کار.
یکی از محدودیتهایی که امروزه در صفحات وب وجود دارد این است که شکل صفحه با شکل واقعی سرگرمیها یکسان نیست. صفحات وب می‌توانند بازی، کنسرت، فیلم و سایر موارد سرگرمی را ارائه کنند، شاید چندان با واقعیت مطابقت نداشته باشند.