» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » استفاده از گرید در طراحی سایت

استفاده از گرید در طراحی سایت

استفاده از گرید در طراحی سایت

6297  تعداد بازدید  |  دوشنبه 26 خرداد ماه 1393

زمانی که اقدام به طراحی سایت می کنید، یکی از مهمترین چیزهایی که بایستی به خاطر داشته باشید طرح سایت و امکان برقراری ارتباط با کاربر است که امری اساسی در انتقال مقصود شما و اطلاعات وب سایت به شمار می رود. اگرچه هدف اصلی، فهم اطلاعات توسط کاربر است، با این حال طراحی سایت انواع متفاوتی دارد.

استفاده از گرید در طراحی سایت
زمانی که اقدام به طراحی سایت می کنید، یکی ازمهمترین چیزهایی که بایستی به خاطر داشته باشید طرح سایت و امکان برقراریارتباط با کاربر است که امری اساسی در انتقال مقصود شما و اطلاعات وب سایتبه شمار می رود. اگرچه هدف اصلی، فهم اطلاعات توسط کاربر است، با این حالطراحی سایت انواع متفاوتی دارد.

یکی از ملزومات در طراحی سایت های ارائه دهندۀ اطلاعات، بوجود آوردن احساسرضایت در کاربرانی است که به سایت مراجعه می کنند. کاربر باید مطمئن باشدکه می تواند با صرف کمترین زمان مقصود شما را دریابد؛ این امر می تواندملاکی باشد برای شناخت سایت هایی که تنها وقت مراجعه کنندگان را تلف میکنند.

چرا در طراحی سایت از گرید استفاده می کنیم؟

اگر طراحی سایت با یک طرح ساختاربندی شده انجام شود، این احساس که یکساختاری وجود دارد را در اولین برداشت از سایت می توان دریافت. بنابراینبایستی در اینکه وب سایت ها چگونه باید اطلاعاتشان را به کاربران انتقالدهند تأمل شود. زمانی که یک گرید به کار برده می شود، با آنچه قرار استطراحی شود هماهنگ می گردد. در حقیقت، گرید یک ذهنیت مطمئن به طراح می دهد ودر طراحی سایت به عنوان یک راهنما به او کمک می کند. این به یک معنی منحصرکردن خلاقیت طراح برای اینکه دقت خود را در یک مسیر خاص قرار دهد است.برخی ممکن است فکر کنند که گرید محدودیتی برای طرح است، اما این اشتباهاست، چراکه آن ابزاری است برای رسیدن طراح به هدفی که در طرح دارد. درطراحی سایت، گرید ها ساختاری مبنایی برای یک وب سایت هستند که به طراحاجازه می دهند تا یک طرح قوی برای عناصر خود بوجود بیاورد.

انواع گریدها در طراحی سایت و زمان مناسب برای به کاربردن هرکدام

از آنجا که در طراحی سایت، شمار بسیاری از انواع گریدها وجود دارد؛ همهآنها را می توان در 4 نوع اصلی تقسیم کرد که هر کدام برای بهبود بخشیدن بهظاهر سایت و قوت بخشیدن به محتوای آن بسیار مفید هستند.

1-) کاربرد گرید نوشتاری در طراحی سایت

در طراحی سایت، ساده ترین گرید، گرید نوشتاری است که مرکب از یک تک ستون یابلوکی از متن است به همراه تصاویری جاسازی شده در آن که به وسیلۀ حاشیه ایمحصور شده اند. ساختار این گرید شبیه ستونی مستطیل مانند است که با متن ومحتوا پر شده است. گریدهای نوشتاری در کتاب ها، مقالات و پست گذاری وبلاگها مناسب هستند؛ البته تنها به متن محدود نمی شود و تصاویر می توانند دراطراف ستون ها قرار بگیرند.

طراحی سایت با استفاده از گریدها

2-) کاربرد گرید ستونی در طراحی سایت

این نوع از گرید برای ایجاد فضایی با ستون های عمودی به کار می رود که سمتچپ آن می تواند برای تصاویر، عناوین و متون آزاد گذارده شود. وقتی میخواهید افکتی زیبا در طراحی سایت خود ایجاد کنید که اطلاعات ارائه شده درآن منقطع هستند؛ این گرید می تواند برای قرار دادن محتواها به کار شمابیاید. برای مثال می توانید انوع موضوعات غیر مرتبط، عبارات و ... را در آنوارد کنید. در این گرید، می توان در طراحی میان چندین ستون پل زد و آنهارا به هم مرتبط ساخت. یک ستون می تواند به متن اختصاص یابد، یکی به تصاویر ودیگری به عناوین تصاویر.

طراحی سایت با استفاده از گریدها

3-) کاربرد گرید قسمتی در طراحی سایت

این نوع از گرید، طراحی سایت را با ترکیبی از دسته بندی افقی و عمودیساختاربندی می کند. با قسمت بندی های این گرید، می توان فضایی که عناصرمختلف وب سایت در آن قرار می گیرند را محدود ساخت. این گرید برای طراحیسایت هایی که محتوایی پیچیده با عکس های فراوان دارند مناسب است. گریدهایقسمتی، نسبت به طرح هایی که گرید ستونی در طراحی سایت می تواند ارائه دهد،برای طرح های پیچیده ای که به کنترل بیشتری نیاز دارند مناسب تر هستند.گالری های تصاویر، اسناد و کارت های فروشگاهی، نمونه طرح های مناسبی برایگریدهای قسمتی هستند.

طراحی سایت با استفاده از گریدها

4-) کاربرد گرید سلسله مراتبی در طراحی سایت

این نوع از گرید به طور معمول عناصر مختلف سایت را در یک قالب بصری (حسی) وگویا قرار می دهد که اغلب با اندازۀ دلبخواه ستون ها و ردیف هایی با وسعتمتفاوت و به صلاحدید طراح همراه است. گرید های سلسله مراتبی زمانی میتوانند مفید باشند که طرح برای طراحی سایت با گریدهایی که پیش از این ذکرکردیم مناسب نباشد و نیاز به گریدهایی خاص داشته باشد. این گرید می تواندبرای ایجاد ارتباط میان محتواهایی که بسیار از هم متفاوت هستند و به عبارتیایجاد یک ساختار کلی مناسب برای اینکه شامل محتواهای دور از هم شود به کاررود.
طراحی سایت با استفاده از گریدها
 

100-webdesign.com : منبع