» مقالات » مقالات وب سایت » وب سایت - معرفی وب 2 ونقش آن در فناوری

وب سایت - معرفی وب 2 ونقش آن در فناوری

وب سایت - معرفی وب 2 ونقش آن در فناوری

4511  تعداد بازدید  |  چهارشنبه 20 مرداد ماه 1389

ما همه کم و بیش با سایت هایی نظیر facebook آشنایی داشته یا در آن ها عضو هستیم و درصدی از وقت روزانه خود را به پرسه زدن در آن و پاسخگویی به حس کنجکاوی خود اختصاص می دهیم، اما ...

ما همه کم و بیش با سایت هایی نظیر facebook آشنایی داشته یا در آن ها عضو هستیم و درصدی از وقت روزانه خود را به پرسه زدن در آن و پاسخگویی به حس کنجکاوی خود اختصاص می دهیم، اما...
تا به حال به این فکر کرده ایم که این گونه سایت ها facebook، yahoo360، orkut و .. از کجا و به چه منظور پدید آمده و چرا این گونه مورد استقبال کاربران جهانی قرار گرفته اند؟ این همان نسل جدید وب، تحت عنوان وب2 است که بسیاری از مفاهیم را دگرگون ساخته است. در یادداشت حاضر قصد دارم اندکی به عوامل پیدایش و رشد روزافزون وب2 و نقش آن در ارتباطات آینده جوامع و سازمان ها بپردازم.با افزایش کاربردهای وب، طراحان آن روش های جدیدی را در ایجاد وب سایت ها به کار بستند که باعث راحت تر شدن دسترسی به داده ها برای کاربر و «مشارکت او در ایجاد داده ها» شود.مفهوم وب2 اولین بار در یک همایش توسط معاون موسسه oreilly مطرح شد. آن ها به دنبال نسل جدیدی از وب بودند که بتواند جذاب، کاربردی و قابل گسترش باشد. این گونه بود که کنفرانس وب2 شکل گرفت و بحث های زیادی پیرامون این پدیده مطرح شد. امروزه جست و جوی این عبارت در گوگل بیش از 10میلیون نتیجه را برمی گرداند! نمونه بسیار روشنی از این گونه سایت ها wikipedia.org است که توسط کاربرانش گسترش پیدا می کند و مدیران این سایت تنها محیطی را برای استفاده از توانایی های کاربران فراهم ساخته اند. همه ما کم و بیش با این دایره المعارف غول پیکر آشنایی داریم و تاکنون حداقل یک بار آن را جهت کسب اطلاعات اولیه پیرامون یک موضوع برگزیده ایم. wikipedia.org یک سایت وب دویی کامل است؛ یک دایره المعارف که هیچ مولف خاصی ندارد و با نیروی کاربرانش گسترش پیدا می کند، آن را مقایسه کنید با دایره المعارف «بریتانیکا» که یک سایت وب معمولی محسوب می شود، زیرا تعداد بسیار محدودی مولف هستند که مقالات آن را به روز کرده و روی سایت قرار می دهند و البته واضح است که همواره «مشارکت» برنده میدان خواهد بود. چرا که این مفهوم بسیار جذابی است که مشتری و تولید کننده در هم آمیخته و یکی شوند. در واقع در اینجا سرویس های وب هستند که از مشتریان خود یاد می گیرند!
یکی از مهم ترین اصول وب2، نگاه کردن به بسته وب به عنوان یک پلت فرم است. براساس تحقیقات یک شرکت آمریکایی، بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان وجود دارند که رایانه شخصی و به دنبال آن سیستم عامل، نرم افزارهای کاربردی microsoft office و حتی فضایی جهت نگهداری فایل هایشان ندارند، اما کاربر اینترنت هستند و با استفاده از deviceهای گوناگون مانند موبایل و یا در کافی نت ها به فعالیت های اینترنتی خود می پردازند. وب 2 به نیازهای این افراد پاسخ مستقیم داده است. در اصل این پدیده باعث بی نیازی بسیاری از کاربران از سیستم عامل شخصی شده و درست در همین جا بود که مفهومی به نام سیستم عامل جهانی شکل گرفت. کاربران با داشتن یک مرورگر روی هر دستگاهی و با اتصال به اینترنت می توانند از کلیه سرویس های لازم جهت کارهای روزمره خود بهره بگیرند. یکی از پیامدهای سیستم عامل جهانی، پایان چرخه سنتی تولید و عرضه نرم افزار است. نرم افزارهایی مانند ms office هر چند سال یکبار نسخه جدیدی را منتشر کرده و کاربران باید آنها را خریداری کنند تا از مزایای این به روز شدن سودمند شوند. اما برنامه های تحت وب هر ماه و گاهی هر روز آپدیت می شوند و به سرعت در دسترس همگان قرار می گیرند. و این همان مسیری است که شرکت های بزرگ نظیر microsoft ، google و .... به درستی آن را یافته و در آن قدم نهاده اند.اهمیت داده ها در وب 2 تعامل مستقیم با کاربران بوده و این همان چیزی است که رشد روزافزون یک وب سایت را به ارمغان می آورد. آنچه wikipedia را امروز به این نقطه رسانده است داده هایی هستند که کاربران آن طی سال ها در این سایت وارد کرده اند. این موضوع را در سایتی نظیر amazon.com نیز در زمینه فروش کالا و کتاب می توان مشاهده نمود.
این مفهوم با ارزش نخستین گام در جهت دگرگونی کامل ارتباطات انسانی و جوامع بشری خواهد بود. تحول به طور حتم ظهور خواهد کرد، اما مدیریت درست و به موقع، این تغییر را به فرصتی بی نظیر بدل خواهد نمود.عصر آینده عصر ارتباطات غیرمستقیم و شبکه های اجتماعی مجازی خواهد بود، بنابراین نگاه هوشمندانه به این موضوع چشم انداز جدیدی را در مسیر برنامه ریزی جهت سازماندهی و استفاده بهینه از این ارتباطات برای ما روشن خواهد ساخت. یکی از این موارد، کاربرد وب 2 در ارتباطات درون سازمانی خواهد بود. امروزه ارتباطات موثر درون سازمانی یکی از عوامل مهم و موثر در رشد و ارتقای هر سازمان و شریک شدن پرسنل در اهداف سازمانی محسوب می شود. ارتباط مدیران با کارمندان، کارمندان با کارمندان و مدیران با مدیران. هریک از انواع ارتباطی فوق، مفهومی است که تثبیت کلمه مشارکت را درون سازمان معنا می بخشد و هم فکری جمعی را در حل مسائل و مشکلات سازمان و ارائه ایده های جدید و موثر به ارمغان می آورد.سایت های وب2 درون سازمان می تواند متشکل از اجزای زیر باشد:فهرست ایده ها: فضایی جهت به اشتراک گذاشتن ایده های کلیه پرسنل و اعمال نظر سایرین در مورد هر یک. ایده های انتخاب شده می تواند پیرامون مسائل داخلی و اهداف استراتژیک سازمان ها به مدیران آنها یاری رساند.
فعالیت ها: هریک از پرسنل و مدیران می توانند با به اشتراک گذاشتن موضوع فعالیت های غیرسری خود، دیگران را در جهت پیشبرد فعالیت خود شریک سازند و از نظرها و تجربیات آنها بهره جویند.
تبادل نظر استراتژیک: مدیران سازمان می توانند با قراردادن برنامه های استراتژی بلندمدت و کوتاه مدت غیرسری نظرات کلیه پرسنل را پیرامون هریک دریافت کرده و نیز کارمندان را با این اهداف همسو و شریک سازند.
مشکلات سازمان: می توان حل مشکلات سازمان را به خرد جمعی سپرد و کل سازمان را در جهت رفع آنها بسیج نمود.
بازار: می توان در بازرگانی نیز از وب2 بهره برد. تهیه لیست از بازار هدف توسط کلیه کارمندان و به اشتراک گذاشتن تجربه هر یک پیرامون آنها می توان به گنجینه ای گرانبها برای سازمان مبدل شود.نکات فوق تنها بخشی از موارد استفاده این بستر در سازمان ها بوده و می تواند به کلیه بخش ها و قسمت های سازمان نفوذ کرده و آنها را در بر گیرد. به طور کلی مشاهده می کنید که کلیه این موارد به صورت بنیادی مفاهیم کلیدی مدیریت موثر درون یک سازمان را به نمایش می گذارد. از جمله مشارکت پرسنل در مشکلات دستاوردهای سازمان، همسو شدن اهداف کارمندان با سیستم، اطلاع لحظه به لحظه مدیران از وضعیت انگیزشی کارکنان و سهولت در تصمیم گیری برای مدیران.به هر ترتیب اکنون که ما در عصر ارتباطات قرار گرفته ایم، در گرو برقراری هر چه موثرتر ارتباطات پویا خواهد بود و در این مسیر کسی موفق خواهد بود که به بهترین شکل از مفهوم ارتباط به کمک کلیه ابزارهای موجود بهره جوید و یکی از بهترین ابزار وب2 خواهد بود.
منبع :ابرار اقتصادی

 

مقالات مرتبط به طراحی سایت :

معرفی وب جهانی
 معرفی وب 3
وب سایت - معرفی وب 2 ونقش آن در فناوری
ابرفهرست ها، منابع دیگری برای معرفی سایت