» مقالات » مقالات هایبرد » معرفی وب جهانی

معرفی وب جهانی

معرفی وب جهانی

10555  تعداد بازدید  |  شنبه 2 خرداد ماه 1394

وب جهانی بخشی از اینترنت است که یک مدل ارتباطی را مشخص می‌کند. بر روی وب جهانی اطلاعاتی وجود دارد که تنها با یک کلیک‌کردن در اختیارتان خواهد بود.

وب جهانی بخشی از اینترنت است که یک مدل ارتباطی را مشخص می‌کند. بر روی وب جهانی اطلاعاتی وجود دارد که تنها با یک کلیک‌کردن در اختیارتان خواهد بود. وبها منابع اطلاعاتی در اینترنت هستند. وب‌سایت با صفحه وب متفاوت است. وب‌سایت ممکن است شامل چندین صفحه، فایل، تصویر، صوت و غیره باشد. پس هر وب‌سایت متشکل از صفحات مختلفی است که یکی از آنها به عنوان صفحه اصلی شناخته می‌شود. در ادامه، راجع‌ به اجزای صفحات وب در طراحی سایت بحث خواهیم‌کرد.
صفحات هر سایت وب، بر روی کامپیوتری قرار دارد که به مشتریان وب خدمات ارائه می‌کند. این کامپیوتر می‌تواند یک کامپیوتر خصوصی یا یک کارگزار شبکه باشد که برای امور دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به هر حال، این کامپیوتر باید به اندازه کافی بزرگ بوده قابلیت سرویس‌دهی به درخواست‌های همزمان را دارا باشد. شکل 1-1 نمونه‌ای از پوشه‌ها و پرونده‌های داخل وب‌سایت را نشان می‌دهد.





تاریخچه صفحه وب جهانی
در سال 1980 در مکانی به نام CERN (آزمایشگاه اروپایی مربوط به فیزیک ذرات)، شخصی به نام تیم برنزلی، توسعه اتصالات کامپیوترهای جهانی را پیش‌بینی کرد که از طریق آن بتوان به تمام انواع اطلاعات و فایلهای جامعه فیزیک دست یافت. در سال 1989، پیشنهادی را ارائه کرد که آغازگر وب جهانی بود.
به زودی مشخص شد که موضوع"اجتماع متصل به هم" می‌تواند فراتر از فیزیک باشد. بعد از آن وب جهانی متولد شد و سازمانها به فکر مونتاژ سخت‌افزار شدند و با چگونگی توسعه این شبکه گسترده آشنایی پیدا کردند. اولین کامپیوترهای وب جهانی در CERN تولید شد. این کامپیوترها منجر به توسعه وب جهانی شدند.
در آغاز، وب جهانی فقط شامل چند ماشین کارگزار و مشتری بود. اما پس از چند سال، بسیار گسترده شد، کامپیوترهای کارگزار و مشتری، اساس اینترنت هستند. به‌طور کلی، کارگزار کامپیوتری است که داده‌ها و اطلاعات را تحویل می‌دهد و مشتری کامپیوتری است که داده‌ها و اطلاعات را درخواست می‌کند.
در سال 1993 وب فقط 50 کارگزار داشت، در مدت 18 ماه، این عدد به 30000 عدد افزایش یافت. فعلاً میلیونها کارگزار وب در جهان وجود دارند.


اصطلاحات وب جهانی
مهمترین بخشهای وب جهانی، عناصری مثل کارگزارها و صفحات، اتصال سریع، پیوندها و غیره‌اند. در زیر به چند اصطلاح می‌پردازیم.
سایت وب. مجموعه‌ای از اسناد وب جهانی است که شامل صفحه اصلی و بسیاری از صفحات مربوط به آن است. وب‌سایت جهانی را می‌توان به عنوان کتاب الکترونیکی محاوره‌ای در نظر گرفت.
صفحه اصلی.اولین صفحه‌ای است که برای وب‌سایت شخصی یا سازمانی ظاهر می‌شود.
پیوند.شکل خلاصه پیوند ابرمتن است. با استفاده از پیوند می‌توان از بخشی از یک سند به بخش دیگر آن رفت و یا به منابع دیگر متصل شد. پیوند معمولاً با رنگ خاصی ظاهر می‌شود که با کلیک‌کردن روی آن می‌توان به بخش دیگری در صفحه وب رفت.
در صفحه اصلی سایت وب، معمولاً متنی را مشاهده می‌کنید که با رنگهای خاصی نشان داده شده‌اند و یا به صورت زیر خط نمایش داده می‌شوند. این متن را پیوند می‌گویند که مفهوم مهمی در وب است.
برای اینکه سعی شود سایتها جذابیت هنری داشته باشند، طراحان صفحه وب، پیوندها را "پنهان" می‌کنند. به عبارت دیگر، متن ساده و متن پیوند، یکسان هستند. لذا چگونه می‌توانید پیوندها را تشخیص دهید؟ برای این کار، ماوس را در صفحه حرکت دهید، هرجا که علامت ماوس به شکل (N) درآمد، متن موجود در آنجا یک پیوند است. اگر در آنجا کلیک شود، به صفحه دیگری خواهید رفت. وقتی پیوندی کلیک شود، ممکن است به صفحه‌ای از آن سایت بروید و یا به سایت دیگری منتقل شوید. این اتصالات داخلی، مفهوم وب (تار عنکبوت) را می‌رساند.

اتصال. پیوندی است که با آن می‌توان به بخش دیگری از صفحه وب رفت.
نقشه تصویر. ویژگیی در وب جهانی است که کاربر با وجود آن می‌تواند جاهای مختلفی را در تصویر گرافیکی کلیک کند تا به اسناد دیگر متصل شود.
فریم. ویژگی در وب جهانی است که متن، پیوند، گرافیک و سایر رسانه‌ها را در بخشهای جداگانه‌ای از صفحه نمایش مرورگر تدارک می‌بیند.
جدول. ویژگی در وب جهانی است که متن، سند، پیوند، گرافیک و سایر رسانه‌ها را در قالب سطر و ستون تهیه می‌کند. مرزهای جدول ممکن است در بعضی از اسناد قابل مشاهده باشند و در بعضی دیگر قابل مشاهده نباشند.

محتویات وب
اکنون می‌خواهیم ببینیم چه عناصری در صفحات وب نقش اصلی را بازی می‌کنند.
HTML. زبان برنامه‌نویسی وب جهانی است که به مرورگرها می‌گوید چگونه متن، پیوندها، گرافیک و سایر رسانه‌های اسناد را نمایش دهد. این زبان، اساس تمام صفحات وب است.
کنترل‌گر وب. مسئول نگهداری و بازسازی سند وب جهانی است. کنتر‌ل‌گرهای وب، نیروی خلاق ماورای وب جهانی‌اند.
نام دامنه. نامی‌است که به هر کامپیوتر موجود در وب جهانی داده می‌شود که به عنوان تهیه‌کننده اطلاعات و فایلها است. اسامی دامنه، دو یا چند عبارت است که با نقطه از هم جدا می‌شوند، مثل www.mit.edu.
URL. آدرس اسناد وب جهانی است که گاهی آدرس وب جهانی نیز نامیده می‌شود. مثلاً http://www.amazon.com سایت آمازون است.

اصطلاحات ابزار دستیابی به وب
ابزارهایی هستند که با استفاده از آنها می‌توان به سایتهای وب دست یافت. اصطلاحات مربوط به این ابزارها عبارتند از:

مرورگر. برنامه نرم‌افزاری است که اسناد وب جهانی را درخواست، تفسیر و آماده می‌کند. یکی از مرورگرهایی که در این کتاب با آن کار خواهیم کرد، کاوشگر اینترنت است.
مشتری.علاوه بر کامپیوتر، می‌تواند یک برنامه نرم‌افزاری باشد که اطلاعات را از کامپیوترهایی درخواست و دریافت نماید که اسناد و فایلهای وب را ذخیره می‌کنند. مرورگرهای وب نیز نوعی مشتری محسوب می‌شوند.
لیست سریع.گزینه‌ای در مرورگرهای وب جهانی وجود دارد که لیستی از صفحات را داراست که مکرراً مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. همچنین به لیستی از صفحات اصلی گفته می‌شود که به موضوع خاصی مربوط می‌شود که در صفحه اصلی سازمانی چاپ شده است.


مقالات مرتبط به طراحی سایت :

معرفی وب جهانی
 معرفی وب 3
وب سایت - معرفی وب 2 ونقش آن در فناوری
ابرفهرست ها، منابع دیگری برای معرفی سایت