» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » (بازاریابی اینترنتی)

(بازاریابی اینترنتی)

(بازاریابی اینترنتی)

2551  تعداد بازدید  |  سه شنبه 13 مرداد ماه 1394

معمولاً عقیده بر این است که اینترنت سبب افزایش شکاف بین کشورهای ثروتمند و کشورهای در حال توسعه می شود



در واقع، بخش بزرگی از تجارت الکترونیک بیشتر نیازمند دانش است تا سرمایه. به علاوه، بخش عظیمی از دانش فنی مربوط به اینترنت، به صورت وسیعی و بدون هیچگونه هزینه ای از طریق وب سایتها یا کتابها در دسترس است. از لحاظ بازرگانی هیچ شرکتی در جهان نمی تواند ادعا کند که تجربه طولانی در تجارت الکترونیک دارد. به عبارت دیگر همه در این زمینه تازه کارند. از آنجا که یکی از هزینه های عمده یک راهبرد اینترنتی منابع انسانی می باشد، کشورهای در حال توسعه، دارای نیروی کار ارزان، در این زمینه مزیت بیشتری دارند. علاوه بر این، بسیاری از خدمات دانشی بر و دارای ارزش افزوده بالا می تواند توسط شرکتهای مستقر در کشورهای در حال توسعه نیز ارائه گردند. از جمله این خدمات می توان به ظهور در موتورهای جستجو (تا در صدر فهرست قرار گیرند)، تحقیقات دستی، اطلاعات بازار (یعنی زیر ذره بین قراردادن حرکات رقبا) اشاره کرد. تا جایی که به تولید کنندگان مربوط می شود. ما رویکردی متفاوت را برگزیده ایم:
1- دسترسی اینترنتی 
دسترسی اینترنتی در آمریکا تقریباً رایگان و در اروپا و ژاپن پرهزینه و در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به صورت باورنکردنی گران است. بسیاری از شرکتها می توانند وب سایتی را با زمان دسترسی بسیار محدود راه اندازی نمایند و سپس دسترسی تنها برای به روز سازی مورد نیاز است. با این حال اگر دسترسی برای راه اندازی مهم نباشد، برای یادگیری اینترنت اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع باید ساعتها وقت صرف کار با اینترنت نمود تا با آن آشنا شد.
بنابراین معتقدیم تمام دولتها باید به عنوان بخشی از سیاستهای رقابتی کردن مزایای کشورشان راههایی بیابند که دسترسی به اینترنت در کشورشان ارزان شود.
۲-حضوراینترنتى
میزبانی یک وب سایت در آمریکا به آسانی و با هزینه ای کم صورت می گیرد.همچنین فراگیر بودن آن تقریبا آثار ناکارایی و گران بودن زیربناهای لازم را تحت الشعاع قرار داده است

۳- زیرساختهای مرتبط 
بسته های نرم افزاری کاملی در مورد تجارت الکترونیک توسط ارائه دهندگان خدمات اینترنتی آمریکا عرضه شده است. با این حال موارد زیر باید مورد توجه قرار گیرند: 
۱- بعضی از بخشهای اصلی این بسته ها (مثلا مربوط به پرداخت برخط) اغلب برای شرکتهای محلی قابل استفاده اند. 
۲- این وب سایتها باید ایجاد و به صورت برخط به روز شوند. بنابراین دسترسی اینترنتی ارزان مورد نیاز خواهد بود. در بخشی B-to-B) با مشکلات کمتری در ارتباط با دسترسی اینترنتی و زیرساختهای مربوطه مواجه خواهند شد
فرصت هایى براى کشورهاى در حال توسعه
علاوه بر فرصتهای اینترنتی مذکور برای کشورها در حال توسعه، در اینجا به ایده های دیگری دربارهٔ طرحهایی که می توانند در کشورهای در حال توسعه اجرا شوند اشاره می شود: 
• ایجاد یک بازار الکترونیک ملی که به صورت وسیع بین گردشگران تبلیغ شود، برای اینکه موضوعاتی مانند پرداختهای Online، حمل و تبلیغ برای همیشه حل شود (سایتwww.cubaweb.cu یک نمونه جالب می باشد).
ایجاد سایت ورودی ملی به عنوان نقطه ورودی ممتاز برای کاربران علاقمند در یک کشور (سایت سنگاپوری www.sg یک نمونه عالی است). 
ایجاد مدارس تجارت الکترونیک: تجارت الکترونیکی به قدری نو و جدید است که به سختی می توان آن را در مدارس و دانشگاههای سنتی یاد گرفت. در حقیقت دانش آموزان و مدرسین نیاز به تجارب عملی دارند. مثلا ایجاد چند شرکت (احتمالاً با کمک یارانه)، که در آنها کارکنان باید حداکثر سعی خود را برای بکارگیری اینترنت به عنوان ابزاری تجاری به کار برند. به این کارکنان دستمزدی پرداخت نمی شود و به آنها اجازه داده شود که تنها برای مدت یکسال کار کنند و گزارشاتی در مورد تجارب خود تهیه و در دسترس عموم قرار دهند. 
• ارتباط دولت با شهروندان و کاربردهای آن (یعنی اظهاریه مالیاتی، درخواستهای شهروندان راجع به مزایای تامین اجتماعی خود، رای دادن، درخواستهای شرکتها در مورد عدم اعسار مالی سایر شرکتها). 
مزایای پیشنهاد این طرحها عبارتند از این که مردم به کار با اینترنت عادت کنند و دولتها از هزینه های خود بکاهند. همچنین باید راههایی برای از بین بردن فقدان دسترسی به اینترنت در منزل و محل کار را جستجو کرد. در اینجا باید خاطرنشان شود. که برزیل یکی از پیشرفته ترین کشورها در جهان در زمینه استفاده از اینترنت برای رای دادن و اظهار نامه های مالیاتی به شمار می رود.
چک لیستی برای اقدام
خوانندگان محترم اغلب نمی دانند از کجا آغاز کنند. لذا در ذیل چک لیستی از آنچه
باید برای تعریف و اجرای یک راهبرد اینترنتی انجام داد، ارائه می شود.
موضوعات راهبردی
O چگونه می خواهیم از اینترنت استفاده کنیم؟
محتوای سایت چه خواهد بود؟ •
چگونه سایت را تبلیغ کنیم
- چگونه کالاهای فروش رفته را تحویل نماییم؟ •
• چگونه اینترنت را در روند تجارت و کسب و کارمان بگنجانیم؟ آیا باید روند کسب و کار خود را بازسازی نماییم؟
چگونه کارکنان خود را آگاه سازیم و آموزشهای لازم را به آنها ارائه دهیم؟ •
تخصیص منابع انسانی
چگونه بر موارد زیر نظارت نماییم؟ آیا باید آن را به وسیله منابع داخلی یا خارجی انجام داد ؟
مدیریت فرایند راهبردی و اجرای آن
ایجاد سایت، محتوا، عبارت بندی، طرح اولیه، کدنویسی،...
- به روز کردن منظم محتوای سایت
نگهداری فنی سایت / سرور و ارتقای هر چند وقت یکبار آن •
اموزش افراد فوق
تصمیمات «فنی» مهمی که باید اتخاد شوند
نکته :موارد زیر با سایر پارامترهای دیگر در ارتباط است و بر آ«ها اثر می گذارد.
• جایگاه فنی (صاحب سرور میزبان بودن؟... از سرور دیگر استفاده کردن؟ کدام
IAP؟ کدام WPP؟ کدام نظام پرداخت؟ کدام جایگاه پرداخت ؟)
• نرم افزار (ویرایشگر وب سایت، بسته تجارت الکترونیک و...) • جایگاه تجاری (راهبرد انفرادی ؟ جامع ؟ بازار الکترونیک ؟...)
 


عوامل اصلی موفقیت وب سایتیهای تجاری(بازاریابی اینترنتی)