» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » قابل استفاده بودن طراحی

قابل استفاده بودن طراحی

قابل استفاده بودن طراحی

2672  تعداد بازدید  |  دوشنبه 4 اسفند ماه 1393

یک چیز که به اعتبار و کیفیت یک طراحی سایت ضرر می زند، محتوای بد نوشته شده و دارای غلط دستوری و املایی، می باشد.

قدم 6: محتوای خوب نوشته شده، جالب و بدون غلط های دستوری


یک چیز که به اعتبار و کیفیت یک طراحی سایت ضرر می زند،  محتوای بد نوشته شده و دارای غلط
دستوری و املایی، می باشد. متاسفانه این نوع محتوا در تعداد زیادی از سایت ها موجود است مخصوصا وب سایت شرکت های "حرفه ای".

اگر شما نمیدانید چگونه بنویسید، یک نفر را استخدام کرده تا برایتان، محتویات سایت را بنویسد. بعدا از بابت از خودتان تشکر خواهید کرد. حتی اگر میدانید تا چطور بنویسید، اشتباه کردن راحت است. چند بار محتویات خود را بازبینی کنید تا مطمئن شوید همه چیز درست و منطقی، جالب و بدون غلط املایی، می باشد. شما بیشتر حرفه ای بنظر می رسید و مردم حرف شما را بیشتر جدی می گیرند.

قدم 7: قابل استفاده بودن

بر طبق  usability.gov قابل استفاده بودن وب سایت خیلی مهم است:

بطور کلی، قابلیت استفاده، مربوط به این است که کاربران چقدر خوب می توانند یک محصول را یاد گرفته و از آن برای رسیدن به اهدافشان استفاده کنند و چقدر از این پروسه راضی هستند. قابلیت استفاده، همانطور که توسط Joseph Dumas  و Janice (Ginny) Redish  تعریف شده است، به این معنی است که مردمی که از محصول استفاده می کنند، کارهایشان را سریع و راحت کامل کنند. همچنین قابلیت استفاده ممکن است عواملی مثل تاثیر با توجه به قیمت و مفید بودن را هم درنظر بگیرد.

اگر قابلیت استفاده یک وب سایت ضعیف باشد، مردم به راحتی نا امید شده و سایت شما را ترک می کنند. اگر می خواهید کیفیت وب سایتتان حرفه ای باشد، باید به قابلیت استفاده آن مقدار زیادی توجه نشان دهید. معمولا این قابلیت استفاده ضعیف است که وب سایت های معمولی را از وب سایت های حرفه ای طراحی شده جدا می کند. قابلیت استفاده مهمترین عامل یک طراحی سایت است.

برای مقدار زیادی اطلاعات در مورد قابلیت استفاده وب سایت، usability.gov را مشاهده کنید و همچنین "باید ها و نباید های قابلیت استفاده راهیابی وب سایت" ما (Dos and Donts of Website Navigation Usability) را بخوانید.

 

قدم 8: معتبر کردنXHTML و CSS

 

بعضی از مردم بحث کرده و می گویند که معتبر کردن وب سایتتان، بهمراه اعتبار XHTML و CSS از W3.org وقت تلف کردن است. برای اینکه رک باشیم، باید گفت که آنها غلط می گویند (به چندین دلیل)

 

  1. قابلیت دست رسی:بدون دسترسی، شما ریسک مورد شکایت قرار گرفتن را می پذیرید. بطور مثال: یک شخص معلول که نمی تواند از یک مرورگر "معمولی" استفاده کند، می تواند از سایت شما به علت غیر قابل دسترس بودن، برای آنها شکایت کند. اگرچه معتبر بودن لزوما قابل دسترس بودن را تضمین نمی کند، یک جزء مهم از تمرینات و تلاش و کوشش یک نفر می باشد و دلیل کافی برای این است که شما باید XHTML و CSS خود را معتبر کنید.
  2. سازگاری تلاقی مرورگر:هرچقدر سایت شما اخطار های اعتباری بیشتری داشته باشد، شانس اینکه بر روی همه مرورگر ها به یک شکل دیده نشود، بیشتر است. ما اهمیت سازگاری تلاقی مرورگر را در قدم بعدی پوشش می دهیم.
  3. شما با یک وب سایت معتبر، بیشتر حرفه ای بنظر می رسید:دوباره، مثل داشتن محتوایی عاری از غلط های دستوری و املایی، داشتن یک وب سایت معتبر باعث می شود از نگاه بازدید کنندگانتان حرفه ای تر بنظر برسید.این کار به آنها می گوید:"من به تصویر وب سایتم اهمیت می دهم، و برای معتبر کردنش وقت می گذارم."


اگر این اولین بار است که وب سایت می سازید، ممکن است وب سایتتان دارای خطاهای اعتباری زیادی باشد. نگران نباشید، این برای بهترین ها هم اتفاق می افتد. هرچقدر بیشتر وب سایت بسازید، بیشتر برای یا گرفتن قوانین اعتبار وقت می گذارید، در نتیجه خطاهای کمتری می گیرید و معتبر کردن وب سایتتان راحت تر می شود.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد اعتبار XHTML و CSS، از W3.org بازدید کنید.

 



 

 


طراحی با کیفیت

ساخت یک  سایت حرفه ای

برخی احتیاط ها 

بهینه سازی  برای ابزارهای جست وجو

تکنولوژِی  کنونی (CSS)