» مقالات تجارت الکترونیک » بازاریابی اینترنتی » بازاریابی ثمربخش با لیستهای پستی عمومی

بازاریابی ثمربخش با لیستهای پستی عمومی

بازاریابی ثمربخش با لیستهای پستی عمومی

3348  تعداد بازدید  |  دوشنبه 23 فروردین ماه 1395

یکی از راههای سریع و آسان جهت انتقال اطلاعات به تعداد کثیری از افراد در اینترنت، استفاده از لیست های پستی است. در حال حاضر هزاران لیست پستی عمومی آنلاین در دسترس همگان قرار دارد. می توان برای اطلاع رسانی مشتریان، از رویدادهای شرکت، اطلاعیه محصولات و بیانیههای خبری یک لیست پستی مخصوص شرکت ایجاد کرد

یکی از راههای سریع و آسان جهت انتقال اطلاعات به تعداد کثیری از افراد در اینترنت، استفاده از لیست های پستی است. در حال حاضر هزاران لیست پستی عمومی آنلاین در دسترس همگان قرار دارد. می توان برای اطلاع رسانی مشتریان، از رویدادهای شرکت، اطلاعیه محصولات و بیانیههای خبری یک لیست پستی مخصوص شرکت ایجاد کرد. آنچه در این فصل ارائه میشود با عناوین زیر خواهد بود:
·    نحوه شناسایی لیستهای پستی عمومی مناسب (لیستهای مباحثه)
·    نحوه عضویت در لیست پستی
·    نحوه نوشتن نامه در لیست های پستی
·    آداب و قوانین لیستهای پستی
·    راه اندازی لیست پستی شخصی

برقراری ارتباط با مخاطبان هدف

عموم مردم می توانند از مطالب و پیامهای لیست پستی که در آنها موضوع خاصی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، استفاده نمایند. شرکت در مباحثات یک لیست پستی مربوط به موضوع تجاری، کمک میکند توجه مشتریان جدید را جلب کنید. لیستهای پستی مباحثه ای همانند یوزنت گروههای خبری بر اساس موضوع طبقه بندی می شوند. همچنین میزان شرکت کنندگان در هر یک از لیستهای پستی با یکدیگر تفاوت دارد. معمولاً مردم در لیستهای بخصوصی که علاقمند به آن هستند، عضو می شوند و همه نامههایی که به گروه فرستاده می شود، دریافت می کنند. به عبارت دیگر وقتی نامهای به یک لیست پستی فرستاده می شود، این نامه به افرادی که بوسیله ایمیل عضویت خود را در آن گروه ثبت کرده اند، نیز ارسال میشود. لیست های پستی مباحثهای، وسیله ای آسان و سریع برای انتقال اطلاعات به افراد علاقمند در آن موضوع خاصی هستند. تفاوت میان لیستهای پستی و گروههای خبری در این است که همه مردم با استفاده از اینترنت می توانند در هر زمان که بخواهند پیامها و مقالات موجود در گروههای خبری را مطالعه نمایند. ولی در لیست پستی تمامی پیامهایی که به گروه ارسال میشود، از طریق ایمیل به کسانی که عضو لیست پستی هستند، فرستاده می شود. بدین معنی که افرادی که عضویت خود را ثبت کرده اند، حق دریافت پیامها را خواهند داشت. این در حالی است که در گروههای خبری هر کسی، با استفاده از کامپیوتر سرویس دهنده اخبار به پیامهای گروه خبری دسترسی دارد. تنها کاری که باید بکنید این است که وارد کامپیوتر NeWSServer شده و نام گروه مورد علاقه خود را وارد کنید. سپس می توانید تمامی پیامهایی که بین اعضا گروه مبادله شده اند، مطالعه نمایید. اما برای عضویت در یک لیست پستی، لازم است نامه درخواست عضویت خود را به مدیر لیست پستی ارسال کرده و از او بخواهید نام شما را در فهرست اعضای لیست وارد کند. ارسال و دریافت پیام در گروههای خبری به صورت ناشناس امکانپذیر است ولی در فهرستهای پستی برای دریافت و - .ملاحظه پیامها نیاز به مجوز دارید

انواع لیستهای پستی عمومی

لیستهای پستی عمومی انواع مختلفی دارند که بر روی هر یک از آنها نظارت متفاوتی صورت میگیرد. در این قسمت دو نوع مهم از لیستهای پستی عمومی مورد بحث قرار می گیرند.

لیستهای مباحثه ای کنترلی

در این نوع از لیستهای پستی، شخصی با عنوان «دروازه بان» (gatekeeper) پیغامهای ناخواسته و یا نامناسب را فیلتر می کند. در صورتیکه به چنین لیستهایی، پیام تبلیغاتی بفرستید، که در آن مجوز تبلیغات ارائه نشده، پیام شما هرگز به دست اعضای لیست نخواهد رسید، زیرا دروازه بان لیست پستی، این پیغامها را حذف می کند. نامه های اهانت آمیز نیز به همین ترتیب کنترل میشوند. همچنین دروازه بان برای کنترل اینکه کدامیک از اعضا در جریان موضوعات مورد بحث قرار ندارند، موضوع مباحثات را پیگیری میکند.

لیست های مباحثه ای غیر کنترلی

در لیستهای پستی غیرکنترلی، همانطور که از آن مشخص است، هیچ کنترل و سانسوری روی لیست های پستی صورت نمیگیرد. بسیاری از لیستهای پستی عمومی از این نوع لیستها هستند و در آنها تمامی پیغامها به طور خودکار به اعضا لیست پستی forward می شود. در لیستهایی که نظارتی روی آنها انجام نمیشود، پیامهای تبلیغاتی آشکارا و جنگهای توهین آمیز فراوانی به چشم میخورد و دلیل آن کاملاً پر واضح است. در چنین لیستهایی، اعضا لیست مسئولیت برقراری نظم و کنترل بر اعمالشان را بر عهده دارند. اگر شرکت کنندگان لیست پستی از قوانین و آداب گروه عمداً پیروی نکنند، افرادی را که به قوانین پایبند هستند، آنها را سرزنش کنند، پس از مدتی این لیست پستی تبدیل به Spammer می شود. در چنین حالتی بسیاری از اعضا، لیست را ترک می گویند.

لیست های پستی مطلوب

چهار نوع لیست پستی وجود دارد:
(Publicly Accessible mail lists) لیست های پستی عمومی
·    لیست های پستی مستقیم (Direct mail lists)
·    لیست های پستی شخصی (Private mail lists)
·    لیست های پستی دسته جمعی (BulkmailliStS)
هزاران لیست پستی عمومی به صورت آنلاین وجود دارد و تعدادی از سایتها، فهرستی از این لیست های پستی را معرفی و ارائه می کنند. برخی از معروفترین و جامع ترین این سایتها عبارتند از:
·    فهرست لیستهای پستی عمومی به نشانی http://www.pamilnet
·    Tile.net  به آدرس http://tile.net/lists
·    Topica  به آدرس http://www.topica.com
همچنین شرکتهای آنلاینی وجود دارند که تخصص آنها پیدا کردن لیستهای پستی با هزینه مشخص در اینترنت است درست مثل خریدن لیستهای پستی تبلیغاتی به صورت سنتی در دنیای آفلاین.شرکت Post Master Direct Response  به نشانی http://www.postmasterdirect.com,یکی از  این شرکتهاست که چنین لیستهایی را پیدا و جمع آوری می کند. این شرکت، لیستهای پستی افرادی که در یک موضوع بخصوص اطلاعاتی را درخواست کرده اند، اجاره می دهد. با اینحال چنین لیست هایی با لیستهای پستی مباحثه ای که پیشتر در این مطلب شرح آن رفت، تفاوت دارد. همانطور که می دانید لیستهای ایمیل حاوی آدرسهای ایمیل است. اگر عضو یکی از این لیست های پستی شوید قادر نخواهید بود در مباحثات شرکت نمایید و فقط نام خود را در لیست پستی وارد کرده اید و ایمیلهای حاوی پیامهای تبلیغاتی را دریافت می کنید. با اینحال، از لحاظ بازاریابی، لیست های ایمیلی اگر هدفمند به کار گرفته شوند وسیله سودمندی برای بازاریابی هستند.
یکی دیگر از امکانات الیستهای پستی، امکان راه اندازی لیست پستی شخصی است. در اینجا یکی دیگر از امکانات لیستهای پستی یعنی خرید وفروش لیستهای پستی با حجم زیاد را توضیح می دهیم.
همه ما برخی اوقات ایمیلهایی دریافت می کنیم که در عنوان آن نوشته شده: «با پرداخت ۲۹/۹۵ دلار خرید لیستهای پستی ما ۵ میلیون کاسب شوید» همانطور که میدانید، یکی از بزرگترین فواید اینترنت، دسترسی به تعداد کثیری از مردم در کوتاهترین زمان است. همین امر، موجب بوجود آمدن پدیده ای به نام Spam شده که با اشکالاتی نیز همراه است. لیست های ایمیلی دسته جمعی بدون کسب اجازه از صاحبان ایمیل به دیگران فروخته می شود، درست همانند لیستهای پستی تبلیغاتی از صاحبان ایمیل برای وارد کردن نام آنها در یک لیست پستی اجازه ای گرفته نمیشود و آنها از این واقعیت اطلاعی ندارند که نام آنها در لیستهای پستی دیگر وارد شده و اغلب اوقات از فرستادن ایمیلهای ناخواسته ناراضی هستند. یکی دیگر از اشکالات لیستهای پستی این است که معمولاً این لیستها جزو لیستهای هدف نیستند. استفاده از لیست های ایمیلی با خطر از دست دادن مخاطب بازار هدف نیز همراه است. همچنین امکان دارد موجب رنجش افرادی شوند که شاید تحت شرایط دیگرجزء مشتریان بوده و محصولات را بخرند.
نکته: Spam ارسال یک نامه به تعداد زیادی از افراد بدون اینکه آنها خواسته باشند و یا به عبارت دیگر، ارسال ایمیلهای آزار دهنده به مردم است. بهترین کار این است که لیستی را انتخاب نمایید که شرکت کنندگان آن حتی الامکان مخاطبان بازار هدف را تشکیل می دهند. به عنوان مثال، اگر قصد فروش سیستمهای اطلاع رسانی جغرافیایی به شهرداریها را دارید، انتخاب لیست پستی با عنوان تفنگ نتیجه ای جز تلف کردن وقت و انرژی به دنبال نخواهد داشت. استفاده از ایمیلهای دسته جمعی موجب خشم هزاران گیرنده ایمیل شده و صدمات جبران ناپذیری بر اعتبار و حیثیت شرکت وارد می کند. در چنین مواقعی، لیستهای هدف، حتی اگر شرکت کنندگان اعضای آن محدود و اندک باشند، نتایج بهتر و موثرتری در بر دارد. برخی اوقات چیز کمتر اثرات بهتری دارد.

یافتن لیستهای پستی مطلوب

خواه به یک لیست پستی مباحثهای عمومی ملحق شوید و یا از هزاران منبع آنلاین یک لیست ایمیل را انتخاب و سپس خریداری نمایید، باید لیست پستی را پیدا کنید که اعضای آن جزو بازار هدف باشند.
بنابراین انتخاب یک لیست پستی از میان هزاران لیست پستی نیاز به دقت زیادی دارد.
در حال حاضر فرافهرستهای (meta-index) متفاوتی دارای لیستهای پستی عمومی وجود دارند که می توانید در آنها با عنوان و موضوع جستجو کنید. برخی از این سایتها، اطلاعات کاملی درباره لیست های پستی از قبیل محتوای آنها و دستورات لازم برای عضویت در آنها را در اختیارتان قرار می دهند. در بخش منابع اینترنتی این فصل، نام و نشانی چنین سایتهایی معرفی شده است. وقتی لیستهای پستی هدف را شناسایی کردید، نوبت به ثبت عضویت در چنین لیستهایی می رسد. برای تائید نهایی اینکه آیا لیست پستی مزبور مناسب اهداف بازاریابی شما می باشد، بهتر است برای مدتی بدون شرکت کردن در گفتگو، پیامها و مقالات لیست پستی را مطالعه نمایید. سپس با ارسال مطالب و پیامهای ارزشمند، در مباحثات لیست پستی شرکت نمایید. اگر امکان تبلیغ در لیست پستی میسر نیست، از قوانین پیروی نمایید. با اینحال، استفاده از فایلهای امضا به جای آگهی های مستقیم تبلیغاتی امکانپذیر است و همیشه می توانید در جاهایی که اجازه تبلیغات وجود ندارد، از tag Lineو یا تبلیغ کوچک استفاده نمایید.

عضویت در لیستهای پستی هدف

روند عضویت در اکثر لیستهای پستی بدین ترتیب است که نامه درخواست عضویت با عنوان «Subscribe» در موضوع و یا متن نامه به آدرس مشخصی فرستاده میشود. تفاوتهایی نیز در مضمون نامه عضویت هر یک از لیستهای پستی وجود دارد که بایستی برای عضویت به دستورات ارائه شده در هر لیست پستی مراجعه و طبق آن عمل نمایید. پس از عضویت، معمولاً ایمیلی دریافت می کنید که در آن قوانین، FAQS و دستورات لازم درباره نحوه استفاده ازلیست آمده است.
در بیشتر موارد، قوانین ارسال نامه در گروههای خبری و لیستهای پستی مشابه یکدیگر هستند. قوانین مربوط را به دقت مطالعه نمایید و حتماً از آنها پیروی کنید. بهتر است قبل از ارسال پیام به لیست پستی، مدتی را به خواندن پیامهای لیست پستی بدون شرکت کردن در گفتگو بپردازید. این کاربه شما کمک میکند تا به انواع پیامهای ارسالی و همینطور پیامهای مورد قبول گروه پی ببرید.

لیست های چکیده

وقتی میخواهید عضو یک لیست پستی شوید، با دو گزینه مواجه می شوید؛ عضویت در لیست پستی و یا عضویت در لیستهای چکیده. تفاوت این دو در این است که وقتی عضویت خود را در لیست پستی ثبت میکنید، یک نسخه از هر ایمیلی که اعضای لیست به یکدیگر میفرستند، برای شما نیز ارسال میشود. اما وقتی در لیست چکیده عضویت خود را ثبت می کنید، پیغامهای اعضا گروه جمع آوری شده و به صورت چکیده در می آید و معمولاً هر شب در یک ایمیل فرستاده می شود. در واقع مجموعه ای از پیامهای گروه به عنوان یک پیام دسته جمعی برای هر یک از اعضای لیست ارسال میگردد. نکته مثبت لیستهای چکیده، این است که پیامهای هر یک از افراد گروه را جداگانه دریافت نمی کنید و صندوق پستی شما برای هر پیام باز و بسته نمی شود. البته، این بدین معنی نیست که تمامی پیامهایی که اعضا به یکدیگر میفرستند در پیام چکیده وارد می شود بلکه شخصی به عنوان مدیر چکیده بهترین پیامها را انتخاب کرده و سپس آنها را در لیست چکیده وارد می کند و برای اعضا لیست چکیده می فرستد. بنابراین تبلیغات، نامه ه ای اهانت آمیز و همینطور پیامهای حاوی مطالب تکراری از چرخه ارسال خارج میشوند. در لیست های غیرکنترلی از آنجایی که نظارتی بر روی پیامها انجام نمی شود، هر نامه ای که به گروه ارسال می شود، به سایر اعضا نیز ارسال می شود. ممکن است بسیاری از این پیامها جالب نباشد و از صندوق پستی حذف شوند. در واقع مهمترین فایده لیست چکیده این است که بدون پر شدن صندوق پستی از نامه های بیهوده، تنها اطلاعاتی را که به آن نیاز دارید، دریافت می کنید.

نوشتن پیغامهای موثر

همانطور که قبلا نیز در این فصل گفتیم، پیش از ارسال یک پیام به لیست پستی، باید جزئیات آن را به دقت بررسی کنید. بخاطر داشته باشید موضوع نامه مرتبط و متن پیام با بیانی روشن و مختصر بوده و حاوی فایل امضا باشد. اگر مطمئن نیستید که پیام شما مناسب گروه است یا خیر، می توانید یک پیغام آزمایشی به یکی از لیستهای دارای ناظر (moderated) ارسال کرده و راهنماییهای لازم را از آنها بخواهید.
علی رغم گروههای خبری، اعضا لیست پستی تمامی پیامهای رد و بدل شده در لیست پستی را هر روز مستقیماً در صندوق پستی خود دریافت میکنند. برخی نیز ترجیح میدهند پیامها را از طریق لیست چکیده دریافت کنند. در این صورت، تمامی پیامهای رد و بدل شده در آن روز پس از گزینش در یک ایمیل جمع آوری شده و در آخر شب برای اعضا ارسال میشود. در ابتدای این ایمیل، فهرستی از تمامی پیامها با ذکر فرستنده و موضوع نامه عنوان شده و بدنبال آن متن کامل پیامها آمده است. در لیستهای پستی نیز همانند گروههای خبری اعضا لیست، تمامی پیامها را مطالعه نمی کنند بلکه براساس موضوع نامه تصمیم به خواندن و یا نخواندن آن میگیرند. بنابراین به اهمیت فوق العاده موضوع نامه بیش از پیش پی می بریم. در لیست پستی نیز همانند گروههای خبری، نباید همان نامه و یا شبیه آن را در پاسخ یک لیست پستی تکرار کنید. برای اینکه اگر اعضا لیست پستی یکبار نامه شما را با چنین خصوصیتی مشاهده کنند، بار دیگر وقتی عنوان نامه شما را ببینند به آن توجهی نمیکنند. این مسئله در گروههای خبری تفاوت دارد. چون در گروههای خبری خوانندگان متفاوتی در گروه وارد شده و پیغامهای مشابه همیشه خواننده دارد. با رعایت نکات زیر در لیست های پستی یکی از اعضای قابل احترام در یک جامعه آنلاین خواهید بود:
• اطمینان حاصل کنید که پیامهای ارسالی با موضوع مورد بحث در لیست پستی ارتباط دارد. دلیل آن هم این است که اعضای لیست پستی نمی خواهند نامه هایی را دریافت کنند که هیچ ارتباطی به موضوع ندارد.
• باید قبل از ارسال هر گونه پیام تبلیغاتی، مدتی به طور مداوم در مباحثات گروه شرکت کنید . اگر لیست پستی اجازه تبلیغات را نمی دهد از فایل امضا استفاده کنید برای اینکه فایل های امضا معمولا قابل قبول هستند
·    هنگام استفاده از یک لیست پستی جدید نسخهای از پیغامهای ارسالی به لیست را پیش خود نگهدارید. باید در نامه های ارسالی از خوانندگان نامه بخواهید کاری را انجام دهند، این کار ممکن است دیدار از صفحات سایت و یا ارسال ایمیل به آدرسی که بدین منظور تعبیه شده، باشد. تنها با بکارگیری مکانیسم صحیح برای پیگیری پاسخها متوجه می شوید که شرکت در کدامیک از لیستهای پستی نتیجه بخش بود و کدامیک تاثیری در اهداف شما ندارند. از مردم بخواهید کاری را انجام دهند. مطمئنا با بکارگیری این روش شگفت زده خواهید شد برای اینکه مردم، کاری را که از آنها خواسته اید، انجام می دهند
·    اهداف خود را منطقی و دست یافتنی تعیین کنید. بعنوان بازرس در بیشتر شرکتهای بازاریابی با ایمیل، عرض می کنم که ۱ تا ۳ درصد پاسخ دهی، رقم مطلوبی برای اندازه گیری میزان پاسخ مشتریان قلمداد می شود. با اینحال، اگر لیست پستی انتخابی، لیست پستی بازار هدف است و چیزهایی را در اختیار مردم قرار می دهید، که برای آن گروه ارزش دارد، میزان پاسخ دهی باید بسیار بیشتر از این مقدار باشد.

راه اندازی لیستهای پستی شخصی

راه اندازی لیستهای پستی شخصی به دلیل فواید زیاد بازاریابی که با خود همراه دارد، اغلب سودمند واقع می شود. از لیستهای پستی شخصی می توان بعنوان محیطی برای گفتگوهای مشتریان در رابطه با محصولات شرکت، پشتیبانی از محصولات، بخشهای ویژه و به روز شده در سایت و غیره استفاده کرد.
علاوه بر این، لیستهای پستی شخصی برای برقراری ارتباط با مشتریان کنونی و آینده در موضوعاتی چون نامه های خبری شرکت، فهرست قیمتها، کاتالوگهای جدید، محصولات جدید، آگهی محصولات جدید و رویدادهای آینده مورد استفاده قرار می گیرند .
ادامه این مطلب را می توانید در کتاب 101 روش بازاریابی در اینترنت مطالعه بفرمایید
این مطالب شامل موارد زیر می باشد :
·    شروع کار در لیست های پستی عمومس
·    گریز از ایمیل های دسته جمعه ناخواسته

 

مقالات مرتبط به طراحی سایت :

بازاریابی ثمربخش با لیستهای پستی عمومی
چگونگی مدیریت فهرستهای پستی
نظر و کامنت پست ها در طراحی سایت
 بازاریابی با پست الکترونیکی زنده و سرحال است
راه اندازی لیست پستی شخصی