» مقالات تجارت الکترونیک » بازاریابی اینترنتی » بازاریابی از طریق ایمیل

بازاریابی از طریق ایمیل

بازاریابی از طریق ایمیل

3863  تعداد بازدید  |  دوشنبه 16 فروردین ماه 1395

امروزه ایمیل به یکی از اساسی ترین اشکال ارتباطات با سرویس گیرندگان، مشتریان بالقوه، تبدیل شده است

فواید ایمیل

امروزه ایمیل به یکی از اساسی ترین اشکال ارتباطات با سرویس گیرندگان، مشتریان بالقوه، تبدیل شده است و این روند به سرعت ادامه دارد. در حال حاضر ایمیل به صورت گستردهای در دسترس عموم قرار دارد و به طور کلی، یکی از اشکال مهم برقراری ارتباط در دنیای آنلاین محسوب می شود. در امور تجاری و بازرگانی نیز استفاده از ایمیل افزایش چشمگیری داشته است. دلیل آن هم کاملاً واضح و قابل فهم است برای اینکه ایمیل از لحاظ مالی بسیار باصرفه و ابزاری کارآمد از لحاظ زمانی است و سرعت پاسخ دهی آن نیز بالاست. ایمیل برای حضور در جامعه آنلاین، فروش محصولات و سرویس دهی به مشتریان، شناساندن مارک و آرم تجاری و ترغیب مشتریان وفادار بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. ایمیل در جامعه آنلاین ابزاری بسیار موثر و کارآمد برای برقراری ارتباط است. همچنین ایمیل به عنوان یک وسیله بازاریابی یکی از باصرفه ترین راههای برقراری ارتباط با مخاطبان به شمار میرود. در این فصل، مطالب زیر را فرا میگیریم:
·    راهکارهای ایجاد پیامهای موثر ایمیل
·    آداب نامه نگاری در ایمیل
·    سرویس مشتریان و ایمیل
·      نکات بازاریابی با ایمیل
·    ارسال ایمیلهای HTML بجای ایمیلهای ASCII (متنی)

برقراری ارتباط با ایمیل

ایمیل یکی از وسایل برقراری ارتباط است و همانند سایر اشکال ارتباطی نباید از اهمیت برخورد اول و تاثیر آن بر ارتباطات بعدی غافل شوید. باید ایمیل را به درستی و با دقت به کار برد. مردم روزانه ایمیلهای زیادی دریافت می کنند و هدف این فصل ارائه راهکارهایی است که مردم ایمیل شما را جدی گرفته و محتویات آن را مطالعه نمایند. یکی از مهمترین فواید ایمیل سرعت برقراری ارتباط با ایمیل است. در گذشته نامه ها چندین هفته طول می کشید تا به مقصدی در گوشهای از دنیا برسد. ولی با ایمیل این کار در عرض دو ثانیه انجام می شود. هزینه این شکل از ارتباطات نیز در مقایسه با هزینه تلفن راه دور و یا ارسال فاکس بسیار ناچیز است. بعد اقتصادی ایمیل نیز بسیار قابل توجه است. می توان یک ایمیل را به طور همزمان به میلیونها نفر در سرتاسر جهان ارسال کرد. این حجم از ایمیلها در کسری از ثانیه با ناچیزترین هزینهها (و برای منابع بین المللی) با Snailmail انجام می شود.
نکته: Snail mail اصطلاحی عامیانه برای سرویسهای پستی معمولی است.
با ایمیل می توان همه نوع فایل از جمله فایل صوتی، تصویری، دیتا، گرافیک و متن را ارسال کرد. حتی می توان بوسیلهٔ پاسخ دهندگان خودکار (Autoresponder) درخواستهای آنلاین مشتریان را طی ۲۶ ساعت شبانه روز، ۷ روز هفته و ۳۹۵ روز سال پاسخ گفت.
نکته: Attto reSporlder برنامه ای است که به طور خودکار به ایمیلهای رسیده پاسخ میدهد .
در ایمیل یک ارتباط تعاملی برقرار میشود. بدین معنی که مشتریان فعلی و بالقوه می توانند به سرعت جواب داده و با شما به گفتگو بنشینند. ایمیل بیشتر شبیه یک وسیله ارتباطی است تا یک سند متنی، سبک نوشتاری بکار رفته در ایمیل بیشتر شخصی بوده و بهتر است سبک نگارش در ایمیل به منظور برقراری ارتباط ماندگار بسیار مودبانه باشد.

ایمیلهای تاثیر گذار

بیشتر افرادی که از ایمیل استفاده می کنند روزانه تعداد زیادی ایمیل از جمله ایمیلهای تبلیغاتی را دریافت می کنند. بسیاری نیز برای در امان ماندن از تهدیدات ویروسی ایمیلها از فیلترها و مسدود کنندهها برای باز کردن ایمیلهای ارسالی استفاده می کنند. نکات زیر راههای افزایش تاثیرگذاری ارتباطات ایمیلی را آموزش می دهد و بدینوسیله می توانید بیشترین بهره را از ایمیل ببرید.

اهمیت موضوع نامه (Subject)

وقتی تعدادی نامه دریافت می کنید، چه چیزی باعث میشود یکی از ایمیلها را ابتدا بخوانید یا اصلا ایمیلی را نخوانید؟ کاملاً مشخص است، موضوع نامه، هرگز نامه را بدون موضوع نفرستید. موضوع نامه باید کوتاه به همراه کلید واژههایی در ابتدای خط باشد. هر قدر موضوع نامه طولانی تر باشد احتمال اینکه موضوع نامه در یک خط نشان داده شود، کمتر است و چون افراد گوناگون تنظیمات گوناگونی برای نمایش تنظیم می کنند، امکان دارد موضوع نامه در صورت طولانی بودن در چند خط نشان داده شود. خط موضوع (Subject Line) همانند تیتر روزنامه است و نقش مهمی در جلب توجه خوانندگان دارد. وقتی روزنامه ای می خوانید، در واقع آن را مطالعه نمی کنید. بلکه معمولاً ابتدا تیتر روزنامه توجه شما را جلب میکند و سپس متن روزنامه را مطالعه می کنید. همین مسئله در مورد ایمیل نیز صادق است. بسیاری از گیرندگان ایمیلها، بخصوص آنهایی که در روز تعداد زیادی نامه دریافت می کنند، نامه را به طور سطحی میخوانند و تنها نامه هایی را میخوانند که موضوع آنها جالب توجه باشد. موضوع نامه مهمترین قسمت پیام ایمیل است برای اینکه این خط مشخص میکند که خواننده، نامه را باز کرده و بخواند و یا آنرا از میان ببرد.
نامه های حاوی موضوع تأثیرگذار دارای مشخصات ذیل هستند:
·    کوتاه و مختصر بوده و نظر خواننده را جلب می کنند.
·    هرگز شباهتی به نسخه های تبلیغاتی ندارند.
·    موجب اعتماد طرفین معامله می شوند.
·    توجه بینندگان را با کلمات درخواستی جلب میکنند.
·    بر منافعی که از خواندن نامه حاصل می شود، تاکید می کنند.
·    همیشه مثبت است.
·    کلمات مهم در ابتدا قرار می گیرند.
موضوع نامه باید توجه خوانندگان را جلب کند و خوانندگان را به خواندن متن نامه سوق دهد. از حروف بزرگ استفاده نکنید. برای اینکه استفاده از حروف بزرگ مثل داد کشیدن بر سر خواننده است. هرگز این کار را انجام ندهید. از بکار بردن نسخه های پیامهای تبلیغاتی نیز در موضوع نامه پرهیز نمایید چرا که این کار یعنی استقبال از مرگت. بیشتر مردم وقتی ایمیل خود را باز میکنند اولین کاری که انجام می دهند این است که تمامی نامه های تبلیغاتی را حذف می کنند.
تأثیر «به» (To) و «از» (From) در دوستانه کردن ایمیل حتی الامکان در قسمت to و ITOm ایمیل از نامهای کوچک استفاده کنید، برای اینکه موجب بوجود آمدن ارتباط دوستانه با گیرنده نامه میشود. اکثر برنامه های ایمیل دارای امکاناتی هستند که بوسیله آنها می توانید نام کوچک خود را به آدرس ایمیل اضافه کنید.
در صورت استفاده از Microsoft OutlookExpreSS مراحل زیر را برای تنظیم نام خود در قسمت from بکار ببندید: ۱. در menubarروی ToolS کلیک کنید.
۲. در منو پایین کشیدنی روی ACCOuntS کلیک کنید.
۳. سپس روی MailTab کلیک نمایید.
4. روی ACCOunt ایمیل خود را کلیک کرده و سپس روی PTOpertieS کلیک نمایید.
۵. روی General Tab کلیک نمایید.
6. در قسمت USer information نام خود و نام سازمان را در جعبه های مخصوصی وارد کنید. نامهایی که در این قسمت وارد کردهاید در فیلد ITOm در برنامه پست الکترونیکی کاربر ظاهر میشود. سپس روی Apply و بعد از آن Ok و Close را کلیک کنید.
۷. در مورد سایر برنامههای ایمیل، می توانید از فایل Help برنامه یاری بخواهید.

Blind Carbon Copy (BCC)

آیا تا بحال ایمیلی را دریافت کرده اید که در اولین خط ایمیل به غیر از آدرس شما، آدرس ایمیل افراد دیگری که ایمیل به آنها ارسال شده وجود داشته باشد؟ آیا احساس بخصوصی نداشتید؟ آیا فکر نکردید که این بدان معنی است که این نامه به غیر از شما به اشخاص دیگری فرستاده شده است. این نوع از نامه های توده ای به افراد زیادی ارسال می شوند و اغلب گیرندگان آن بدون اینکه به درون نامه نگاهی کنند، آن را حذف می کنند. توصیه میشود وقتی قرار است نامهای را به افراد زیادی بفرستید از BCC استفاده نمایید.
نکته: Blind Carbon Copy)BCC) یعنی تمامی گیرندگان نامه پنهانی شده به صورتی که فرد گیرنده نمی بیند این ایمیل به چه افرادی ارسال شده است. گیرندگان نامه ابتدا فهرست تمامی گیرندگان را ملاحظه می کنند و سپس نامه را میخوانند. بعضی وقتها تعداد سایر گیرندگان نامه آنقدر زیاد هستند که گیرنده نامه مجبور میشود برای خواندن پیام نامه از نوار پیمایش (Scroll) استفاده نماید. این گونه نامه ها راه مناسبی در ارتباطات ایمیلی نبوده و تاثیر نامطلوبی برگیرندگان ایمیلها می گذارد. مسئله دیگر استفاده صحیح از ویژگی BCC در برنامه پست الکترونیکی است که بهتر است از help برنامه خود کمک بگیرید. بهتر است بجای Blind Carbon Copy از برنامه های کاربردی استفاده کنید. این برنامه ها نامههای شما را به هر یک از گیرندگان به طور جداگانه میفرستند. چنین برنامه های کاربردی نسبت به روش BCC انعطاف پذیری بیشتری دارند بخاطر اینکه هیچ محدودیتی در تعداد نامه های ارسالی ندارند. علاوه بر این، با استفاده از قابلیتهای Field-merg این برنامه ها می توانید نامه های خصوصی بیشتری ایجاد کنید و از سوی دیگر معمولاً این برنامه ها دارای امکاناتی هستند که مشخص می کنند نامه را به چه کسانی فرستاده اید.
اگر برای بار اول است که می خواهید نامه ای را به صورت BCC به دیگران بفرستید بهتر است ابتدا آن نامه را به برخی از دوستان و آشنایان برای امتحان بفرستید و مطمئن شوید که هیچ مشکلی در استفاده از برنامه و امکانات آن ندارید و تمامی آدرسها در نامه صحیح است.

قالب بندی پیامهای ایمیل

محتوای نامه باید حول یک مطلب باشد. اگر نیاز به تغییر موضوع و مطلب نامه در اواسط نامه پیش آمد، بهتر است نامه جداگانه ای بفرستید. به همین ترتیب، اگر میخواهید در نامه روی بیش از یک موضوع بحث کنید، حتماً نامه را با این عبارات شروع کنید «سه سوال دارم» یا «میخواهم سه مسئلهرا در این نامه بیان کنم». امروزه، چون مردم مشغله های زیادی دارند، ایمیل خود را سریع می خوانند و فکر می کنند موضوع اصلی نامه را در جمله های ابتدایی می نویسید. طرز نوشتن ایمیل شباهت زیادی به نوشتن نامه های اداری دارد و املا کلمات و دستور زبان باید صحیح بکار رود. علاوه بر این، در استفاده از حروف کوچک و بزرگ، که اکثر مردم هنگام ارسال ایمیل غافل از آن هستند، نیز باید دقت نمود. با اینحال، در ایمیل بر خلاف نامه های اداری، لحن نامه کاملاً تفاوت دارد. لحن یک ایمیل بیشتر به گفتگوی مودبانه شباهت دارد تا یک نامه رسمی که خود این امر موجب برقراری ارتباط می شود. به طور کلی، باید:
• پاراگرافهای نامه کوتاه باشد - بیشتر از هفت خط نباشد.
منظور اصلی در پاراگراف اول بیان شود.
* منظور خود را از نوشتن نامه واضح و روشن بیان کنید.
• در ابتدای هر آدرس وب از //:http استفاده کنید تا از فعال بودن آن آدرس مطمئن شوید.
وقتی آدرس وب با WWW شروع شده باشد و خواننده بخواهد آن سایت را ببیند، باید آن آدرس را کپی کرده و سپس در نوار آدرس برنامه مرورگر خود بچسباند. ولی وقتی http// قبل از WWW باشد، لینک زنده بوده و خواننده فقط کافی است روی آن کلیک کند تا مستقیماً وارد سایت شود. سعی کنید حتی الامکان وارد شدن به سایت را برای کاربران سهل الوصول نمایید.

از خوانندگان بخواهید کاری را انجام دهند.

از بکار بردن قالبهای فانتزی نظیر گرافیک، فونتهای متفاوت، ایتالیک و پررنگ (bold)، خودداری کنید برای اینکه بسیاری از برنامههای ایمیل چنین قالبهایی را نشان نمی دهند.
·    اگر برنامه ایمیل فاقد امکان چک کردن املای کلمات است، بهتر است نامه های خود را ابتدا در یک برنامه پردازشگر واژه مثل Word تایپ کرده و پس از کپی آن را در ایمیل الصاق کنید
·    کلمات را به دقت انتخاب کنید. ایمیل در واقع نشانگر عقاید و تفکرات شماس به راحتی به دیگران نیز فرستاده شود. هر گاه خواستید پاسخی نه چ نامهای بدهید، سعی کنید یک تا دو ساعت روی واژههایی که بکار می برید ممکن است این کلمات به ضرر شما تمام شود و معمولاً چنین اتفاقی میافتد اگر میخواهید از صحت قالب بندی نامه مطمئن شوند، ابتدا نامه را به صورت آزمای دوستان و آشنایان خود بفرستید.

درخواست انجام عملی

 وقتی از خوانندگان نامه می خواهید کاری را انجام دهند، آنها معمولاً همان کاری را ا از آنها می خواهید. این امر مسلماً موجب شگفتی شما خواهد شد. نمونه بارز چنین ConneXNetwork انجام دادیم و در آن ۱۰ کارگاه بازاریابی اینترنتی برای یک ترتیب دادیم. از کارمندان و سرویس گیرندگان منتخب نیز دعوت کردیم تا در یکی و شرکت کنند. هر یک از سرویس گیرندگان می توانستند تا سه تن از کارمندان خود را بیاورند. چون مدت زمان این کارگاهها طولانی می شد، بنابراین ناهار نیز برای میهم شد. از آنجایی که ConneXNetwork مسئول برگزاری و مدیریت پروژه بود، و تعداد تقریبی افرادی که در کارگاه شرکت می کنند، چند نفر است تا برای آنها تدارک ۱ همین خاطر دست به آزمایش جالبی زدیم و پس از تماس با نمایندگان شرکتها بوس اسامی افراد شرکت کننده در کارگاه را خواستیم. سپس به نیمی از شرکت کنندگا نیمی دیگر از شرکت کنندگان پیام دیگری فرستادیم. تنها تفاوت این دو پیام در این اولی ضمن تعیین ضرب الاجل برای اعلام شرکت در کارگاه، از آنها خواستیم کاری نتیجه کار شگفت انگیز بود. ۹۵ درصد افرادی که پیام اول را دریافت کرده بودند، د کردند. برای اینکه در نامه این گروه، درخواست انجام عملی به همراه ضرب الاجل : به همین علت آنها سریعاً پاسخ نامه را دادند. در همین حال، کمتر از ۵۰ درصد گ پاسخ دادند. این مسئله چه چیزی را می خواهد بگوید؟ پیام این مطلب این است ک میزان پاسخ دهی مشتریان، وقتی به آنها ایمیل میفرستید، از آنها بخواهید کاری را از مردم چیزی را بخواهید، آنها اجابت می کنند، بخصوص اگر ضرب الاجلی باشد.

نکته های مهم در پاسخ دادن ایمیل

کل نامه اصلی را در پاسخ نامه قرار ندهید.
با اینحال قسمتی از نامه اصلی را که مناسب می دانید به منظور یادآوری گیرنده نامه در پاسخ نامه قرار دهید. به خاطر داشته باشید قبل از پاسخ، قسمت To و CC را حتماً کنترل کنید.

ایمیلهای HTML یا ایمیلهای ASCII (متنی)

آیا باید ایمیلهای خود را به صورت HTML بفرستید یا به صورت متنی؟ به طور کلی پیامهای HTML به شما اجازه میدهند تا یک صفحه وب را از طریق ایمیل بفرستید. پیامهای HTML نسبت به پیامهای متنی زیباتر و مطالعه آن آسانتر بوده و مطالعات انجام شده نشان میدهند که میزان کلیک در نامهای HTML بطور چشمگیری بالاست. با این وجود، همه برنامه های ایمیل از پیامهای HTML پشتیبانی نمیکنند و بدین ترتیب اگر پیامهای HTML را به کاربرانی که فاقد برنامه های
ایمیل HTML دار هستند، بفرستید، قادر به مشاهده و مطالعه این پیامها نخواهند بود.
نکته دیگر در مورد ارسال ایمیلهای HTML این است که تصاویر موجود در چنین ایمیلهایی، در Server (معمولاً همان که میزبانی سایت شما را بر عهده دارد) بارگذاری میشود، به این ترتیب هر گاه کسی ایمیل HTML را مشاهده کند، تصاویر از سرور در کامپیوتر فرد بارگذاری میشود. به همین خاطر قرار دادن این تصاویر در سرور برای مدت کوتاهی دارای اهمیت بوده برای اینکه برخی اوقات گیرندگان فرصت پیدا نمیکنند نامه های رسیده را بخوانند. نامه HTML که جای تصاویر آن
خالی باشد (در صورت عدم بارگذاری تصاویر) مفهوم و منظور اصلی خود را از دست خواهد داد. علاوه بر این، با ارسال ایمیلهای HTML می توانید پیگیری کنید چه کسانی نامه شما را دریافت کرده اند. همانطور که قبلاً اشاره شد، هر یک از فایلهای تصویر مربوط به نامه در سرور قرار میگیرند. به خاطر داشته باشید که هر تصویر دارای یک نام منحصر بفرد در وب سایت بوده و نباید تصاویری که در وب سایتتان یا ایمیلهای HTML قرار می گیرند، همنام باشند. وقتی یک ایمیل HTML را ارسال میکنید، هر باری که گیرندگان نامه آن پیام را باز میکنند، درخواستی به سرور مبنی بر ارسال فایل تصویر به کامپیوتر شخص گیرنده ارسال می شود. در سرور روی هر یک از درخواستها عملیاتی انجام می شود و اگر شما به صورت این عملیات در Server دستیابی داشته باشید و یا نرم افزار تحلیل ترافیک داشته باشید، می توانید به اطلاعاتی درباره اینکه یک تصویر خاصی چند بار به دیگران ارسال شده، بدست آورید. اگرچه این روش در صد در صد مواقع در پیگیری تعداد افرادی که ایمیل خود را باز کرده اند، صحت ندارد، ولی اطلاعات مهمی در این خصوصی به شما می دهد.


همیشه از فایل امضا استفاده کنید.

همانطور که پیش از این بحث شد، فایلهای امضا مهمترین ابزار بازاریابی محسوب می شوند. همیشه فایل امضای خود را به ارتباطات آنلاین و ایمیل الصاق کنید. (برای کسب اطلاعات بیشتر به فصل ۸ مراجعه نمایید.) همچنین از مناسب بودن فایلهای امضا برای مخاطبان مقصد اطمینان حاصل کنید.

استفاده از فایل های ضمیمه ( Attachment)

اگر حجم اطلاعاتی که می خواهید آنرا بفرستید زیاد باشد معمولاً آن را به نامه ضمیمه می کنید. همانطور که نمی توانید با اجازه خودتان وارد خانه کسی شده و راه اتاق نشیمن را پیدا کنید و سپس بروشور خود را روی میز بگذارید. در مورد ایمیل هم بهتر است از گیرنده نامه اجازه گرفته و سپس ایمیل حاوی فایلهای ضمیمه به وی بفرستید. با اینحال مردم در حالت آنلاین دست به چنین کارهایی میزنند و بدون کسب اجازه از گیرنده نامه، ایمیلهای ضمیمه دار میفرستند، به طوری که فایل ضمیمه از طریق اینترنت وارد کامپیوتر شخصی گیرنده شده و پس از بارگذاری در درایو سخت ذخیره می گردد. چنین عملی کاملاً جسورانه و در اکثر مواقع ناخواسته انجام می شود. با اینحال، حتی اگر گیرنده نامه از اندازه فایل آگاهی داشته باشد، هرگز فایلهای ضمیمه بیشتر از ۵۰k را ارسال نکنید. چرا که امکان دارد ارتباط اینترنتی شما با یک کابل مودم و یا خط T1 بوده و یک فایل ۳ مگابایتی فقط چند ثانیه طول بکشد، ولی شخصی گیرنده با مودم 14.4kbps و سیستم ضعیف باید دو ساعت منتظر بماند تا فایل ۳ مگابایتی در کامپیوترش بارگذاری شود. کاملاً واضح است که شخصی گیرنده احساس خوشایندی از این انتظار نخواهد داشت.
یکی دیگر از عوامل مهم در رابطه با ارسال فایلهای ضمیمه، عدم سازگاری فایل ضمیمه با سیستم عامل و یا نرم افزارهای شخصی گیرنده است. امکان دارد سیستم عامل مورد استفاده شما با سیستم عامل شخص گیرنده تفاوت داشته و وی نتواند فایل ضمیمه شما را باز و آن را مطالعه نماید. در برخی از موارد مشاهده شده حتی از یک کامپیوتر PC به کامپیوتر PC دیگر و یا از Mac به Mac دیگر، حتی اگر برنامه مخصوصا در کامپیوتر نصب شده باشد، شخص گیرنده قادر نیست فایل را باز کرده و آن را مشاهده نماید. کسی که دارای نسخه ۱۹۹4 برنامه Corel Word Perfect است امکان دارد نتواند یک سند 2000 Microsoft Word را که ضمیمه ایمیل شده، باز کند. بنابراین اگرفایلی را ضمیمه نکنید از اتلاف وقت خود و شخص گیرنده نامه جلوگیری کرده اید.
نکته: ViruSes برنامه هایی هستند که به درایو سخت کاربرد آسیب وارد کرده و اغلب نتایج ناخوشایندی به دنبال دارند.
این یک واقعیت معروف است که ایمیلهای ضمیمه دار حامل ویروسهای کامپیوتری نیز می باشند. ممکن است به طور ناخودآگاه یک فایل ضمیمه را به همراه ویروس به کسی بفرستید و اگر فایلی که می فرستید عاری از هر گونه ویروس باشد و شخحس گیرنده ویروسی را در کامپیوتر خود مشاهده کند، ممکن است انگشت اتهام به طرف شما نشانه رود، برای اینکه یک فایل ضمیمه به همراه ایمیل فرستادهاید. به طور کلی، از فرستادن هر گونه فایل ضمیمه به همراه ایمیل اجتناب کنید مگر اینکه برای ارسال آن از شخحس گیرنده اجازه گرفته باشید. به خاطر داشته باشید حجم فایلی که می خواهید بفرستید با سایر سیستم عاملها و برنامه های کامپیوتری سازگاری داشته باشد. یکی از راه حلهای ارسال فایلهای ضمیمه بزرگ این است که فایل را از طریق WebServer فرستاده و در پیام ایمیل، کاربران را مستقیماً به آدرسی که در سرور فایلهای ضمیمه را قرار داده اید، هدایت کنند.

قبل از کلیک روی Send

پیش از ارسال یک ایمیل مهم، به خصوص اگر قرار است به افراد زیادی ارسال شود، باید کارهایی را انجام دهید. یک ایمیل را به صورت امتحانی به خودتان و یا یکی از دوستان بفرستید و فاصله بین
کلمات، فرمت صحیح متن، نمایش صحیح آن در مانیتور را کنترل کنید و از وجود هر گونه اشتباه تایپی، خطا و یا جا افتادگی اطمینان حاصل کنید.

بیان احساسات با علائم و خلاصه نویسی

همانطور که می دانید در ارتباطات شفاهی، حالت و ادارک و احساسی خود را با لحن و صدا ادا می کنید و مفاهیم و مقاصد خود را با حرکات صورت و بدن به طور واضح و روشن بیان می کنید. ولی در ایمیل بیان عواطف و احساسات بدون صورت امکان ناپذیر است. تنها کاری که می توانید آن را بهصورت آنلاین انجام دهید، استفاده از علائم احساسی هستند. واژه EmoticonS از حروف اول کلمه emotions (احساسات) و icons(علائم) گرفته شده است. emoticons ترکیبی از کاراکترهای صفحه کلید است که احساسات شخصی را بیان می کند. این علائم نشاندهنده حالت تبسم، اخم کردن، خنده و غیره هستند و باید به طور غیر مستقیم به آنها نگاه کرد. به عنوان مثال، اگر رئیستان انجام کاری را از طریق ایمیل به شما واگذار کرده و شما در پاسخ بنویسید: «از اینکه بار کاری خود را به دوش من انداختید متشکرم» ممکن است رئیسی از این پاسخ صریح ناراحت شود. ولی اگر اینگونه پاسخ دهید «هزاران بار متشکرم از اینکه بار کاری خود را به
دوش من انداختید (-:» رئیس متوجه میشود منظور از این کلمات مزاح و خنده است.
%২ نکته: علائم احساسی (EmiOliCOriS) علائمی هستند که با نشانه های نقطه گذاری وی حروف ساخته می شوند و شبیه حرکات صورت به نظر میرسند.
با استفاده از emoticonS می توانید به نامه های خود کمی حالت دوستانه و طراوت بدهید. با این حال استفاده از این علائم در همه موقعیت ها عمومیت نداشته و معمولاً نباید آن را در ارتباطات تجاری بکار ببرید.

بازاریابی با ایمیل مبتنی بر کسب اجازه از کاربران

برای موفقیت در هر گونه رقابت بازاریابی با ایمیل، اخذ اجازه از کاربران و اعلام سیاستهای محرمانه (Privacy) بسیار اهمیت دارد. اگر چه بسیاری از مردم، نامه های پستی تبلیغاتی که به صورت سنتی ارسال میشد، دریافت میکردند و یا دست کم آنرا تحمل میکردند، ولی قوانین حاکم بر محیط آنلاین کاملا تفاوت دارد. ارسال ایمیلهای ناخواسته تهدیدی برای شهرت نام شرکت محسوب می شوند و نه تنها با این کار محبوبیتی در میان مردم نخواهید داشت، بلکه ممکن است در لیست سیاه قرار گرفته و یا مورد حمله هکرها قرار گیرید و یا حتی ممکن است مسدود شدنسرویسهای اینترنت شما را در پی داشته باشد.
مشتریان آنلاین سریع متوجه تخلف از مقررات می شوند و ارسال ایمیل های ناخواسته (یا Spam) یکی از اشکال بارز تخلف از قوانین وب است. به همین علت، بازاریابان آنلاین، از تکنیکهای متعددی جهت کسب اجازه از مشتریان، مشتریان بالقوه و بینندگان سایت بهره میگیرند تا بر اساس ترتیب زمانی مشخص برای آنها ایمیل ارسال کنند. در واقع، کسب اجازه بازاریابی برای هر دو طرف سودمند است. چرا که گیرندگان، نامههایی را دریافت میکنند که ارسال آن را خواسته بودند و بازاریاب هم برای کسی ایمیل می فرستد که به آنچه بازاریابی می شود، علاقمند است. در غیر اینصورت گیرنده نامه اجازه نخواهند داد تا نامه ای برای وی ارسال شود. بازاریابان آنلاین ادعا می کنند که کسب اجازه بازاریابی، یکی از بهترین راههای افزایش مشتریان و بالا بردن میزان فروش است. به طور کلی نتایجی که از بازاریابی با کسب اجازه بدست می آید ده برابر تبلیغات بازرگانی در اینترنت (banner) نتیجه بخش هستند. حال چگونه می توان از مشتریان اجازه گرفت تا ایمیل ارسالی را باز کنند؟ به طور کلی باید ایمیل ارزشمند و یا جالب توجه بازار هدف باشد. راههای زیادی در وب سایت برای کسب اجازه از مشتریان وجود دارد. فی المثل، هر اندازه ژنراتورهای بازگشت مشتریان به سایت بیشتر باشد، بیشتر می توانید از بینندگان سایت اجازه ارسال ایمیل بگیرید. (به فصل ۳ بخش ژنراتورهای بازگشت مشتریان به سایت مراجعه نمایید.) باید عوامل بازگشت مشتریان به سایت را با کسب اجازه بازاریابی و تقاضا از مردم برای انجام کاری با هم بکار گیرید. من در سایت خودم از مردم خواسته ام تا «همین الان در گروه خبری هفتگی عضو شوند» (شکل ۱-۹). شما نیز می توانید عبارتهایی نظیر عبارتهای زیر را بکار برید:
·    اینجا کلیک کنید تا به لیست پستی ما ملحق شده و هر ماه نامه هایی مملو از نکته های جالب توجه دریافت کنید.
·     اینجا کلیک کنید تا شما را در جریان به روز شدن سایت قرار دهیم.
·     اینجا کلیک کنید تا هدایای ویژه را هر هفته از طریق ایمیل دریافت کنید.
·    اینجا کلیک کنید تا شما را از به روز شدن کوپنهای آنلاین باخبر سازیم.
·     اینجا کلیک کنید تا محصولات جدید کاتالوگ را به شما خبر دهیم.
·      اینجا کلیک کنید تا از تغییرات ماهانه بخش پیشنهادات رایگان در سایت اطلاع یابید.
·    اینجا کلیک کنید تا زمان مسابقات جدید با جایزههای بزرگ را به شما خبر دهیم.
·    اینجا کلیک کنید تا شما را از به روز شدن What SNewPage آگاه سازیم.
·    آیا میخواهید نکتههای ما را هر هفته از طریق ایمیل دریافت کنید؟ پس اینجا کلیک کنید.
در مقابل انجام کاری که از مشتریان می خواهید، چیزی را به آنها پیشنهاد دهید. به قسمت Signup NOW دقت کنید. به عنوان مثال من در سایت خودم از بینندگان خواسته ام فرم عضویت در سایت را پر کنند و در عوضی نامه های خبری که هر دو هفته یکبار به روز می شود را دریافت کنند.

ادامه مطالب را می توانید در کتاب 101 روش بازاریابی در اینترنت مطالعه بفرمایید.ای مطالب شامل موارد زیر می باشد :
نکات بازاریابی با ایمیل
ضمیمه کردن بروشور و نامه دوستانه
جمع آوری کتابخانه ای از پاسخ های داده شده به مشتریان
بیش از یک ایمیل داشته باشید
رقابت در بازاریابی با ایمیل های انتخابی
پیروی از قوانین و آداب برنامه نویسی 

 

مقالات مرتبط به طراحی سایت :

به کمک گوگل آنالیتیک بازاریاب الکترونیک و ایمیلی شوید
راهنمای ساخت ایمیل در کنترل پنل Web Site Panel
روابط خود با مشتریانتان را از طریق ایمیل افزایش دهید
بازاریابی الکترونیکی بوسیله ایمیل
بازاریابی از طریق ایمیل