» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » قسمت دوم شناساندن سایت به موتورهای جستجو

قسمت دوم شناساندن سایت به موتورهای جستجو

قسمت دوم شناساندن سایت به موتورهای جستجو

4085  تعداد بازدید  |  شنبه 22 اسفند ماه 1394

هر یک از صفحات سایت باید دارای عنوان باشد. عنوان صفحه در قسمت header صفحه HTML بین تگهای title قرار می گیرد.

استفاده از عنوان توضیحی صفحه

هر یک از صفحات سایت باید دارای عنوان باشد. عنوان صفحه در قسمت header صفحه HTML بین تگهای title قرار می گیرد. اطلاعاتی که در این تگ می آید ضمن هویت بخشیدن به صفحه، آن را توصیف میکند. خوانندگان صفحه با مطالعه عنوان صفحه از اطلاعات موجود در صفحه آگاهی می یابند. اکثر مرورگرهای وب نظیر NetSCape، عنوان صفحه را در بالاترین خط صفحه نشان می دهند. زمانی که کاربران یکی از صفحات وب سایت را چاپ میکنند، معمولا عنوان صفحه در سمت چپ بالای صفحه چاپی ظاهر می شود. وقتی شخصی سایت شما را Bookmark می کند،title صفحه به عنوان توضیح صفحه در فایل BOOKImark ظاهر میشود. تمامی این موارد اهمیت title صفحه و بازتاب توضیح صحیح صفحه وب را نشان می دهد. به اینترنت رفته و هر یک از صفحات سایت خود را از نظر بگذارید، هر یک از صفحات را Bookmark کنید title  صفحات را از لحاظ صحت و اختصار بررسی نمایید. عناوین بلند و طولانی ارتباط میان کلید واژه ها را ضعیف تر می کند. Titleهای موجز (پنج تا ده کلمه یا کمتر) بر قدرت کلید واژه ها می افزاید و موجب بالا رفتن رتبه سایت نزد موتورهای جستجو می شود. همچنین به خاطر داشته باشید Internet Explorer تقریبا تا ۵۰ کاراکتر را Bookmark می کند، در حالی که در مورد Netscape این رقم در حدود ۶۰ کاراکتر است. title صفحه باید همیشه معرف شرکت باشد. کلید واژههای مورد استفاده در meta-tagS را با کلمات موجود در title صفحه تطابق دهید. موتورهای جستجو، کلید واژه های موجود در title صفحه، meta-tag و محتوای صفحه را کنترل می کنند. اگر کلید واژه های انتخابی در هر یک از این سه قسمت (metatag titleو محتوای صفحه) یکسان باشند، رتبه سایت بالا میرود. بهتر است برای بالا بردن ارتباط میان کلید واژه ها، کلید واژههای انتخابی خود را در نزدیکی title صفحه قرار دهید. برخی از موتورهای جستجو سایت شما را پیدا کرده و در ابتدا title صفحه را مورد بررسی قرار می دهند. سپس در باقی قسمتهای صفحه به دنبال کلید واژه هایی که در title صفحه آمده می گردند. اکثر موتورهای جستجو تگهای title را به عنوان یکی از عناصر الگوریتم برای تعیین رتبه سایت در نظر میگیرند. موتورهای جستجویی که title صفحه معیار رده بندی آنها می باشند، عبارتند از: آلتاویستا، اگزایت، گوگل، Web Crawler Northern Light Hot Bot و یاهو، صفحاتی که دارای title با کلید واژه های مشخصی هستند، نسبت به صفحات مشابه با همان موضوع از ارتباط بالایی برخوردار هستند و در نتیجه نزد موتورهای جستجو به رتبه های بالایی دست می یابند. با اینحال هرگز در title صفحه از یک رشته واژه مثل French ،Uisine ،Cuisine و imported Food استفاده نکنید. برای اینکه موتورهای جستجو این واژه ها را نوعی Spam تلقی می کنند و ممکن است به کاهش رتبه سایت به پایینترین حد و یا حذف شدن آن بیانجامد. همچنین به خاطر داشته باشید واژه هایی که در title بکار می برید، در فهرست نتایج جستجو موتورهای جستجو ظاهر میشوند و مردم آنها را میخوانند. مردم روی سایتی کلیک می کنند که یک title توضیحی و روان داشته باشد نه سایتی که کلید واژه ها در آن پشت سر هم قرار گرفته باشد.

 

متن صفحه

سعی کنید کلید واژه هایی که برای یک صفحه خاصی در نظر گرفته اید حتی الامکان در ابتدای صفحه و در جایی بین ۲۰۰ کاراکتر اولیه صفحه باشد. به خاطر داشته باشید موتورهای جستجو قادر بهخواندن متون روی تصاویر و عکسهای گرافیکی نیستند. کلید واژههایی که بکار برده اید باید در ابتدای متن صفحه، در قسمتهای میانی و تحتانی صفحه وجود داشته باشند.
کلید واژه هایی که برای معرفی صفحه بکار برده اید، باید تقریبا پنج بار در کل متن صفحه تکرار شده باشند. از تکرار کلید واژه ها در متن سند اطمینان یابید، برای اینکه کلید واژه های بکار رفته باید با واژههای موجود در متن صفحه همخوانی داشته باشند.

 

نحوه استفاده موتورهای جستجو از تگ ALT

برخی از موتورهای جستجو هنگام ایجاد توضیح برای سایت و همینطور رتبه بندی سایت، اطلاعات موجود در تگ Alt را می خوانند. تگهای Alt پس از تگ تصویر ظاهر شده و دارای عبارتی به همراه تصویر هستند. اطمینان حاصل کنید که کلید واژه های بکار رفته در تگ Alt با کلید واژه های صفحه یکسان باشد. این کار نیز باعث افزایش رتبه سایت در فهرستهای موضوعی و موتورهای جستجومی شود. تگ Alt به این صورت است:
<image src =“Logo. Gif” alt = “Game-Nation-Computer Games Logo”>
نیازی نیست در تگهای Alt کلماتی مثل «GameNation» و یا «Company Logo» قرار دهید، برای اینکه این کلمات هرگز کلید واژه نیستند. اطمینان حاصل نمایید در تگهای Alt تمامی تصاویر سایت، کلید واژه های سایت آمده باشد. بخاطر داشته باشید کاربرانی که نمی توانند گرافیک سایت را مشاهده کنند، باید قادر باشند با استفاده از این تگهای Alt به سایر نقاط سایت انتقال یابند و تگهای صحیح
Alt آنها را برای ماندن بیشتر در سایت ترغیب می کند.

 

هدایت موتورهای جستجو با Meta-information

از مشکلات متداول بین بازاریابان اینترنتی، نحوه تاثیرگذاری بر موتورهای جستجو برای قرار گرفتن صحیح در فهرست بندی این موتورها و کسب اطمینان از ظاهر شدن سایت هنگام وارد کردن عبارت جستجو توسط مردم است. چون اکثر کاربران اینترنت برای پیدا کردن مطالب مورد نیاز خود از موتورهای جستجو و یا فهرستهای موضوعی (Directories) استفاده می کنند، به همین دلیل هدایت جستجوگران به سایت، ترافیک زیادی را نصیب سایت می کند. تعیین یک روش خاصی برای کنترل کامل نحوه رفتار موتورهای جستجو با وب سایت اهمیت زیادی دارد. اغلب اوقات سایتها از تکنیکهای موجود برای تاثیرگذاری در فهرست بندی موتورهای جستجو بهره لازم را نمی برند. اکثر موتورهای جستجو برای تصمیم گیری درباره مکان قرار گرفتن صفحات وب براساس کلید واژه ها، تگهای Meta-HTML را در ارتباط با سایر متغییرها مورد ارزیابی قررامی دهند. کتابخانه مجازی تولید کنندگان وب تگ Meta-HTML را اینگونه تعریف میکند:
·    عنصر META  در قسمت Head  صفحه برای قرار دادن Meta-information  که بوسیله سایر عناصر Html تعریف نشده اند ، بکار می رود.
·    می توان از عنصر META جهت مشخص کردن سایر مشخصات یک سند (نظی نویسندهٔ صفحه وب، فهرست کلید واژهها و غیره) و قرار دادن مقادیر مشخص برای آن مشخصات استفاده کرد.
·    تگ HTML در قسمت Head یک سند به منظور مشخص کردن اطلاعات اضافی درباره سند، خواه برای سرور محلی و یا خواه برای یک مرورگر دوردست بکار می رود. عنصر Meta در قسمت Head صفحه می آید و اطلاعاتی که در سایر عناصر HTML تعریف نشده اند، در آن می آید. سرورها و یا سرویس گیرندگان (Clients) از اطلاعات درون Meta-information، مطالب مورد نیاز برای شناسایی فهرست بندی و کاتولوگ کردن اسناد خاصی استخراج می کنند. علاوه بر این، سرورهای HTTP براساس مقادیری که برای صفت HTTP-EQUIV تعریف شده اند، محتوای head سند را می خوانند.به طور خلاصه می توان گفت که اطلاعات درون تگ Meta برای تعریف، نمایه سازی و کاتالوگ کردن صفحات وب مورد استفاده قرار می گیرد. این بدین معنی است که می توانید از این تگها برای هدایت موتورهای جستجو و ظهور سایت خود در فهرست نتایج جستجو استفاده کنید.
اجزای meta و headerیک Header بدون اطلاعات درون تگهای meta بدین صورت است:
 
Ur11 <Html>
Ur11 <head>
<title> Game Nation – Gaming Software Specialists </title>
</head>
 
اگر میخواهید سایت شما به درستی در موتورهای جستجو نمایش داده شود، بایستی یک header با این مشخصات ایجاد کنید:
 

 

<ur11-HTMLX>
<ur11><head>
<Title>Document Title Here</Title>
<ur11><Meta-Name="keywords” Content="keywordl, keyword 2, keyword3"> <ur11><Meta-Name="description" Content="200-character site description goes here">
 <ur11><Meta-Name="robots” Content="index, follow”>
<url1><! -Comments Tag, repeat description here?»
 <url1><Head>indicates the beginning of the header, and the ending of the header is marked by </ Head>
<url2<Title> indicates the title of the page. The end of the title is marked by </title>, which is called the closing tag
 
<meta-name = “keyword “ content=”…”> که بیانگر این است که موتورهای جستجو با چه کلید واژه هایی سایت شما را در فهرست موجود وارد می کنند. وقتی یکی از کاربران یکی از کلید واژه هایی که در این لیست ذکر کرده اید تایپ کند، سایت شما به عنوان نتیجه جستجو به نمایش در می آید. لازم است برای جدا کردن کلمات از فاصله (Space) استفاده کنید. کلمات را هرگز بیش از پنج بار تکرار نکنید. (بسیاری از روبوتها کلمات تکراری را در نظر نمی گیرند.) چون برخی از بوتها فقط ۲۰۰ کاراکتر اولیه را میخوانند لذا باید کلمات مهم را ابتدای فهرست کلید واژه ها قید نمایید و برای هر یک از صفحات سایت کلید واژه هایی مناسب با آن صفحه تهیه کنید.
<"...."=Meta-Name="description" Content> این تگ بایستی به هر یک از صفحات سایت اضافه گردد. کار این تگ ، ارائه توضیح مختصری راجع به صفحه می باشد.سعی کنید این توضیحات کمتر از ۲۰۰ کاراکتر باشد موتورهای جستجو از توضیحات طولانی صرفنظر می کنند.
<"..."=Meta-Name="robots" Content> این تگ بیانگر پیگیری و یا عدم پیگری لینکهای فوق متنی توسط برخی از روبوتهاست. در یادداشت سفید کنسرسیوم W3 راجع به Spidering (توضیح اسپایدرها در ذیل آمده است) چنین آمده است:

- <url11 ><&META-NAME=“Robots” CONTENT “All NoNE NOINDEX | NOFOLLOW.”
- <url1-default = empty = “All” “NONE” = “NOTNDEX, NOFOLLOW.”
• ‘url2 the Filler is a Comma-separated list of term: - «url1-All, NONE, INDEX, NOINDEX, FOLLOW, NOFOLLOW

نکته: به نظر می رسد این تک برای کاربرانی که قادر به کنترل قابل rObot.txt در سایت خود نیستند بوجود آمده است و به این کاربران آخرین شانس را میدهد تا از خدمات جستجو بهره گیرند. این تک برای اضافه کردن ساختارindex بدین معنی است که روبوتها می توانند برای وارد کردن این صفحه به موتورهای جستجوی اقدام نمایند.
منظور از follOW این است که روبوتها می توانند لینکهای سایت را دنبال کنند و سایر صفحات را پیدا کنند. معیار No folloW به روبوت اجازه میدهد این صفحه را در فهرست بندی خود وارد نموده ولی امکان دنبال کردن لینکها از این صفحه میسر نیست. (این وضعیت در مورد صفحاتی که پرداخت به ازای هر بازدید (pay-per-View) به صورت رایگان محاسبه می شود، سودمند است.) IndeX و FolloW بایستی به تمامی صفحات سایت و ب اضافه شود مگر اینکه دلیل خاصی برای جلوگیری از فهرست شدن داشته باشید، مثل سایتهایی که برای مدت زمان کوتاهی راه اندازی و پساز ان غیرفعال می شوند.

 

تگ Comments

آیا در تگ comments عبارت تگ description مجدداً تکرار میشوند؟
اسپایدرهای EXCite و ماژلان (Magellan) اطلاعات موجود در این تگ را میخوانند. اسپایدر یک برنامه مصنوعی هوشمند است که تمامی اطلاعات موجود در یک صفحه را میخواند و برای هر صفحه، توضیحی (Page description) ایجاد می کند. می توانید از تگ Comment به عنوان ترفندی برای نمایش یک توضیح درست از صفحه وب استفاده کنید. توضیحی که اسپایدر بدون این تگ ایجاد می کند اغلب اوقات ناخوشایند بوده و همان چیزهایی که در سایت آمده اند به طور نامانوسی بیان شده اند.

اهمیت نشانی سایت

حتی الامکان کلید واژه های خود را در نشانی سایت به کار برید. برخی از موتورهای جستجو به این کار رتبه بیشتری می دهند.از مالکیت نام دامنه domain خود اطمینان حاصل کنید. اگر سایت شما یک Subdirectory از ISP و یا دامنه یک میزبان وب باشد، به علت عدم اعتبار، رتبه پایینی نزد موتورهای جستجو خواهید داشت. به عنوان مثال سایت شما نباید به این گونه باشد:
http://www.yourhosteddomain.com/companies/yourcompany.htm
بلکه بایستی نام دامنه خود را به ثبت رسانید، مثل WWW.yourCompany.com و یا WWW.keywordkeyword.com . گوگل ترجیح می دهد اسامی دامنه هایی که همانند کلید واژه های سایت می باشند، مورد جستجو قرار دهد. واژه ای مثل «mp3» را در گوگل جستجو کنید. به نتایج جستجو دقت کنید. اولین نتیجه و تقریباً تمامی نتایج بالایی فهرست نام دامنه شان mp3 است. کلمات دیگر را نیز به همین ترتیب جستجو کنید، به عنوان مثال واژه real مشاهده میکنید که صفحه اصلی(HomePage) سایت Real Network جز اولین نتایج جستجو می باشد.سعی کنید حتی الامکان در نامگذاری صفحات داخلی از کلید واژه ها استفاده کنید. به عنوان مثال اگر در سایت وسایل مورد نیاز باشگاه گلف را به فروش میرسانید، می توانید برای نامگذاری صفحات داخلی از نامهایی چون golf- clubs.htm و یا golf- clubs.htm استفاده نمایید. (این نام در url سایت به جای اینکه اینگونه Dag1.htm ظاهر شود بدین ترتیب نمایش داده می شود: C, goglele Usul pe as glass (http://www.yourdomain.com/directory/golf clubs.htm نکته ای که در اینجا یادآوری آن را مهم می دانم این است که برخی از موتورهای جستجو قادر به تشخیص ترکیب شدن کلید واژهها نیستند. به عنوان مثال اگر نام صفحه را olf Clubs.htmی بگذارید موتورهای جستجو قادر به تشخیص ترکیب کلید واژه ها نیستند. بنابراین بهتر است که کلید واژهها را با علامت (-) (underSCore) و یا علامت خط فاصله (-) (dash) جدا کنید. بکارگیری این نکات کوچک تاثیر زیادی در دستیابی به موفقیت در میان موتورهای جستجو دارد. به خصوص در مورد یاهو به طور حتم کمک زیادی می کند.

 

بررسی مجدد محتوای سایت و سایر عوامل مهم در طراحی سایت

پیشنهاد می کنم برای دستیابی به نتایج مطلوب، هنگام طراحی سایت محتوای سایت را به دقت انتخاب کنید. باید مهمترین کلید واژه ها را در خطوط ابتدایی صفحه بکار برید. بخاطر اینکه بسیاری ازموتورهای جستجو به اطلاعاتی که در شروع سایت به آن برخورد میکنند، امتیاز بیشتری می دهند.
همیشه در بالای صفحه وب یک پاراگراف توضیحی قرار دهید. موتورهای جستجو که از meta-tag استفاده نمیکنند، اطلاعات مندرج در این پاراگراف را به عنوان منبع توضیح سایت و کلید واژه های آن استفاده می کنند. علاوه بر این، موتورهای جستجو در تعیین رتبه سایت در میان نتایج جستجو، اطلاعات موجود در پاراگراف اولیه سایت را مورد استفاده قرار می دهند. ترجیحاً در جملات اول، دوم و سوم، کلمات و کلید واژههای مهم را قید کنید. این مسئله اهمیت زیادی دارد. آلتاویستا و اینفوسیک به صفحاتی که کلید واژهها را در محل مناسب و در نزدیکی قسمتهای بالایی صفحه بکار میبرند، امتیاز بیشتری میدهند. اطمینان حاصل کنید کلید واژه ها در اولین پاراگراف صفحه قید شده باشد و همینطور با محتوای صفحه و هدف سایت ارتباط داشته باشد. طوری رفتار نکنید که موتورهای جستجو فکر کنند قصد دارید بالاجبار کلید واژههایی را وارد کنید که به زعم آنها مناسب نیستند.
برای نشان دادن موضوع و محتوای یک صفحه بخصوص از تگ <H1>header</H1> به طور موثرتری استفاده نمایید. اکثر مردم از این تگ برای بزرگنمایی فونتها استفاده می کنند. ولی برخی از موتورهای جستجو نظیر گوگل هنگام امتیاز دهی به میزان ارتباط صفحه، محتوای متن موجود بین تگ <H1>را معیار ارزش گذاری می دانند.
همانطور که میدانید محتوای متن HTML نزد موتورهای جستجو از اهمیت بسزایی برخوردار است. هرگز در صفحات خود از محتوای گرافیکی در سطح بالا استفاده نکنید. به عنوان مثال، اطلاعات سایت که بایستی به فرمت متن نشان داده شود، با فایل گرافیکی به نمایش نگذارید. سایتهای بسیاری را دیده ام که به این شیوه عمل می کنند . ممکن است سایت دارای بهترین نمای گرافیکی در جهان باشد ، اما موتورهای جستجو هرگز آن را شناسایی نکنند به خاطر اینکه اطلاعات این سایت در قالب گرافیکی ارائه شده اند.چشم انداز سایت اهمیت چندانی ندارد بلکه چیزی که همیت دارد این است که موتورهای جستجو بتوانند سایت را به راحتی شناسایی کنند که این کار با وجود فایل های گرافیکی امکان پذیر نیست.
صفحه اصلی ( Home page) سایت را طولانی نکنید.هرقدر صفحه طولانی باشد ، موتورهای جستجو اطلاعات کمتری را از صفحه سایت استخراج می کنند.پیشنهاد می کنم اندازه صفحات را کوتاه و در عین حال مفید در نظر بگیرید.البته همانطور که هرتکنیکی در همه احوال قابل اجرا نیست، می توانید از صفحات خود به عنوان صفحات دروازه ای استفاده نمایید. به نظر می رسد آلیستا صفحاتی را می پسندد که طولانی باشد.
نکات کم اهمیت، نظیر زمان به روز کردن سایت نیز، بر نحوه قرار گرفتن در فهرست نتایج جستجو تاثیرگذار است. اسپایدرها زمان به روز شدن اطلاعات سایت را نشان میدهند و به طور مرتب و بر سی برنامه زمانبندی شده از سایت دیدن میکنند. این امر می تواند به کسب رتبه بالا نزد برخی از موتورهای جستجوی مهم منجر شود. به خاطر داشته باشید، می توانید به محض اینکه تغییراتی در سایت ایجاد کردید، سایت خود را به صورت دستی مجدداً ثبت کنید. با اینحال در صورتیکه قبلاً رتبه بالایی را کسب کرده اید، انجام دادن این کار را پیشنهاد نمی کنم. اگر هر یک از معیارهای تعیین کننده رتبه سایت تغییر یافته اند، ممکن است با ثبت مجدد رتبه سایت نسبت به دفعه قبل کاهش یابد. از تبت سایت، اطمینان حاصل کنید که محتوای صفحه به طور کامل و بدون ایراد وارد شده اند. برای اینکه اگر در سایت عبارت «در دست احداث» (under Construction) و یا علائم مشابه وجود داشته باشد، برخی از موتورهای جستجو مثل یاهو از ثبت آن چشم پوشی خواهند کرد.
ادامه این مطلب را می توانید در کتاب 101 روش بازاریابی در اینترنت مطالعه بفرمایید.این مطالب شامل موارد زیر می باشد :

تکنیک های تکمیلی در طراحی سایت

قابها Frames))
صفحات پویا و علائم ویژه
Meta-Refresh
صفحات Splash
به کارگیری جداول
و spamming

 

مقالات مرتبط به طراحی سایت :

بررسی دقیق آلتاویستا
ثبت سایت در موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی
شناساندن سایت به موتورهای جستجو
قسمت دوم شناساندن سایت به موتورهای جستجو
بهینه سازی موتور جستجو