» مقالات تجارت الکترونیک » بازاریابی اینترنتی » بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی

3572  تعداد بازدید  |  یکشنبه 9 اسفند ماه 1394

آیا تا به حال از سایتی دیدن کرده اید که مقاله، کوپن، سرویس ویژه و چیزهای دیگر آن، شما را تحت تأثیر قرار داده باشد به طوری که بلادرنگ با ارسال ایمیل به دوستان خود، آنها را از وجود چنین سایتی باخبر کرده باشید؟

آیا تا به حال از سایتی دیدن کرده اید که مقاله، کوپن، سرویس ویژه و چیزهای دیگر آن، شما را تحت تأثیر قرار داده باشد به طوری که بلادرنگ با ارسال ایمیل به دوستان خود، آنها را از وجود چنین سایتی باخبر کرده باشید؟ اگر چنین اتفاقی برایتان رخ داده در واقع با این کار، دست به بازاریابی ویروسی زده اید. بازاریابی ویروسی که اغلب همان بازاریابی دهان به دهان است، یک روش بازاریابی کم هزینه و در عین حال بسیار موثر برای بازار محصولات و خدمات در اینترنت است. بازاریابی ویروسی همانند ویروس آنفلوانزا، تولید مثل کرده و آنلاین منتشر میشود. بازاریابی ویروسی امکان بهره گیری از بازگشت مراجعین بی طرف یعنی مصرف کنندگان را فراهم میآورد. از آنجایی که همسالان و اطرافیان مشتری تاثیر خارق العاده ای بر تصمیم خرید مشتری دارند، باید با شناسایی این افراد قدرت خرید مشتری خود را افزایش دهید. همان طور که اظهارات مثبت یک منبع موثق، اعتبار دو چندانی به محصولا و خدمات می بخشد، عقاید و نظرات دوستان، همکاران تجاری و افراد فامیل نیز بر تصمیم خرید مشتری تأثیر میگذارد. با بکارگیری تکنیکهای مختلف بازاریابی ویروسی در وب سایت، به شانس بزرگی دست مییابید و می توانید نظر گروههای تأثیرگذار بر مشتری را جلب کنید. این فصل شامل مطالبی با عناوین زیر است:

  • چگونه میتوان از بازاریابی ویروسی برای بالا بردن میزان بینندگان سایت بهره گرفت.
  • بازاریابی ویروسی شفاهی یا گفتاری (Word-of-mouth)
  • بازاریابی ویروسی شاخه ای (PaSS-it-on) نوشته های «به دوستان خود بگویید

 

راههای گوناگون بکاربردن تکنیک های بازاریابی ویروسی :

  • ایجاد انگیزه در مردم برای انجام بازاریابی ویروسی
  • سرمایه گذاری با بازاریابی ویروسی


یکی از قدرتمندترین تکنیکهای بازاریابی آنلاین، بازاریابی ویروسی است. بازاریابی ویروسی بوسیله قدرت ارتباطات گسترش مییابد. بازاریابی ویروسی در حال حاضر مراحل تکامل خود را می گذراند، ولی امروزه شاهد بکارگیری سه نوع متداول از این نوع بازاریابی هستیم:
 ۱. بازاریابی شفاهی: به عنوان مثال، "به دوست خود بگویید «این کوپن را به یکی از دوستان خود بفرستید» (Sendthis Couponto afriend) و یا «این سایت را به دوستان خود پیشنهاد دهید» (Recommendthisto afriend")
۲. بازاریابی شاخه ای، در این نوع از بازاریابی ویروسی، کاربر یک کتاب الکترونیکی، ابزار مفید و یا فیلم ویدئویی طنز را دریافت کرده و پس از استفاده، آن را به دوستان خود نیز می فرستد.
۳. بازاریابی ویروسی محصول و خدمات، در این نوع از بازاریابی یک ابزار رایگان به صورت آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که دارای پیغامهای بازا همانند سرویس ایمیل Hotmail  بی در درون ان است.

بازاریابی شفاهی

می توان تکنیک های بازاریابی ویروسی را به طرق گوناگون روی طراحی سایت اعمال نمود. به عنوان مثال، کاربران با مشاهده دکمه های «دوست خود را از این محصول باخبر کنید» Tell afriend) * 3: ... ou...] g = c_- + “Share this page with a friend", 3 about this Product) دیگران را از وجود سایت و محصولات شما مطلع سازند. بینندگان سایت می توانند با یک کلیک ساده و پر کردن فیلدهای به (TO) و از (From) (یعنی نام و نشانی ایمیل فرستنده و گیرنده) و یک پیغام کوتاه این کار را انجام دهند. گرچه پیغامی که در این نامه ها می آید، شخصی و دوستانه است، ولی می توانید اطلاعاتی اضافی درباره محصول تجاری خود از قبیل مشخصات، فواید، قیمت و لینک هدایت شونده به صفحه وب که گیرنده نامه بتواند محصول مورد نظر را خریداری نماید، را نیز ضمیمه این نامه کنید. چون نامه از سوی یک دوست فرستاده شده، احتمال اینکه گیرنده نامه برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصول از سایت دیدن نماید، خیلی بیشتر از زمانی است که نامه از سوی یک شرکت تجاری ارسال شده باشد.
می توان تکنیک های بازاریابی ویروسی را به طرق گوناگون روی طراحی سایت اعمال نمود. به عنوان مثال، کاربران با مشاهده دکمه های «دوست خود را از این محصول باخبر کنید» Tell afriend) * 3: ... ou...] g = c_- + “Share this page with a friend", 3 about this Product) دیگران را از وجود سایت و محصولات شما مطلع سازند. بینندگان سایت می توانند با یک کلیک ساده و پر کردن فیلدهای به (TO) و از (From) (یعنی نام و نشانی ایمیل فرستنده و گیرنده) و یک پیغام کوتاه این کار را انجام دهند. گرچه پیغامی که در این نامه ها می آید، شخصی و دوستانه است، ولی می توانید اطلاعاتی اضافی درباره محصول تجاری خود از قبیل مشخصات، فواید، قیمت و لینک هدایت شونده به صفحه وب که گیرنده نامه بتواند محصول مورد نظر را خریداری نماید، را نیز ضمیمه این نامه کنید. چون نامه از سوی یک دوست فرستاده شده، احتمال اینکه گیرنده نامه برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصول از سایت دیدن نماید، خیلی بیشتر از زمانی است که نامه از
سوی یک شرکت تجاری ارسال شده باشد.
سایت Amazon.com نمونه بارز یکی از این شرکتهاست که روشهای بازاریابی ویروسی را در تمامی نقاط سایت مورد استفاده قرار داده است. هنگامی که بینندگان سایت در میان فهرست سه میلیونی محصولات Amazon.com جستجو می کنند، در اکثر مواقع با پیغام Tella" (friend aboutthisproduct مواجه میشوند. این پیغام تأثیرگذاری سایت آمازون را افزایش داده در نهایت منجر به افزایش میزان فروش شرکت می شود. علاوه بر تکنیکهای مذکور، راههای گوناگون دیگری وجود دارند که می توانید تکنیکهای بازاریابی ویروسی را در سایت خود بکار ببندید. در صورت داشتن یک گروه خبری می توانید دکمه "Tell afriend aboutthiSneWSletter" را به سایت اضافه نمایید. همچنین می توانید پیغامی را در متن نامه خبری قرار داده و در آن خوانندگان نامه را تشویق کنید تا یک کپی از این نامه را به دوستانی که فکر می کنند اطلاعات این گروه خبری برای آنها مفید خواهد بود، ارسال کنند. توصیه میشود در چنین نامههایی، اطلاعاتی نیز درباره نحوه عضویت در گروه خبری گنجانده شود. بدین وسیله گیرنده نامه، قادر خواهد بود یک کپی از گروه خبری را به دوستان خود ارسال نماید و این دوستان نیز برای ثبت عضویت به سایت مراجعه کرده و مرتباً گروه خبری را دریافت کنند. (شکل ۲-۹) بازاریابی ویروسی فرصتهای بیشماری در اختیارتان قرار می دهد.
بکار بردن عبارات مناسب در بازاریابی ویروسی موجب می شود بیننده و یا گیرنده ایمیل، با مشاهده محتوای ایمیل و تنها با یک کلیک به سایت شما هدایت شود. طراحی و جاگذاری این لینک و یا دکمه تأثير بسزایی در موفقیت سایت دارد. ابتدا لازم است هر یک از عوامل بازگشت بینندگان که برای بازاریابی ویروسی بکار گرفته اید، به دقت بررسی کنید.برخی از عوامل بازگشت بینندگان به سایت نظیر کوپن، گروه خبری، هدایای ویژه و مسابقه ایدهه ایی مناسب جهت "Tell afriend" و یا "Senda Copy to afriend" می باشند. پس از تعیین تکنیکهای بازاریابی ویروسی، انتشار عبارات بازاریابی را برای بینندگان سایت و یا دریافت کننده ایمیل تسهیل نمایید.
برای اینکه این کار تأثیر بیشتری داشته باشد، بایستی واضح و روشن بینندگان سایت را از آنچه می خواهید انجام دهند، آگاه سازید. سپس از آنها بخواهید کارهایی که می خواهید انجام دهند. عبارات «ارسال این کوپن به یک دوست» و یا «دوستان خود را از هدیه الکترونیکی آگاه سازید» عبارات مناسبی هستند. هرگز تصور نکنید که مردم برای ارسال ایمیلی به دوستان خود درباره هدیه الکترونیکی و یا کوپنهای شما وقت صرف می کنند و لینک شما را فقط بخاطر اینکه در سایت هدایای ویژه ای تدارک دیده اید، در سایتشان قرار می دهند - هرگز چنین اتفاقی روی نمی دهد. بایستی انجام این کارها را برای بینندگان سایت حتی الامکان ساده و آسان نمایید، در این قسمت نکاتی درباره  روشهای تأثیرگذاری بازاریابی شفاهی ارایه می شود:
·    از دکمه های جذاب و گرافیکی که باعث جلب توجه دیگران می شود، استفاده کنید.
·    به بینندگان بگویید دقیقاً میخواهید چه کاری برای شما انجام دهند.
·    دکمه های مخصوص بازاریابی را در مکانهای مناسب و به دور از هرگونه شلوغی قرار دهید.
·    از کلمات آسان و معمولی برای نوشته های این دکمه ها بهره گیرید.
صفحه را طوری تنظیم کنید که با کلیک کردن بر روی دکمه "Tell afriend" صفحه ای گشوده شود و در آن نام و ایمیل (یا ایمیلهای) دوست (و یا دوستان) و همین طور نام و نشانی ایمیل شخصی فرستنده بیاید. لازم است فضایی را برای قسمت نوشتن پیام در نظر بگیرید و در آن عباراتی نظیر «فکر میکنم این ...... برای شما نیز جالب باشد» و یا «می دانم شما نیز از آن خوشتان خواهد آمد» قرار دهید.
·    بینندگان سایت را درباره نحوه شرکت در بازاریابی ویروسی، به طور شفاف، آسان و قابل درک راهنمایی کنید.
·    به آنها انگیزه دهید تا تشویق شوند کاری که شما میخواهید انجام دهند: «با آگاه ساختن یکی از دوستان خود، قادر خواهید بود در قسمت ....... چیزی که برای مخاطبان بازار هدف جالب باشد] شرکت کنید.»
·    از اهرمهای ویژه استفاده کنید، از اهرمهای ویژه استفاده کنید، از اهرمهای ویژه استفاده کنید. «با آگاه ساختن ۵ نفر از دوستان می توانید از امکانات ..... [چيزى كه برای مخاطبان بازار هدف جالب باشد] بهرهمند شوید.»
·    از بکارگیری فایلهای ضمیمه (attachment) در پیامهای ارسالی خودداری نمایید. فایلهای ضمیمه هنگام باز شدن، مشکلات تکنیکی بوجود می آورند. همینطور وجود ویروس در فایلهای ضمیمه، تهدیدی برای باز کننده آن محسوب می شود.
سیاستهای محرمانه (Privacy Policy) مخصوصی سایت را نیز در معرض دید بینندگان قرار دهید. اگر قرار است کاربری آدرس ایمیل دوست خود را در اختیار شما قرار دهد، باید از عدم سوء استفاده از اطلاعات محرمانه دوست خود از طریق سایت، اطمینان یابد.
تنها راز موفقیت بازاریابی، محتوای سودمند و ارزشمند است به طوری که کاربر بتواند آن را به دیگران معرفی نماید.

بازاریابی ویروسی شاخه ای

وقتی یک منبع با ارزش و یا یک فیلم ویدئویی طنزآمیز و یا گروه مهیجی در اینترنت پیدا می کنیم، معمولاً آن را به همکلاسی و دوستانی که فکر می کنیم برایشان جالب است، forward می کنیم. این فرمول قدیمی که «آنها به دو تن از دوستان خود خبر دادند و هر یک از آنها نیز این خبر را به اطلاع دو تن از دوستانشان رساندند» به صورت آنلاین نیز بسیار مؤثر واقع میافتد و موجب می شود تعداد بیشماری از مخاطبان بازار هدف را بدست آورید.
برای موفقیت در این نوع از بازاریابی ویروسی نیز وجود محتوای با ارزش که گیرندگان آن، دیگران را از وجود سایت مطلع سازند، امری ضروری است و دارای شکلهای گوناگونی از جمله شکلهای زیر است:
• کتاب الکترونیک
 • برنامه های کاربردی کم حجم
 •  فیلمهای ویدئویی سرگرم کننده
 •  بازیهای دیجیتالی
•  فهرست اشیاء
 •  فایلهای صوتی یا audiozine
• مقالات
راهکارهای بازاریابی ویروسی با بهره گیری از فایلهای کوچک که به آسانی گسترش می یابند، تأثیر
بسزایی دارد.

کتابهای الکترونیک

امروزه کتابهای الکترونیک بسیار رواج پیدا یافته اند. اگر مطلب با ارزشی دارید که عمق دانش شما درباره موضوعی را نشان می دهد، می توانید از یک کتاب الکترونیک برای نشان دادن میزان اطلاعات خود و یا سایت و حتی محصولات و خدمات بهره گیرید. به خاطر داشته باشید حتماً در این کتابهای الکترونیک، منبع اطلاعات و همینطور لینکهایی به سایت قرار دهید تا بدین وسیله بینندگان، دلیلی برای کلیک کردن داشته باشند. همچنین می توانید در سایت، منابع اضافی قرار دهید و یا مردم را ترغیب کنید. برای تهیه کپی از سایر کتابهای الکترونیک، از سایت دیدن نمایند. سپس این کتابهای الکترونیک را بفروشید، بفروشید، بفروشید. رؤسای مجلات الکترونیکی و گروههای خبری را تشویق کنید یک کپی از کتاب را به اعضای خود ارسال کنند و یا در فایل امضا پست الکترونیک خود، اطلاعاتی درباره این کتابهای الکترونیکی قرار دهید و آن را به گروههای خبری و یا فهرستهای پستی ارسال کنند.
همچنین می توانید برنامه های اشتراکی رایگان (ShareWare) را که مخاطبان بازار هدف به آن علاقمندند، در سایت قرار دهید. البته، فراموش نکنید لینکی قرار دهید که به سایت ختم شود، تا بینندگان دلیلی برای دیدار مجدد از سایت داشته باشند.

برنامه های کاربردی کم حجم

یکی دیگر از روشهای بازاریابی ویروسی، ارائه برنامه های کاربردی کم حجم با آرم سایت و یا شرکت به مخاطبان بازار هدف است. به عنوان مثال، اگر یک Speaker دارید می توانید برنامه کم حجمی به مشتریان دهید تا بتوانند به وسیله آن روزهایی که از Speaker استفاده کرده اند، حساب کنند. اگر فروشنده ماشین هستید، می توانید برنامه کوچکی به مشتریان ارائه دهید که به صاحبان ماشین، بازرسی فنی، تمدید گواهینامه و یا زمان تنظیم کامل موتور را یادآوری نماید. در صورتی که رئیس بنگاه معاملات ملکی هستید، می توانید برنامه کمحجمی در اختیار مشتریان قرار دهید تا آنها بتوانند استهلاک ساختمان را در حین رهن محاسبه کنند. در مورد بازار هدف خود فکر کنید و ببینید چه چیزی می تواند برای مشتریان سودمند و قابل استفاده باشد.

کلیپ های ویدئویی سرگرم کننده

یکی دیگر از روشهای بازاریابی ویروسی، ارائه برنامه های کاربردی کم حجم با آرم سایت و یا شرکت به مخاطبان بازار هدف است. به عنوان مثال، اگر یک Speaker دارید می توانید برنامه کم حجمی به مشتریان دهید تا بتوانند به وسیله آن روزهایی که از Speaker استفاده کرده اند، حساب کنند. اگر فروشنده ماشین هستید، می توانید برنامه کوچکی به مشتریان ارائه دهید که به صاحبان ماشین، بازرسی فنی، تمدید گواهینامه و یا زمان تنظیم کامل موتور را یادآوری نماید. در صورتی که رئیس بنگاه معاملات ملکی هستید، می توانید برنامه کمحجمی در اختیار مشتریان قرار دهید تا آنها بتوانند استهلاک ساختمان را در حین رهن محاسبه کنند. در مورد بازار هدف خود فکر کنید و ببینید چه چیزی می تواند برای مشتریان سودمند و قابل استفاده باشد.

بازیهای دیجیتالی

در صورت استطاعت شرکت و یا سازمان به تولید یک بازی دیجیتالی و یا دستیابی به حقوق قانونی استفاده از آن، بهتر است در بازی، آرم و لینک بازگشتی به وب سایت قرار دهید. به خاطر داشته باشید یک بازی خوب با سرعت بیشتری در وب کسترش می یابد.

فهرست سایتهای مفید

اگر فهرستی از سایتها را در اختیار دارید که ممکن است برای دیگران قابل استفاده باشد، چرا این فهرست را در سایت قرار نمی دهید تا مشتریان بازار هدف نیز از آن استفاده نمایند. به عنوان مثال، اگر از کارمندان آژانسهای مسافرتی هستید، می توانید فهرستی از سایتهای مرتبط با برنامه ریزی سفر در سایت قرار دهید. وجود این لینک ها در سایت موجب می شود موتورهای جستجو سایت شما را به راحتی شناسایی کنند. دوباره به مشتریان بازار هدف فکر کنید و ببینید چه چیزی برای آنها ممکن است سودمند باشد. سعی کنید همیشه مشتریان را تشویق کنید این فهرستها را در اختیار دیگران نیز قرار دهند.

بایت صوتی و یا مجله صوتی

با استفاده از تکنولوژی جدید، امکان ارسال بایتهای صوتی نیز فراهم شده است. در صورت دارا بودن بایتهای صوتی مربوط و در خور بازار هدف و یا مردمی که به آنها در صنعت خاصی خدمت می کنید، دیگران را نیز، از وجود چنین فایل هایی در سایت آگاه کنید.

مقالات

یکی دیگر از اشکال بازاریابی ویروسی، تألیف و ارسال مقاله به گروههای خبری و یا مجلات الکترونیکی است. می توان از این مقالات به عنوان بخشی از محتوای سایت نیز استفاده نمود. حتماً در سایت به طور واضح و روشن عنوان کنید که دیگران به شرط اینکه منبع مقاله را ذکر کنند می توانند از این مقاله در سایت خود استفاده نمایند. لازم است در مقاله لینکهایی به وب سایت نیز وجود داشته باشد. در قسمت ماخذ مقاله (SourcebOX)، اطلاعاتی درباره نویسنده مقاله، شرکت و یا وب سایت قرار دهید. به منظور آگاهی از تأثیر گذاری و همین طور سرعت تأثیرگذاری هر یک از روشهای بازاریابی، لازم است میزان گسترش بازاریابی ویروسی خود را پیگیری نمایید. برای این کار می توانید یک تصویر گرافیکی و یا یک کتاب الکترونیکی و یا بازی دیجیتالی را ضمیمه مقاله خود در سایت نمایید. سپس با استفاده از برنامه تحلیل میزان ترافیک سایت، میزان تأثیرگذاری مدل شاخهای بازاریابی ویروسی را بررسی کنید.
شرح کامل این مقاله را می توانید در کتاب 101 روش بازاریابی در اینترنت مطالع بفرمایید.



مقالات مرتبط به طراحی سایت :

کسب اجازه بازاریابی
مشخص شدن اهداف بازاریابی الکترونیکی
مشخص بودن استراتژی ورود به بازار و کشف بازار هدف
ایجاد الگوهای مناسب بازاریابی
بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی سنتی ؟
بهترین استراتژی بازاریابی الکترونیکی
بازاریابی ویروسی