» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » بازاریابی از طریق سایت

بازاریابی از طریق سایت

بازاریابی از طریق سایت

4286  تعداد بازدید  |  سه شنبه 4 اسفند ماه 1394

تمام شرکت هایی که قصد دارند در اینترنت دست به کار تجاری بزنند باید سایت خود را به گونه ای طراحی کنند که برای موتورهای جستجو آشنا باشد.

تمام شرکت هایی که قصد دارند در اینترنت دست به کار تجاری بزنند باید سایت خود را به گونه ای طراحی کنند که برای موتورهای جستجو آشنا باشد. جستجوگران اینترنتی برای جستجو درنت از متداولترین روش یعنی از موتورهای جستجو استفاده می کنند. در واقع 85 درصد از کاربران اینترنت برای جستجوی اطلاعات از موتورهای جستجو استفاده می کنند . همانطور که مشاهده می کنید درصد بالایی از کاربران اینترنتی از موتورهای جستجو استفاده می کنند و همین مسئله اهمیت دستیابی به رتبه بالا در موتورهای جستجو را نشان می دهد. می توانید با استفاده از عبارات کلیدی مرتبط با شرکت خود در جاهای مناسبی از سایت، رتبه سایت خود را نزد موتورهای جستجو افزایش دهید. می توانید این عبارت کلیدی را در Key Word meta-tagS و یا همین طور deScriptionmeta-tag تمامی صفحات HTML وارد کنید. در بعضی از جاهای دیگر نظیر اسم دامنه (در صورت امکان)، سرصفحه، متن صفحه، تگAlt تصاویر و عنوان صفحه نیز میتواند این عبارات کلیدی را بکار برید. اخیراً موتورهای جستجو تعداد لینکهای موجود در سایت را به عنوان معیار رده بندی درنظر میگیرند. این بدین معنی است، سایت هایی که دارای لینکهای بیشتری باشند، امتیاز بیشتری در رده بندی کسب می کنند. 

بازگشت مجدد بینندگان به سایت

تمامی سایتها باید به گونه ای طراحی شوند که بینندگان را بارها و بارها به سوی سایت بکشانند. اگر هدف اولیه شما از راه اندازی سایت،به خصوص طراحی فروشگاه اینترنتی، فروش محصولات و خدمات و یا معرفی شرکت است، افزایش شمار بینندگانی که برای بازدید مجدد به سایت می آیند، می تواند شما را در حصول به این اهداف یاری رساند. بازگشت مجدد بینندگان به سایت، یکی از نشانه های موفقیت آنلاین بوده و با روشهای گوناگون نظیر برگزاری مسابقه، بازی، ارائه پیشنهاد و بسیاری از تکنیکهای دیگر می توان تعداد بینندگان سایت را افزایش داد. 

پیشنهاد دیدن سایت به دیگران

بهترین راه معرفی وب سایت این است که یک دوست و یا شخص ثالثی بدون هر گونه تعصب آن را به دیگری پیشنهاد دهد. وجود عناصری در سایت برای اینکه بتوان دیدن آن را به دیگران پیشنهاد داد، در چنین مواقعی ضروری به نظر می رسد. بنابراین باید راهی پیش پای مردم قرار دهید تا سایت شما و محتویات آن را راحت و آسان به اطلاع دیگران برسانند. بهترین راه برای تشویق مردم به این کار، بکار بردن تکنیک های بازاریابی ویروسی با اندکی تغییر و نوآوری است. به عنوان مثال در قسمت زیرین مقاله و اطلاعیه ها، می توانید لینکی با عنوان «این مقاله را به دوست خود ایمیل کنید» (E-mailthis articleto afriend) قرار دهید. بدین ترتیب افرادی را می یابید که می توانند دوستان و آشنایان خود را به سایت شما دعوت کنند. علاوه بر این، کارت پستالهای مجازی وسیله مناسبی برای جذب افراد بیشتر به وب سایت هستند

اهرمهای بالا بردن فروش

اگر فروش محصولات از طریق وب سایت، یکی از اهداف شما برای راه اندازی سایت را تشکیل می دهد، بهتر است از برنامه های ارجاعی (Affiliate Program) به عنوان اهرمی برای بالابردن میزان فروش استفاده کنید. البته برنامه های مشارکتی نیز برای افزایش بینندگان از روش پیشنهاد دیدن سایت به دیگران بهره میگیرند. تفاوتی که میان این دو وجود دارد این است که برنامه های ارجاعی از قاعده و قانون منسجمی برخوردار است. اکثر برنامه های ارجاعی دارای قرارداد پیمانی بوده و حاوی لینکهای بخصوصی در سایت طرف مقابل (Affiliater) است که به سایت شما هدایت می شوند و نرم افزارهایی برای این کار وجود دارد که بوسیله آن می توان بک لینک را ردیابی و مشخص نمود از سوی کدام یک از اشخاص گروه برنامه ارجاعی به سایت متصل شده اند و از این طریق به شخصی که در برنامه ارجاعی همکاری می کند بابت معرفی این سایت مزدی پرداخت می شود. البته در چنین قراردادهایی پاداش و اجرت طرف مقابل برای فروش محصولات نیز تعیین می شود. این راه نیز یکی دیگر از راههایی است که با تلاش و کار دیگران می توانید بینندگان سایت راافزایش دهید.

کسب اجازه بازاریابی از مشتریان مسلماً شما هم خواهان این هستید که شرکت شما جزو شرکتهایی با بالاترین استانداردهای اخلاقی در اینترنت باشد. یکی از این راهها، که از اهمیت بسزایی نیز برخوردار است و در معرفی نام و محصولات شرکت نقش مهمی دارد، عدم ارسال ایمیل های ناخواسته یا Spam می باشد. به همین دلیل راه اندازی یک لیست پستی (Mailing LiSt) به منظور کسب اجازه از بینندگان برای فرستادن پیغام های خبری از جمله اخبار و تازههای شرکت به آنها ضروری به نظر می رسد.

زمانی که تصمیم به راه اندازی سایت می گیرید، باید یکی از اهداف خود را جلب کاربر به تعداد بالا و اخذ آدرس ایمیل آنها و درخواست از آنها برای وارد کردن نامشان در فهرست لیستهای پستی قرار دهید. می توانید این کار را به روشهای مختلفی همچون عضویت در خبرنامه ها، آگاه کردن از تغییرات انجام یافته در سایت، ارائه کوپن در سایت و هدیه دادن انجام دهید. در فصل ۳ مثالهای بسیاری در مورد راههای جذب بینندگان سایت برای درخواست عضویت در لیستهای پستی ارائه شده است. برای جذب افراد بیشتر به وب سایت هستند.

کسب اجازه بازاریابی از مشتریان

مسلماً شما هم خواهان این هستید که شرکت شما جزو شرکتهایی با بالاترین استانداردهای اخلاقی در اینترنت باشد. یکی از این راهها، که از اهمیت بسزایی نیز برخوردار است و در معرفی نام و محصولات شرکت نقش مهمی دارد، عدم ارسال ایمیل های ناخواسته یا Spam می باشد. به همین دلیل راه اندازی یک لیست پستی (Mailing LiSt) به منظور کسب اجازه از بینندگان برای فرستادن پیغام های خبری از جمله اخبار و تازههای شرکت به آنها ضروری به نظر می رسد.

زمانی که تصمیم به راه اندازی سایت می گیرید، باید یکی از اهداف خود را جلب کاربر به تعداد بالا و اخذ آدرس ایمیل آنها و درخواست از آنها برای وارد کردن نامشان در فهرست لیستهای پستی قرار دهید. می توانید این کار را به روشهای مختلفی همچون عضویت در خبرنامه ها، آگاه کردن از تغییرات انجام یافته در سایت، ارائه کوپن در سایت و هدیه دادن انجام دهید.

تشکیل مشتریان وفادار

یکی از راههای تشکیل مشتریان وفادار این است که آنان را تشویق کنید به گروههای آنلاین بپیوندید و همین طور ثابت کنید که به انتخاب آنان احترام میگذارید. می توانید بخشی به نام بخش مخصوص اعضا ("members Only") در وب سایت ایجاد کنید که در آن خدمات ویژهای برای اعضا نظیر، دادن تخفیف و یا اجناس رایگان ارائه می شود. وقتی مردم برای عضویت در بخش ویژه اعضا ثبت نام می کنند، می توانید از آنها برای ارسال ایمیلهایی درباره شرکت، محصولات و اخبار جدید اجازه بگیرید. اغلب مردم دوست دارند با کسانی که به داد و ستد آنها احترام می گذارند، وارد معامله شوند.ما با انجام این کار شاهد رشد واقعی در برنامه های مربوط به مشتریان وفادار بوده ایم.

بکار بردن عناصر نگهداری مشتریان

برای اینکه مشتریان هر از گاهی به سایت شما سربزنند و هر وقت که به سایت می آیند تعدادی از صفحات را مشاهده کنند، لازم است سایت دارای محتویات جالب و جذاب برای بیننده باشد. حتماً شما نیز می خواهید بینندگان هر وقت سراغ سایت می آیند احساس کنند در یک جمع آنلاین هستند و سایتتان یکی از سایتهایی باشد که آنها هر روز از آن دیدن میکنند. برای این کار عناصری وجود دارد که به آن عناصر نگهداری بینندگان میگویند و بوسیله این عناصر می توانید توجه بینندگان را به سایت خود جلب کنید. این عناصر عبارتند از: وجود ستون هایی برای دعوت از مردم به مطالعه روزانه ،تغییرات انجام شده در سایت، تشریح کامل محصولات موجود در سایت، وجود تالارهای گفتگو با موضوعات جذاب مربوط به محصولات، بخش اخبار جدید و روزانه و همین طور برگزاری مسابقات هفتگی، بکارگیری ترکیبی از این عناصر می تواند موجب نگهداری بینندگان در سایت شود. این کارها برای این است که مردم بارها و بارها به سایت مراجعه کنند نه فقط یکبار.

بازارهای هدف

تعیین هر یک از بازارهای هدف نیز اهمیت دارد. از آنجایی قرار است محصولات و خدمات در این بازارها عرضه شود، لذا برای هر یک از بازارهای هدف لازم است نکات ذیل را مشخص نمایید:
 • نیازهای بازار
• تقاضای بازار
• انتظارات بازار
 همچنین باید برای هر یک از بازارهای هدف خود، فاکتور موفقیت را به طور صحیح مشخص نمایید.

چه چیزهایی می توانید در وب سایت قرار دهید که مشتریان را تحت تأثیر قرار دهد؟ بایستی اهداف شما فراتر از انتظارات بازار هدف باشد. شاید مهمترین بازار هدف شما مشتریان بالقوه باشند، اما سایر بازارهای هدف، مشتریان بالفعل را هدف قرار دهند. مثلاً رسانه و یا برنامه های ارجاعی بر قدرت تصمیم گیری مشتریان بالقوه تأثیر میگذارند. وقتی به دقت روی مشتریان بالقوه و بالفعل فکر کنید، متوجه می شوید که نیازهای هر یک از این مشتریان با نیازها و تقاضای دیگری تفاوت دارد. مشتری بالفعل کسی است که شرکت شما را میشناسد. این مشتری آگاهیهای لازم در مورد محصولات، سابقه فعالیت تجاری شرکت و اهداف شرکت را کسب کرده است. ولی مشتری بالقوه، قبل از سفارش اولین خرید، لازم است این اطلاعات را به دست آورد. «مشتری» خود نوعی بازار هدف است که نیاز به تجزیه و تحلیل دارد و مفهوم آن در هر کار تجاری تفاوت می کند. به عنوان مثال، اگر شما صاحب یک هتل باشید، مشتریان بازار هدف شما بدین صورت خواهند بود:
- مسافرانی که خود تاجر هستند.
- مسافرانی که برای تعطیلات و خوش گذرانی آمده اند.
- مسافرانی که به همراه خانواده آمده اند.
- مسافرانی که قصد آنها ملاقات با فرد دیگری است.
- مسافرانی که از توانایی جسمی برخوردار نیستند.
- مسافرانی که اپراتور تورهای مسافرتی هستند.
- افرادی که به صورت گروهی آمده اند.

حال، به منظور پی بردید. بایستی بازار هدف مشتری خود را به چند بخش تقسیم کنید و سپس نیازها، تقاضا و انتظارات هر یک از این بخش ها را تجزیه و تحلیل کنید. اگر پوشش دادن رسانه بخشی از بازار هدف را تشکیل می دهد، بایستی بخش مربوط به رسانه را در سایت ایجاد کنید. اگر قصد دارید سرمایه گذاران بالقوه را به سوی سایت جلب کنید، باید صفحهای مخصوصی سرمایه گذاری در سایت ایجاد کنید. اگر تصمیم دارید بازار محصولات کودکان را در دست گیرید، بایستی از رنگهای شاد همراه متون ساده و قابل فهم و عناصر جذاب در وب سایت استفاده نمایید. نتیجه چنین وب سایتی با گرافیک چشم نواز، این است که کودکان بیشتری را به سوی سایت خواهد کشاند. مالی و پولی را به عنوان بازار هدف برگزیدهاید، نیاز به عناصر حرفه ای برای کشاندن مشتریان خواهید داشت. گرافیک چنین سایتی باید از ظاهر خوبی برخوردار باشد و متون آن نیز اطلاع دهنده و در عین حال به سبک تجاری باشد.

ادامه دارد...


مقالات مرتبط به طراحی سایت :

قسمت دوم عواملی که موجب بازگشت بینندگان سایت می شود
عواملی که موجب بازگشت بینندگان سایت می شود
بازاریابی از طریق سایت
تعیین اهداف برای وب سایت