» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » جاوا اسکریپت (آموزش HTML)

جاوا اسکریپت (آموزش HTML)

جاوا اسکریپت (آموزش HTML)

6738  تعداد بازدید  |  شنبه 23 آبان ماه 1394

می دانید که جاوا یک زبان شیءگراست و برای نوشتن برنامه های کاربردی و برنامه هایی برایطراحی سایت به کار می رود. در جاوا می توان برنامه هایی به نام آپلت نوشت که در محیط اینترنت اجرا میشوند. در زبان HTML می توان اپلتها را به صفحات وب اضافه کرد. برنامه های جاوا پس از کامل شدن، به بایت کد تبدیل می شوند که به سیستم و کامپایلر خاصی وابسته نیست. این دستورات توسط ماشین مجازی جاوا که به طور نرم افزاری ایجاد می شود اجرا می گردد. اما برنامه نویسی در جاوا برای کسانی که با آن آشنایی ندارند، به خصوص طراحان صفحات وب، می تواند بسیار مشکل باشد.

می دانید که جاوا  یک زبان شیءگراست و برای نوشتن برنامه های کاربردی و برنامه هایی برای طراحی سایت به کار می رود. در جاوا می توان برنامه هایی به نام آپلت نوشت که در محیط اینترنت اجرا میشوند. در زبان HTML می توان اپلتها را به صفحات وب اضافه کرد. برنامه های جاوا پس از کامل شدن، به بایت کد تبدیل می شوند که به سیستم و کامپایلر خاصی وابسته نیست. این دستورات توسط ماشین مجازی جاوا که به طور نرم افزاری ایجاد می شود اجرا می گردد. اما برنامه نویسی در جاوا برای کسانی که با آن آشنایی ندارند، به خصوص طراحان صفحات وب، می تواند بسیار مشکل باشد.
جاوا اسکریپت طراحی شد تا کار برنامه نویسی را آسان کند. به عنوان مثال، اگر بخواهیم برنامه ای در جاوا بنویسیم که اطلاعات موجود در فرمها و پرسشنامه ها را ارزیابی کند، کاری بس دشوار است، اما این کارها در جاوا اعمال ابتدایی و ساده محسوب می شوند. نت اسکیپ کلاسهایی از جاوا به نام Live Connect ایجاد کرد که و بین جاوا وجاوا اسکریپت ارتباط برقرار میکند. جاوا اسکریپت از زمانی که تولید شد، تغییرات زیادی پیدا کرده است و همه مرورگرها به یک درجه از آن استفاده نمیکنند. نسخه های گوناگون آن عبارتنداز JavaScript (نت اسکیپ javascript 1.1 ،(2x (نت اسکیپ 3x) و 1.2 JavaScript (نت اسکیپ 4x). زبان JScript در IE نسخه ۳، تقریباً معادل1 javascriptاست و از ویژگیهای 1.1 JavaScript مثل جایگزینی پویای تصاویر پشتیبانی نمیکند. IE نسخه ۴ از javascript 1.1 پشتیبانی می کند ولی مدل شیئی آن قدرتمندتر است. برای کسب اطلاعات راجع به جاوا اسکریپت به سایت http://developernetscape.com مراجعه کنید. جدول ۱ -۹ نسخه های گوناگون جاوااسکریپت را نشان می دهد که در مرورگرهای مختلف پشتیبانی میشوند.
مایکروسافت در مقابل کاری که نت اسکیپ انجام داد، زبان JScript را ارائه کرد که تقریبا با جاوا اسکریپت سازگار است ولی تفاوتهایی ناچیزی با یکدیگر دارند.

مروری بر جاوااسکریپت
عناصر جاوا اسکریپت عبارتنداز: متغیرها، اشیاء و عملگرها که اشیاء نیز به نوبه خود دارای متدها و خواص هستند.در زبان جاوا اسکریپت ، بین حروف بزرگ و کوچک تفاوت است ، به همین دلیل می گویند که جاوا نسبت به حروف کوچک و بزرگ حساس است. 


متغیرها
متغیرها با ترکیبی از حروف a تا Z (یا A تا Z)، ارقام و خط ربط (-) ساخته می شوند، به طوری که با ارقام شروع نمی شوند. محدودیتی در طول نام متغیرها نیست. به عنوان مثال، SUM ،Sum و S1 میتوانند نامهایی برای متغیرها باشندنوع متغیرها نوع متغیر، به مقداری بستگی دارد که به آن نسبت داده می شود. مقادیر متنی، بولین، صحیح و اعشاری می توانند به
متغیرها نسبت داده شوند و در نتیجه نوع متغیرها را تعیین کنند. دستورات زیر را ببینید: value =15
value ="ali"

هر دو دستور درست هستند. با دستور اول نوع متغیر Value برابر با صحیح و با دستور دوم نوع متغیر Value متنی
تعیین میشود.


عملگرها در جاوااسکریپت
عملگرها نمادهایی هستند که اعمال خاصی را انجام می دهند . عملگرها در
جاوا عبارتند از عملگرهای محاسباتی (جدول ۲-۹)، رابطه ای (جدول ۳-۹)، منطقی (جدول ۴-۹)، بیتی (۵-۹)،
ترکیبی (جدول ۶-۹)، و غیره.
عملگر شرطی با استفاده از علامت سئوال به صورت زیر ساخته می شود:
 X : y؟(شرط)
اگر شرط ذکر شده درست باشد، حاصل ارزیابی به x وگرنه به y منتقل میشود.
عملگرهای رشته ای برای الحاق و انتساب دو رشته به کار می روند که عبارتنداز: + و =+. عملگر+ دو رشته را الحاق می کند و عملگر =+ آنها را الحاق کرد، به دیگری نسبت می دهد. عملگر typeof نوع عملوند خودش را مشخص میکند. انواع ممکن عبارتند از :  شیboolean) (number) (string), «(object) تابعی (function) و تعریف نشده (undefined).
تقدم عملگرهای جاوا اسکریپت از کمترین تقدم به بیشترین تقدم عبارتند از : عملگرهای ترکیبی ،عملگرهای شرطی (؟) ، منطقی ، بیتی ، عملگرهای رابطه ای ، عملگرهای شیفت و عملگرهای محاسباتی


توابع در جاوا اسکریپت
اغلب توابع موجود در جاوا اسکریپت به عنوان اعضایی از اشیای موجود در این زبان هستند ، اما تعداد اندکی از توابع وجود دارند که به طور مستقل مورد استفاده قرار می گیرند:
• (کاراکتر) escape. کاراکتری را میگیرد و کد اسکی معادل آن را برمی گرداند.
• (کد اسکی) unescape. کاراکتر معادل کداسکی را برمی گرداند.
• (عبارت) eval. یک عبارت ریاضی را ارزیابی و نتیجه آن را برمی گرداند.
• (مقدار) isNall. مقدار را ارزیابی می کند و چنانچه تهی باشد ارزش True وگرنه ارزش False را برمیگرداند.
• tostring. اشیاء را در قالب رشته باز می کند. اگر بتواند شیئی را به صورت رشته باز کند، مقدار را به صورت "[ object type]" O  بر می گرداند
(مبنا و رشته )ParseInt. رشته را به عددی صحیح در مبنای ذکر شده تبدیل میکند و نتیجه را برمیگرداند.
(رشته )ParsetoFloat. رشته ای را به مقدار عددی اعشاری تبدیل میکند و نتیجه را برمیگرداند.

 

 

مقالات مرتبط به طراحی سایت :

عملگرها (آموزش HTML)
متد ها در زبان های اسکریپتی 2 (آموزش HTML)
متد ها در زبان های اسکریپتی(آموزش HTML)
اشیای موجود در جاوا اسکریپت (آموزش HTML)
دستورات در جاوااسکریپت(آموزش HTML)
جاوا اسکریپت (آموزش HTML)
استفاده از دکمه های تصویری به جای SUBMIT (آموزش HTML)
کادرهای کنترلی (آموزش HTML)
لیستهای لغزنده (آموزش HTML)
فیلد متنی چند خطی (آموزش HTML)
کنترلهای فرم (آموزش HTML)
امکانات دیگری از جدول (آموزش HTML)
جدول و صفحه آرایی (آموزش HTML)
لیستها در HTML (آموزش HTML)
سایر فرمتهای دودویی (آموزش HTML)
تصاویر به عنوان دکمه/صوت دیجیتال/فرمت های فایل های صوتی /برداشت و اجرای فایل صوتی(آموزش HTML)