» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » آشنایی با فلش (آموزش فلش)

آشنایی با فلش (آموزش فلش)

آشنایی با فلش (آموزش فلش)

5083  تعداد بازدید  |  یکشنبه 26 مهر ماه 1394

در سالیان قبل در اینترنت فقط متن های ساده و بدون فرمت وجود داشت. بعد از مدتی وب ارائه شده و با استفاده از ان امکان استفاده از متنهای دارای فرمت و فایلهای گرافیکی فراهم گردید. سپسی صفحات وب رشد و پیشرفت کردند و با استفاده از اجزایی مانند انیمیشن های کوچک روی بنرهای تبلیغاتی، زیبا و جذاب تر شدند. اما مردم به فیلمها و تلویزیون عادت کرده و مواردی دارای انیمیشن بیشتر و امکان برقراری ارتباط با انیمیشن در وب را می خواستند.

در سالیان قبل در اینترنت فقط متن های ساده و بدون فرمت وجود داشت. بعد از مدتی وب ارائه شده و با استفاده از ان امکان استفاده از متنهای دارای فرمت و فایلهای گرافیکی فراهم گردید. سپسی صفحات وب رشد و پیشرفت کردند و با استفاده از اجزایی مانند انیمیشن های کوچک روی بنرهای تبلیغاتی، زیبا و جذاب تر شدند. اما مردم به فیلمها و تلویزیون عادت کرده و مواردی دارای انیمیشن بیشتر و امکان برقراری ارتباط با انیمیشن در وب را می خواستند. فلشFlash) نرم افزاری است که بعضی از جالب ترین سایتها را روی وب اجرا میکند. اگر به یک سایت وارد شده و در صفحه انیمیشن های زیبایی را دیده و یا به دکمه هایی برخورده اید که اگر روی آنها کلیک کنید اتفاقات جالبی می افتد، احتمالا یک جادوی فلاشی را مشاهده کردید. اگر یک وب سایت ایجاد می کنید، می توانید با استفاده از فلش سرعت پاسخ گویی سایت به انتخاب های کاربران را به حدی افزایش دهید تا موجب شگفت زدگی آنها شود. بعلاوه در تعداد زیادی از فیلمهایی که در اینترنت می توانید ببینید (مانند YOUTube.COm) از فایلیهای ویدیوی فشرده فلشی استفاده می شود (FLV).
در این فصل، درباره خود نرم افزار فلش، صفحه نمایش و چگونگی استفاده از منوی lelp آموزشی خواهد داده شد. سپس اولین انیمیشن ساده خود را ایجاد کرده تا بقیه مطالب این کتاب را بهتر درک کنید.
آیا میخواهید بدون استفاده از فلشی یک وب سایت ایجاد کنید؟ بله این کار امکان پذیر است. می توانید سایت را با نرم افزارهای Adobe Photoshop یا Illustrator طراحی سپس از نرم افزار AdoDe Flash Cataly St استفاده کنید تا سایت را ایجاد نمایید.

آشنایی با فلش
فلش یک سیستم عالی برای ایجاد انیمیشن در وب در اختیار کاربران می گذارد. جهت آشنایی، خلاصهای از استفانہ مذکور پایین مرور می کنیم:
1. یک فیلم فلش ایجاد می کنید. برای این کار گرافیکها را ایجاد کرده و سپس آنها در یک بازه زمانی درون فیلم حرکت می دهید. به غیر از گرافیکهای انیمیشنی می توانید دکمه های هدایت گر، دکمه های تیک دار و سایر عناصر رابط کاربر( User InterfaCe) را اضافه کنید. به علاوه می توانید اجزای ساخته شده از فلاشی را به وب سایت اضافه کرده یا حتی یک وب سایت جدید را به طور کامل در فلشی ایجاد کنید.
2. از دستور Publish (منتشر کردن) استفاده کرده و فیلم را به یک فایل فلش انتشار دهید تا یک مرورگر بتواند آن را نمایش دهد. در همان زمان فلاشی یک کد Hyper Text Markup Language (HTML) مناسب ایجاد کرده که برای صفحه وب به خود به آن احتیاج خواهید داشت.
3. کد HTML را در یک سند HTML قرار می دهید که به فایلی فلشی پلیر مراجعه می کند. این کار مشابه جدید برای یک صفحه تمام فلشی استفاده کنید.
4. سند جدید یا ویرایش شده HTML و فایلی فلشی پلیر را به محلی که فایلهای صفحه وب خود را نگهداری کرده آپلود می کنید.
5. مرورگر خود را باز کرده و آن را به سمت صفحه وب خود هدایت کنید. بعد از آن انیمیشن زیبای خود، هدایت گرها و یا سایر اجزای صفحه وب را خواهید دید.
برای دیدن نتایج و تاثیراتی که فلشی ایجاد می کند به فلشی پلیر( Flash player) احتیاج دارید. امروزه فلش پلیر تقریباً در تمامی سیستمهای کامپیوتری و مرو گرها نصب شده است، به همین دلیل اکثر مردم می توانند بدون آماده کردن چیزی یا دانلود نرم افزاری خاص، سایت هایی را که با فلاش اجرا می شوند را ببینند. زمانی که یک وب سایت را می بینید که در آن از جلوههای فلش استفاده) شده است. سیستم شما از فلش پلیر استفاده می کند تا انیمیشن اجرا شود. کاربرانی که نرم افزار فلاشی پلیر ندارند می توانید آن را از سایت ادابی در آدرس www.adobe.com/go/flashplayer دانلود کنند
وب سایتها هر روز پر امکانات تر و پیچیده تر می شوند. با استفاده از تکنیکهای انیمیشنی، جلوههای ویژه و امکانات محاوره ای می توانید سایت خود را از سایتهای ساده و قدیمی متمایز کنید. درست کردن انیمیشن کار سختی نیست و لازم نیست که حتما یک گرافیست حرفه ای باشید. با صرف مقداری زمان هر کسی می تواند یک انیمیشن ساده درست کرده تا وب سایت خود را ارتقاء دهد.
برای پیدا کردن سایت های حرفهای که از فلاش استفاده می کنند به سایت ادابی درآدرسwww.adobe.com/confusionshowcaseindex.cfm مراجعه کرده و نگاهی به نمونههای زیبا بیاندازید. می توانید با یک سایت فلشی ساده کار خود را آغاز کنید.
مواردی که با نرم افزار فلش css می توان ایجاد کرد
می توانید از فلاش برای ایجاد انیمیشنهای ساده استفاده کرده تا بتوانید آنها را به صفحه وب خود اضافه کنید. همچنین می توانید یک صفحه وب یا سایت را کاملا با فلاش ایجاد کرده و در آن متن، گرافیکها، دکمههای تعاملی، اجزا رابط کاربر و انیمشین هارا قرار دهید. این کتاب به شما کمک میکند تا با فلشی یک وب سایت ساده یا پیشرفته را ایجاد نمایید. لیست زیر روش هایی را جهت اداره کردن فایلهای متنی، گرافیک و صدا بوسیله فلشی را بیان می کند.
1. یک متن ثابت یا متحرک در صفحه وبا ایجاد کنید. وقتی بازدید کنندگان فیلم فلاشی را می بینند می توانید انیمیشن را بعد از مدت زمان خاصی متوقف کرده در صورت لزوم فیلم را تکرار کنید.
2. از ابزارهای فلشی استفاده کرده تا گرافیک دلخواه خود را برای صفحه وب خود ایجاد کنید و یا می توانید گرافیکها را به فلش وارد نمایید. می توانید تمام صفحه وب خود را بصورت گرافیکی طراحی کرده و یا گرافیکهای مورد نظر را فقط به قسمتهایی از صفحه و با اختصاصی دهید.
3. از گرافیکها در انیمیشن خود استفاده کرده و با استفاده از امکان شفافیت (Transparency) اشیا را ظاهر کرده و یا آنها را ناپدید کنید. اشیاء می توانند حرکت کنند، بزرگتر یا کوچکتر شوند و بچرخند. فلشی همچنین اجازه میدهد شکلی ها را به یک شکلی جدید تبدیل کنید. 
4. شکل ها و متن ها را با گرادیان ها رنگهایی که در آنها یکرنگ به رنگ دیگر تبدیل میشوند) پر کنید. به علاوه می توانید شکل ها و متن ها را با عکسی های فرمت بیت مپ که به فلش وارد کرده اید پر نمایید.برای مثال می توانید حروف اسم خود را با تعدادی گل پر کنید.
5. برای فیلم خود دکمه هایی درست کنید که نه تنها بازدید کنندگان را به هر قسمتی که شما تمایلی دارید هدایت می کنند، بلکه شکل و رنگ صفحه را نیز به صورت همزمان تغییر دهند. وقتی که نشانگر ماوسنی خود را از روی دکمه ها عبور می دهید می توانید کاری کنید تا شکلی دکمه ها تغییر کند کسانی که از صفحه وب شما بازدید می کنند می توانند روی یک دکمه کلیک کرده تا شاهد پخش یک فیلم انیمشین) باشند یا یک برنامه اجرا شود. 
6. صدا یا ویدئو به فیلم اضافه کنید. اضافه کردن جلوه های صوتی به فلش بسیار آسان است. می توانید تعیین کنید چه مقدار صدا و موسیقی اجرا شود و یا کاری کنید که بصورت یک چرخه پخش یک موسیقی ادامه پیدا کند. برای فایلهای ویدیویی نیز می توانید مشابه این کارها را انجام دهید. 
7. یک منو جهت راهنمایی و هدایت کردن بازدید کنندگان صفحه وب ایجاد کنید. می توانید ابزارهای هدایت گر مانند فرم ها، جعبه های کنترلی و سایر اجزا رابط کاربر را درست کرده که تا فیلم و صفحه و با شما ظاهر به مراتب بهتری نسبت به اسناد HTML ساده پیدا کند.
همانطور که میبینید، اگر بخواهید کارهای زیادی است که با فلش می توانید انجام دهید.
چه مواقعی نباید از فلش استفاده کرد اگر نرم افزار فلش بسیار عالی است، چرا همه طراحان وب سایتها از آن استفاده نمی کنند؟ چرا اکثر وب سایتها کاملا با فلش ساخته نمی شوند؟ بیایید به روی دیگر سکه نگاهی بیندازیم. اگرچه شکلهای گرافیکی وانیمیشنهای فلشی به سرعت بارگذاری میشوند، ولی سرعت بارگذاری آنها به پای متنهای درون HTML ساده نمی رسد. اضافه کردن یک فیلم به صفحه وب باعث افزایش زمان بارگذاری آن می شود. اگر می خواهید از صفحات ساده که معمولا شامل متن و چندین گرافیک بوده و کاملا بی حرکت باشند استفاده کنید، استفاده از فلشی هیچ ضرورتی ندارد. 
با استفاده از گرافیک های بیت مپی به راحتی می توانید جلوههای گرافیکی زیبایی را ایجاد کنید. جلوهه ای دارای بافت و نقاشی نمونه هایی از گرافیکهای بیت مپی می باشند. هنرمندان با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی، این تصاویر و گرافیکها را ایجاد می کنند که نتیجه آن فایل های بیت مپی می باشد. به صورت مشابه برای اضافه کردن تصاویر عکاسی به صفحه وب خود، لازم است که فایلهای تصاویر الکترونیکی را درون آن قرار دهید. 
فلشی گرافیکهای برداری که به صورت ریاضی تعریف می شوند) ایجاد می کند که با گرافیکهای بیت مپی که با استفاده از تعداد زیادی نقطه تعریف می شوند) متفاوت هستند. با این وجود می توانید فایلهای گرافیک برداری را به بیت مپی تبدیل کنید. درباره گرافیکهای بیت مپی و گرافیک های برداری در فصل بیشتر خواهید آموخت.
اگر یک انیمیشن ساده مانند چند نقطه چشمک زن می خواهید، ممکن است GIF انیمیشنی( بیت میپهای  متحرک شده که اغلب در وب می بینید) کوچکتر از فیلمهای فلشی باشند، به همین دلیلی سریعتر بارگذاری می گردند. می توانید GIF متحرک شده را بوسیله نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ یا فایرور کسی ایجاد کنید.
بعضی از سایتها به استفاده از انیمشین ها اعتقادی ندارند. انیمیشن می تواند توجه بازدید کنندگان از مطالب و محتوای اصلی سایت پرت کند، همچنین نمایشی زیاد انیمیشن می تواند ظاهر یک سایت رسمی را تا حد زیادی غیررسمی کند. انیمیشن چیز بسیار خوبی است ولی باید در مواقع لازم از آن استفاده شود.
خود شما باید تصمیم بگیرید کدام انیمیشن برای وب سایت شما مناسب است.

شروع مناسب داشته باشید
از قدیم گفته اند با یک شروع خوب نصف کار انجام می شود. آسان ترین راه برای اجرای نرم افزار فلشی CS5 قرار دادن یک میان بر (Shortcut) در دسکتاپ و دوبار کلیک روی آن است. با این کار فلاش اجرا شده و می توانید از آن استفاده کنید.

 

مقالات مرتبط به طراحی سایت :

قرار دادن گرافیک هاروی لایه ها(آموزش فلش)
تبدیل اشیا به نمادها(آموزش فلش)
استفاده از فلش (آموزش فلش)
نمایش فیلم (آموزش فلش)
استفاده از پنل ها(آموزش فلش)
اجرای فلش (آموزش فلش)
آشنایی با فلش (آموزش فلش)