» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » فرمها وپرسشنامه ها

فرمها وپرسشنامه ها

فرمها وپرسشنامه ها

3692  تعداد بازدید  |  شنبه 25 مهر ماه 1394

با استفاده از امکاناتی که در HTML وجود دارد، می توان از کاربران صفحات وب نظرخواهی کرد. نظرخواهی از کاربران می تواند در توسعه صفحات وب مفید واقع شود.به عبارت دیگر می توان با نظرخواهی از کاربران ، صفحات بهتری را ارائه نمود.

فرمها وپرسشنامه ها
با استفاده از امکاناتی که در HTML وجود دارد، می توان از کاربران صفحات وب نظرخواهی کرد. نظرخواهی از کاربران می تواند در توسعه صفحات وب مفید واقع شود.به عبارت دیگر می توان با نظرخواهی از کاربران ، صفحات بهتری را ارائه نمود. 

ایجاد پرسشنامه در صفحه وب با HTML
پرسشنامه یا فرم ابزاری در طراحی سایت است که برای تعامل با کاربران است. فرم ها را می توان به چند دسته تقسیم کرد:
فرمهایی که برای نظرخواهی از کاربران مورد استفاده قرار می گیرد.
فرمهایی که برای دریافت سفارش از بازدیدکنندگان سایتهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. در این موارد، لازم است متقاضیان دارای آدرس، شماره کارت اعتباری، و سایر اطلاعات مورد نیاز برای معاملاتOnline  داشته باشند. 
بعضی از فرمها برای جذب مشترکین به کار می روند.
• دسته دیگری از فرمها برای جمع آوری اطلاعاتی راجع به کاربر به کار میروند و معمولاً به یک سیستم تاییدات نیاز است که دستیابی به سایت را محدود کند.
بعضی از سایتها به کاربران اجازه می دهند که نمای سایت را براساس خواسته خود ببینند، برای این منظور فرمهایی تهیه میشود تا کاربران خواسته های خود را بیان کنند.
ایجاد فرم ها بسیار آسان است. برای ایجاد فرم از دستورات >/FORM> <FORM> استفاده میگردد. اما وقتی که کاربران فرمها را تحویل دادند، محتویات فرمها چگونه ارزیابی می شوند؟ وقتی فرم پر شد به جایی ارسال میگردد (این عمل توسط یک URL مشخص میشود). معمولا برنامه ای در کارگزار وب وجود دارد که اطلاعات موجود در فرم را تحلیل میکند و کارهایی را با آن اطلاعات انجام می دهد. برنامه هایی که دادههای فرم را ارزیابی می کنند، برنامه های CGI نام دارند. نام دیگر آنها فیلتر NSAPI یا ISAPI است. عملکرد فرمها در شکل ۱-۸ امده است. هدف این بخش، این نیست که به برنامه های CGI پرداخته شود، بلکه هدف بررسی خود فرمها است. CGI می تواند بسیار پیچیده باشد، زیرا معمولاً شامل برنامه نویسی به زبانهایی مثل Perl ،C یا زبانهای اسکریپتی است. این کار اصولاً ممکن است خارج از مسئولیت طراح صفحه وب باشد. در اغلب موارد میتوان از برنامه های CGI موجود استفاده کرد.

دستور <FORM>
فرمها توسط دستورات <FORM> و <FORM/> ساخته می شوند. فرمها شامل متن عادی، جدولها، عناصر دیگری مثل کادرهای کنترلی، منوهای بازشونده و فیلدهای متنی است. مشخصات W3C این عناصر را کنترل نامید. البته این کار ممکن است اشتباهاتی را موجب بشود زیرا مایکروسافت نیز اشیای اکتیوایکس را کنترل نامیدبرای اینکه تداخلی پیش نیاید، عناصر فرم را فیلدهای فرم یا کنترلهای فرم می نامیم. کنترلهای فرم توسط  کاربر تنظیم م شوند تا محتویات فرم را نشان دهند.وقتی کاربر فرم را پر کرد ، باید آن را برای پردازش ، تسلیم کارگزار وب نماید. فرمهای کامل شده، معمولا به کامپیوتر دیگری ارسال میشوند تا دادهها را پردازش کنند. محتویات فرم ممکن است دوباره به کاربر ارسال شوند تا بازرسی گردد. برای اینکه فرم کارایی داشته باشد، باید دو کار را انجام دهید و دو ویژگی به آن اضافه کنید. اولاً با استفاده از صفت ACTION مربوط به <FORM> ، آدرس برنامه ای را مشخص کنید که محتویات فرم را پردازش می کند، ثانیاً با استفاده از صفت METHOD روش ارسال فرم را مشخص کنید. صفت NAME نیز برای نامگذاری فرم بسیار مهم است، به طوری که بعداً می توان فرم را با استفاده از زبان اسکریپتی مثل جاوا اسکریپت ، دستکاری کرد.سرانجام در بعضی از موارد ، باید کدگذاری فرم ها را با صفت enctype مشخص کنید

صفت action
چگونگی پردازش فرم با صفت ACTION مشخص می گردد. صفت ACTION برابر با URL برنامه ای قرار می گیرد که داده های فرم را پردازش می کند.این url  معمولاً به یک اسکریپتcgi اشاره می کند تا نتایج فرم را رمزگشایی کند دستور زیر را ببینید:
<FORM ACTION = "http://www.bigcompany.com/cgi-bin/post-query">
این دستور اسکریپتی به نام post-query را که در دایرکتوری cgi-bin در کارگزار وب www.bigcompany.com قرار دارد ، برای پردازش داده های فرم انتخاب می کنند.

صفت METHOD
این صفت مشخص میکند که فرمها چگونه به آدرسی که توسط صفت ACTION تعیین شده است ارسال می شوند. این صفت دو مقدار را می تواند بپذیرد: GET و POST. اینها متدهای HTTP هستند که مرورگر برای صحبت کردن " با کارگزار از آنها استفاده می کند. توجه کنید که اگر صفت METHOD مشخص نگردد، پیش فرض ان Get است
در واقع ، اسناد HTML.  با درخواست یک URL  از کارگزار وب از طزیق متد GET بازیابی می شوند.GET بخشی از پروتکل HTTP است.وقتی یک URL مثل http://www.bigcompany.com/staff/ali.htm  را در  مرورگر وب تایپ می کنید، به درخواست GET معتبری از HTTP تبدیل میشود، مانند درخواست زیر:
GET/staff/ali.htm HTTP/1.0
سپس این درخواست به کارگزار www.bigcompany.com ارسال میشود. این درخواست می گوید که فایل ali.htm را از دایرکتوری Staff به من تحویل بده.
متدPOST در مواردی به کار گرفته می شود که حجم اطلاعات زیادی باید از طریق فرم ارسال شود. وقتی کارگزار وبا درخواستی را با استفاده از POST از فرم دریافت کرد، منتظر بقیه اطلاعات می ماند.
صفت NAME برای نامگذاری فرم استفاده می شود. خوب است که قبل از ارسال داده ها به کارگزار وب، آن را کنترل کنید. این کار را ارزیابی فرم گویند و با جاوااسکریپت انجام میگیرد. یعنی فرم را باید تحویل یک زبان اسکریپتی مثل جاوا اسکریپت دهید. به همین دلیل، فرم باید دارای نام باشد. نام فرم می تواند ترکیبی از حروف a تا Z و ارقام باشد. کاربرد ان را در مثالها خواهید دید.

FORM نحوه کاربرد
با توجه به توضیحاتی که تاکنون در مورد فرم و صفات آن گفته شد، می توانیم شکل ساده ای از کاربرد FORM را به صورت زیر بیان کنیم:

<ΗΤΜL>
<HRAD>
<TITLE- Sample Form </TITLE<
</HEAD>
<BODY >
<FORM ACTION = "/cgi-bin/post-query" METHOD = "POST">
</FORM>
</BODY >
</HTML>