» مقالات تجارت الکترونیک » بازاریابی اینترنتی » ایجاد الگوهای مناسب بازاریابی

ایجاد الگوهای مناسب بازاریابی

ایجاد الگوهای مناسب بازاریابی

5093  تعداد بازدید  |  شنبه 31 مرداد ماه 1394

شما نیز مانند بسیاری از کاربران اینترنتی سایت هایی را به عنوان سایت های محبوب و مورد توجه می شناسید.یکی از مهمترین مواردی که باعث می شود شما به یک سایت علاقمند شوید محتوای مرتبط و پربار آن وب سایت با موضوع مورد نظر شماست

امروزهروش‌های زیادی برای بازاریابی اینترنتی وجود دارد. اما در یک تعریف کلی،می‌توان انواع بازاریابی اینترنتی را به بخش‌های زیر تقسیم کرد:


مرحله 1: محتوا و مرجع

شما نیز مانند بسیاری از کاربران اینترنتی سایت هایی را به عنوان سایت هایمحبوب و مورد توجه می شناسید.یکی از مهمترین مواردی که باعث می شود شما بهیک سایت علاقمند شوید محتوای مرتبط و پربار آن وب سایت با موضوع مورد نظرشماست.محتوای یک وب سایت مشتریان هدف خود را مشخص می نماید، به عنوان مثالشما نمی توانید برای یک گروه از مهندسین ساختمان توضیحات مربوط به تجهیزاتپزشکی را قرار دهید.محتوای وب سایت شما می تواند آن گروه از افرادی که موردنظر شما هستند به سمت شما جذب نماید. نکته اینست که کیفیت محتوا تأثیرمستقیم بر روی نوع افراد و شدت وفاداری و اشتیاق آنها به وب سایت شما رامشخص می نماید.محتوای وب سایت شما اصلی ترین موضوع حضور مشتریان بالقوه شمادر دفتر مجازیتان می باشد.

مرحله 2: Banner Advertising
امروزه محتوای بصری جایگاه ویزه ای درعلم بازاریابی دارد این مسئله دلایل متفاوتی دارد از جمله انکه ٩٠درصد ازاطلاعاتی که به ذهن منتقل می شود از نوع تصاویر هستند و محتوای بصری ٦٠هزار برابر سریعتر از محتوای متنی در ذهن پردازش میشود. هر چند سفارش آگهیهای الکترونیکی در غالب بنر و تصاویر متحرک با طراحی گرافیکی و محتوایمتناسب با زمینه فعالیت و محصولات کمپانی از جمله قدیمی ترین روش هایتبلیغات اینترنتی است اما، از لحاظ اثر گذاری و نتیجه بخشی همانندبیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر عمل نموده و جهت نیل به موفقیت در تجارتالکترونیک ضروری است. از سوی دیگر ظهور و رشد سایت های اشتراک ویدئوانقلابی در بازاریابی بصری بود. مردم ویدئوها را بیشتر در حافظه خود ذخیرهمیکنند. آگهی ها متحرک توسط رسانه های غنی مانند  ویدئو، جاوا اسکریپت،HTML5 و... میتوانند ایجاد شوند . تکنولوژی های تعاملی اجازه می دهند تابیننده  با داخل بنر ارتباط برقرار کند. فضایی که آگهی ها ا شغال می کنندمحدود نیست برخی از آگهی ها وقتی  بر روی گزینه ای می روید و یا وقتی کلیکمی کنیدگسترش داده می شوند.
 
مرحله 3: Email Marketing
ایمیل مارکتینگ عبارتست از ارسال ایمیلبا سرعت بالا به میلیونها نفر در شبکه جهانی اینترنت جهت معرفی خدمات و یامحصولات خودتان و یا جلب بازدید کننده برای سایتتان. بازاریابی از طریق پستالکترونیک ابزاری برای برقراری ارتباط، هم با مشتریان بالقوه و هم مشتریانفعلی است. این بازاریابی باید این مشتریان را حفظ کرده و ارزششان را بهحداکثر برساند تا در نهایت منجر به سودآوری بیشتر برای کل سازمان شود. بهجای آنکه منتظر بمانید تا مشتریانتان سایت شما را از یک فهرست یا یک موتورجستجوگر پیدا کنند، خودتان پیغامتان را برای آنها ارسال میکنید. در واقعشما خودتان زمان و محتوای پیغامتان را تعیین می کنید. یمیل مارکیتنگ بهمعنای ارسال اسپم نمی باشد. و منظور از اسپم، ارسال ایمیلهای تجاریناخواسته می باشد. پس وقتی در حال ارسال ایمیل تجاری به فرد یا افرادیهستید که آنها شخصاً اجازه ارسال چنین ایمیلهایی را به شما نداده اند، درواقع دارید اسپم ارسال میکنید.

Spam چیست؟
به نامه های الکترونیکی ناخواسته واغواکننده ،  Spam گفته می شود. بین  Spam و ویروس ها ی کامپیوتری ارتباطمستقیمی وجود نداشته و حتی پیام های معتبر و از منابع موثق می توانند درزمره این نوع از نامه های الکترونیکی قرار گیرند. نامه های الکترونیکیناخواسته معمولا" به صورت عمده( Bulk ) ، ارسال می گردند.

چگونه ازSpamشدن جلوگیری کنیم؟
برخی از برنامه هایی که به منظور تشخیصاسپم به کار می روند، با آنالیز کردن کلمات و به طور کلی محتویات ایمیل عملمی کنند.برخی از کلماتی که این قبیل برنامه ها به آنها حساس اند شاملمباحثی همچونFree، Crack و... هستند.پس باید تا حد امکان از استفاده از اینکلمات در ایمیل ارسالی، اجتناب کنید.نکته ی دیگر نوع قالب و استیل ایمیلارسالی است.همیشه برای ایمیل هایتان طرح ساده و در عین حال حرفه ای در نظرداشته باشید.استفاده ی بیش از حد از رنگ های متنوع، فونت ها گوناگون،اندازه های مختلف و تصاویر زیاد در ایمیل، شانس به اسپم در آمدن ایمیل راتا حد زیادی افزایش می دهد.قالب ایمیل های ساده را همیشه در نظر داشتهباشید و حداکثر از دو یا سه نوع مختلف فونت و سایز استفاده کنید. 
استفاده از فونت های با اندازه ی بزرگ،تصاویر زیاد و ایمیل های چند کلمه ای نیز از عوامل مهم در تشخیص ایمیل شمابه شکل اسپم هستند. 
ایجاد قالب به شکل استانداردCSS نیز کهباعث کاهش تگ های نوشتاری می شود، تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت ایمیلارسالی خواهد داشت.همیشه سعی کنید که از قالب یکسانی برای ارسال ایمیل برایکاربران خود استفاده کنید. در این صورت، کاربران به سرعت ایمیل ارسالی راتشخیص خواهند داد.
 
مرحله 4: Domain Branding
نام گذاری دامنه و تعیین نام مورد نظروب سایت شما، همسو و هم راستا با نام کمپانی و زمینه فعالیتتان برای راهاندازی وب سایتشما، مهمترین
 قدم اولیه به سوی تعیین موقعیت کسب و کار و حرفه تخصصی کمپانی شما دردنیایوب است. تبدیل نام کمپانی و حرفه شما و یا محصولی خاص از محصولات شما بهیک برند به یاد ماندنی و پر طرفدار برای مشتریان بالقوه شما در وب مهمترینهدفتجارت الکترونیک در مراحل راه اندازی یک وب سایت است.از این رو می بایستمطالعه و انجام بررسی های لازم جهت انتخاب صحیح و هوشمندانه نام دامنه وعنوان وبسایت کمپانی طی فرایند تعریف شده ای به منظور تحقق اهداف اولیهبرندینگ و تجارت الکترونیک صورت پذیرد.علی رغم اهمیت حفظ سادگی نام وب سایتبه منظور ماندگاری در ذهن کاربران لازم است با توجه به اهمیت نام دامنه ازنظر الگوریتم های جستجو در موتورهای جستجوگر قدرتمند در وب، نام دامنه وبسایت به گونه ای انتخاب شود که با نام، زمینه فعالیت یا محصولات کمپانیمرتبط باشد تا امکان نزدیک شدن نام وبسایت به بالاترین نتایج گزارشموتورهای جستجوگر به وجود آید.در این زمینه فاکتورهای مهمی چون ایجاد و حفظارتباط ذهنی با حافظه کاربران وب، به نمایش گذاردن سطح کسب و کار و پرستیژکمپانی و محصول، جلب اعتماد و ایجاد اطمینان بازدیدکنندگان، در نظر گرفتنارزش های زیبایی شناسی در انتخاب نام و بسیاری موارد علمی دیگر در راستایبرندینگ الکترونیکی مورد نظر و توجه قرار می گیرد

مرحله 5: شبکه اجتماعی
بازاریابی دهان به دهان (Word of MouthMarketing) نوعی از بازاریابی است که بدون پرداخت هزینه ، کسب و کاری توسطاستفاده کنندگان از خدمات یا محصولات به دیگران معرفی می شود. در صورتی کهبخواهیم محصول یا خدمتی توسط خود کاربران به دیگران معرفی شود لازم است اینمحصول یا خدمت از کیفیت لازم برخوردار باشد به عنوان مثال کاربران ممکناست در مورد خدمات یا محصولات شرکتی در وب سایت های دیگر مانند انجمن هایاینترنتی و شبکه های اجتماعی نظرات خود را مطرح کنند و در این صورت کاربراندیگر پیش از خرید و استفاده از محصولات و خدمات در اینترنت به جستجو میپردازند و این نظرات بر تصمیم گیری آن ها مسلما تاثیر می گذارد. حال درصورتی که اقداماتی مانند ایجاد صفحاتی در شبکه های اجتماعی مختلف انجامگیرد و با کاربران ارتباط موثر برقرار گردد مسلما در صورت بروز شکایت یانارضایتی ، کاربران آن را به جای قراردهی در وب سایت های دیگر که جنبه منفیبرای کسب و کار دارد با مسئولین مطرح می کنند که در صورت رفع مشکل ،کاربران ناراضی به کاربران راضی از خدمات تبدیل می شوند و در فضای آنلاینتاثیر مثبتی برای کسب و کار خواهند داشت. باتوجه به اینکه 24 درصدبزرگسالان راجع به چیزهایی که خریداری میکنند در اینترنت نظرات خود را بیانمیکنند و یک دقیقه از هر هشت دقیقه انلاین بودن کاربران در فیسبوک استامروزه دیگر ارسال ایمیل برای افرادی که شناخته شده نیستند منسوخ شده است.
 ۴ معیار برای اندازه گیری در بازاریابی رسانه های اجتماعی مهم هستند و عبارتند از :
۱) تعداد طرفداران یا دنباله رو ها در شبکه های اجتماعی
در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک تعداد طرفداران و در تویتر و گوگل پلاس تعداد دنباله رو ها اولین عامل هستند.
۲) میزان دسترسی کاربران به مطالب ارسالی
تعداد مشاهدات و دسترسی کاربران به مطالب اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی دومین عامل است.
۳) تعداد کلیک ها بر روی مطالب به اشتراک گذاشته شده
تعداد کلیک ها بر روی مطالب به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی سومین عامل است.
۴) میزان مشارکت کاربران با مطالب به اشتراک گذاشته شده
محاسبه مشارکت کاربران در بعضی شبکه های اجتماعی از طریق محاسبه دو عامل و در بعضی سه عامل صورت می گیرد.

مرحله 6: SMS Marketing
به منظور حفظ ارتباط با مشتریان فعلیکمپانی و یا اعضای وب سایت کمپانی که تا کنون اقدام به خرید از محصولاتکمپانی ننموده اند، نیاز به بهره گیری از راه ها و روش های نوین و کم هزینهتر وجود دارد تا بتوان به وسیله آن ها اعضای وب سایت را ترغیب به خرید ومشتریان را متمایل به خرید مجدد نمود. از این رو می توان از سرویس هایاختصاصی و ماژول های ویژه ارسال SMS که قابلیت برنامه ریزی و مدیریت متن،گروه کاری و زمان ارسال را به مدیر وب سایت می دهد استفاده نمود و با بهکار گیری این ابزار کارا و قدرتمند روابط کمپانی با مشتریان و اعضای وبسایت را هر چه بیشتر تقویت نموده و استمرار بخشید. این امر در اطلاع رسانی وتوسعه فروش، جلب نظرات و انعکاس نیاز مصرف کنندگان، افزایش کیفیت محصولات،توسعه انواع محصولات و حفظ ارتباط تنگاتنگ با مشتریان موثر بوده و نهایتابه توسعه بازار و فروش کمپانی منجر خواهد شد.

مرحله 7: SEO
زمانی که شما در یک موتور جستجو بهدنبال یک موضوع خاص می گردید حتما متوجه این موضوع شده اید که برخی از وبسایتها دارای رتبه های بالاتری می باشند و در صفحات اولیه نمایش داده میشوند و این یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب وفریبنده هستندseo  مشمول به کارگیری فرایند ها در جهت بهبود و افزایش تعدادبازدیدکنندگان یک وب سایت به واسطه ی موتورهای جستجو گفته می شود. سادهبگویم، آن فهمیدن این است که مردم چه کلماتی را ممکن است جستجو کنند تابفهمند وب سایت شما چه چیزی عرضه می کند جنبه های زیادی در SEO وجود داردکه از کلمات موجود در صفحه ی شما تا ارتباطی که با دیگر صفحات برقرار میکنید را در بر می گیرد. گاهی اوقات SEO شما اطمینان حاصل کردن از این امراست که آیا وب سایت شما به گونه ای ایجاد شده است که موتورهای جستجوتوانایی یافتن و شناسایی محتویات صفحه های شما را داشته باشند یا خیر البتهبهینه سازی موتورهای جستجو تنها اشاره به این موتورها ندارد. بلکه اشارهبه بهبود آن برای انسان ها نیز دارد.

مرحله 8: Sponsor
 
اگر در حال حاضر وب سایت شما در صفحهنخست نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر نیست و یا می خواهید به سرعت و درکوتاه ترین زمان در بالاترین سطح ممکن از نتایج این جستجوها قرار بگیرید،استفاده از روش اسپانسرینگ بهترین راه است.بسیاری از وب سایت های مرجع و یاموتورهای جستجوگر از جمله وب سایت هایی مانند Yahoo, Google, msn و غیرهکه به عنوان منبع اطلاعات در وب مطرح هستند، امکاناتی را برای کاربراناختصاصی و یا نمایندگان کاری خود در سراسر دنیا جهت ارتقای رنک و سطح رتبهوب سایتها به منظور کسب درآمد در نظر گرفته اند که این امکانات را توسط اینکاربران ویژه و یا نمایندگان کاری برای استفاده در وب سایت های مختلفارایه می نمایند.از این رو جهت افزایش ترافیک بازدید وب سایت کمپانی بااقدام به پرداخت هزینه اسپانسری این وب سایت ها در دنیای مجازی وب توسطنمایندگان آن ها می توان بر اساس زمینه فعالیت و محصولات یا خدمات شرکت، وبسایت کمپانی را هر چه بیشتر در معرض دید بازدیدکنندگان و مشتریان بالقوهکمپانی قرار داد.

مرحله 9: تبادل لینک
 تبادل لینک شیوه ایی است که دو سایتلینک های همدیگر را در سایت هایشان قرار می دهند. در تبادل لینک علاوه براینکه کاربران دو سایت با هم آشنا می شوند، رنکینگ سایت شما نیز در موتورهای جستجوگر وب بالا می رود. همانطور می دانید جستجوگرها امروزه اصلی تریندرگاه جذب کاربر به حساب می آیند. سایتهایی که بک لینکهای طبیعی، زیاددارند و در کنار آن محتوای منظم و جدید تولید میکنند، رتبه خوبی دارند.برای روشن شدن اهمیت Backlink به این مثال دقت کنید: فرض کنید شما در جلسهای موضوعی را بیان کردید، و ۱۰ نفر موضوعی را که بیان کردید تایید کردند وبه آن رأی دادند؛ سپس فرد دیگری موضوعی را بیان کرد و ۴ نفر به او رأیدادند و او را تأیید کردند. حال حرف شما ارزش بیشتر دارد یا شخص مقابل؟جواب آشکارست که شما! زیرا افرادی که حرف شما را تایید میکنند بیشتر از شخصمقابل است. بک لینک هم به این صورت است؛ ، هرچه بک لینکهای شما بیشتر بهسایت شما و مطالب شما باشد یعنی اشخاص بیشتری به آن رأی میدهند، آنرا دوستدارند و مورد تاییدشان است، پس رتبه بهتری را خواهید داشت
.
مرحله 10: ایجاد امکانات جذاب
یکی از الگوهای مناسب بازاریابی ایجادامکانات جذابی است مانند اتاقهای گپ در مورد موضوع خاصی است . مثلا"هالیوود از این روش و با استفاده از ستارگان سینما و اتاقهای گفتگو باعثافزایش ترافیک سایت خود شده است. و یا ایجاد امکان بازی ها و سرگرمی هایمشابه، مسابقه، قرعه کشی، متون جذاب، عکس های مرتبط و... برای جذابیت بیشتروب سایت می باشد.





مقالات مرتبط به طراحی سایت :

کسب اجازه بازاریابی
مشخص شدن اهداف بازاریابی الکترونیکی
مشخص بودن استراتژی ورود به بازار و کشف بازار هدف
ایجاد الگوهای مناسب بازاریابی
بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی سنتی ؟
بهترین استراتژی بازاریابی الکترونیکی
بازاریابی ویروسی