» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » چالشهای سایتهایی که بازارهای جهانی را هدف قرار داده اند

چالشهای سایتهایی که بازارهای جهانی را هدف قرار داده اند

چالشهای سایتهایی که بازارهای جهانی را هدف قرار داده اند

5346  تعداد بازدید  |  یکشنبه 4 مرداد ماه 1394

این نظریه وجود دارد که شبکه جهانی وسیله ای ضرورتاً جهانی است. با این حال بسیاری از بازرگانان الکترونیک موفق ترجیح میدهند به طور محلی عمل نمایند.


این نظریه وجود دارد که شبکه جهانی وسیله ای ضرورتاً جهانی است. با این حال بسیاری از بازرگانان الکترونیک موفق ترجیح میدهند به طور محلی عمل نمایند. در واقع با این که یک وب سایت را می توان بدون هیچ گونه تفاوتی در سراسر جهان مشاهده کرد. ولی موانع زیر میتواند بسیاری از بازرگان الکترونیک را برانگیزاند تا تلاشهای خود را در کشور یا منطقه خود متمرکز کنند :
گران بودن حمل و نقل بین المللی ( از جمله کالاهای مرجوعی ):در واقع حمل بین المللی کالاها اغلب بسیار گرانتر و کندتر نسبت به حمل داخلی است.این مساله بیشتر برای معاملات B-to-C وجود دارد، ولی برای معاملات بزرگ B-to-B کمتراست

• هزینه های زیاد بازاریابی برای بدست آوردن تعداد مراجعین مناسب، شهرت و اعتماد: چنانکه قبلا دیدیم شناساندن یک وب سایت پرهزینه و مشکل است.
بدیهی است که انجام این کار به صورت محلی راحت تر از انجام آن به صورت جهانی می باشد. 
افزایش ریسک پرداختهای فریبکارانه: در کشورهای زیادی سیستمهای پرداخت محلی موثری توسعه یافته اند (مثلاً آمریکا، سوئیس، ژاپن). لذا پذیرش کالاهایتحویلی به صورت جهانی طبعاً ریسک دغلکاری و کلاهبرداری را افزایش می دهد 
• زبانهای خارجی: اکثر کاربران وب زبان انگلیسی را درک میکنند ولی ممکن است جرات و تبحر کافی برای انجام و تحقق بخشیدن به معاملات را نداشته باشند.
نکاد مهم پایانى 
تمام ملاحظات فوق کلی گویی هستند و موارد زیادی وجود دارند که در آنها راهبرد
WWW.Chinaonline.com جهانی نه تنها امکان پذیر، بلکه ایده آل است. مثلا سایت
که اطلاعات تجاری را در مورد چین از طریق شبکه جهانی به گروهها و افراد در سراسر جهان می فروشد. علاوه بر مواردی که در آنها تحویل کالا از طریق اینترنت انجام می شود موارد موفقیت آمیز دیگری نیز وجود دارد که در آنها 
از سایتهای اینترنتی به عنوان ابزاری برای کمک به روند فروش استفاده میگردد.
جوانب حقوقى
کتابهای قطور زیادی در مورد آثار و جوانب حقوقی تجارت الکترونیک به رشته تحریر درآمده است. به اعتقاد ما نکته اصلی در تجارت، اعتماد و ارزیابی ریسک است و وارد شدن به جزئیات حقوقی بدون نتیجه می باشد. با این حال به منظور به حداقل رساندن ریسک مسائل حقوقی، فهرستی از جوانب حقوقی مهم در ذیل آورده شده است. لازم به تاکید است که این موارد کلیات هستند و مقررات در بعضی کشورها متفاوت می باشد.
• آیا قراردادهای منعقده از طریق اینترنت معتبر هستند؟ بله به شرط آن که اسناد مکتوب یا به ثبت رسیده مورد نیاز نباشد (مثلا اسنادی که برای معاملات ملکی مورد نیاز هستند). با این حال وب سایت به عنوان یک پیشنهاد (خرید یا فروشی) الزام آور تلقی می گردد و نه یک پیام تبلیغاتی ساده و غیرالزام آور.
• چگونه میتوان به صورت انکارناپذیری اثبات کرد که یک قرارداد مورد توافق قرار گرفته است؟ به این منظور امضاهای دیجیتالی مورد نیاز می باشد. بدون شناسایی دیجیتالی هویت اشخاصی که مورد قبول باشد، هر یک از طرفین قرارداد ممکن است موافقت نامه را انکار نماید. بنابراین بدون اینگونه امضاها، تنها قراردادهای کوچک می توانند از طریق اینترنت منعقد شوند مگر آن که طرفهای - .متعهد، به یکدیگر اعتماد کامل داشته باشند
• مالیات بندی: در صورتی که کالاها از طریق اینترنت بارگذاری یا ارسال گردند، به دلیل آن که هیچ کالای فیزیکی حمل و نقل نگردیده هیچگونه عوارض و حقوق گمرکی بر آنها وضع نمی شود. با این حال مالیات بر ارزش افزوده (VAT) اعمال میشود. نکته: این مالیات بندی بیشتر به کشورها بستگی دارد.
• حق تألیف یا کپی رایت باید مراعات شود. با وجود پیشرفتهای فن آوری جدید در این زمینه، رعایت این امر اغلب به صورت مجازی امکان پذیر نیست.
• ارسال نامه های الکترونیک به صورت انبوه: بخشی مربوط در صفحه بعد را ملاحظه نمایید.
قوانین کاربردی و دادگاههای صالحه باید دقیقاً در شرایط عمومی تصریح شوند. از تصمیم گیری خارج از دادگاه باید خودداری شود. تا آنجا که ممکن است نباید به قوانین محکم آمریکا به دلیل هزینه های احتمالی، دادخواهی سنخی وتعهدات مربوط به کالاها تصریح شود. تصمیم گیری خارج از دادگاه سبب گردیده است تا روندی آغاز شود که کشور مبدأ (فروشنده) برخلاف کشور دریافت کننده (خریدار) صلاحیت وقلمرو قضایی به دست آورد
مقررات ناظر بر ارسال نامهٔ الکترونیک به صورت انبوه
ارسال انبوه نامه های الکترونیک می تواند ابزار تبلیغاتی قدرتمند و کم هزینه ای به شمار رود. ولی ارسال پیامهای تبلیغاتی غیر هدفمند ممکن است غیرقانونی باشد، لذا معمولاً مورد استقبال مخاطبین قرار نمیگیرد. از لحاظ حقوقی، قواعد زیر در اکثر کشورها به کار می روند: • محتوای نامه های الکترونیک انبوه نباید غیرقانونی باشد (مثلاً پورنوگرافی بچه ها)
نکته: آمریکاییها خواهان مقررات سخت تری هستند تا به موجب آن ارسال کنندگان پیامهای تبلیغاتی به صورت انبوه مجبور شوند قبلاً از مخاطبین خود در مورد دریافت پیامهای تبلیغاتی استعلام نمایند.
مخاطبین بتوانند در هر زمان (و به صورت رایگان) به اطلاعات مربوط به خود دسترسی یابند و در صورت تمایل آنها را تغییر دهند. 
لازم به ذکر است که اکثر شرکتهایی که از این مقررات تخطی می کنند در کشورهایی هستند که نمی توان به آسانی آنها را تحت پیگرد قانونی قرار داد. 
آنچه بیشتر مخاطبین را آزار می دهد دریافت پیامهای (e-mail) غیرهدفمند (یعنی بدون ارتباط با علایق آنها) نسبت به دریافت پیامهای درخواست نشده، می باشد. بنابراین نه تنها هیچ مشکلی وجود ندارد که تولید کننده ای از یک کشور در حال توسعه به وسیله پست الکترونیکی با هزاران خریدار بالقوه در کشورهای توسعه یافته ارتباط برقرار نماید، بلکه خریداران از ارتباط مستقیم با کسانی که هزینه های آنها را کاهش دهند استقبال می کنند. به هر حال در ارسال پیامهای الکترونیک به صورت انبوه مساله مهم این
است که مخاطبین چگونه میتوانند به راحتی از فهرست پستی حذف شوند