» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » ابزار جستجو(بازاریابی اینترنتی)

ابزار جستجو(بازاریابی اینترنتی)

ابزار جستجو(بازاریابی اینترنتی)

6073  تعداد بازدید  |  یکشنبه 21 تیر ماه 1394

ابزار جستجو دست کم به دو دلیل مهم هستند. ابتدا این که اینترنت منبع مهمی از اطلاعات تجاری است و جستجو برای اطلاعات ضروری می باشد. دوم، یک ناشر وب سایت باید بتواند از ابزار جستجوی جهت معروف شدن وب سایت خود استفاده نماید. ابزار جستجوی زیادی وجود دارد



ابزار جستجو دست کم به دو دلیل مهم هستند. ابتدا این که اینترنت منبع مهمی از اطلاعات تجاری است و جستجو برای اطلاعات
 ضروری می باشد. دوم، یک ناشر وب سایت باید بتواند از ابزار جستجوی جهت معروف شدن وب سایت خود استفاده نماید. ابزار جستجوی زیادی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از: 
درختهای اطلاعاتی مانند ( www.yahoo.com): فهرستهایی از سایتها هستند که معمولاً براساس کیفیت سایتها توسط افراد انتخاب و طبقه بندی می شوند. تعدادی از این درختهای اطلاعاتی مانند یاهو تا حد زیادی بر اساس تقاضاهای صاحبان وب کار میکنند. و بر خلاف آن نمونه هایی مانند )www.miningco.com ( راهنمای کارشناسی نیز نامیده می شوند) سفارشات کسی را نمی پذیرند و ادعا می نمایند نسبت به یاهو از لحاظ سیاسی دچار اشتباهاتی هستند. این درختچههای اطلاعاتی می توانند در زمینه های خاصی نیز تخصصی باشند. (مثلا زمینه حقوق WWW.findla W.Com، در زمینه تجارت بین المللی مانند WWWWintraCen.org، بخش Infotrade) و یا در مورد یک کشور خاصی مانند سنگاپور باشند.  www.sg)., موتورهای جستجو ( مانند www.lycos.com,www.infoseek.com ,www.altavista.com ,(www.excite.com
روبوت های مورد استفاده برای جستجوی شبانه روزی سایتهای جدید، بهترین موتورهای جستجوی مورد استفاده که تقریباً تمام شبکه را تحت پوشش قرار می دهند. ولی اینترنت چنان وسعت یافته که به نظر می رسد این موتورهای جستجو تنها 30% اینترنت را تحت پوشش قرار
می دهند. آنها بیشتر دارای سایت هستند تا درختچه های اطلاعاتی، با این حال سایتهای درختچه های اطلاعاتی معمولاً دارای کیفیت بهتری هستند. تعدادی از
موتورهای جستجو میختصری کشور مشخصی هستند مانند: WWW.Sear Ch که به کشور سوئیس تعلق دارد
ابزار جستجوی فراگیر
www.metacrawler.com wwww.metagopher.com www.profusion.com Lou .

خود جستجو را انجام نمیدهند بلکه از نتایج موتورهای جستجوی بزرگ و درختچه های اطلاعاتی استفاده می نمایند. بسته به اندازه وب، ابزار جستجوی "متا" احتمالا بهترین روش برای انجام تحقیقات جامع هستند.
- موتورهای جستجوی مبتنی بر الگو
(مانند (www.directhit.com www.google.com) ابزارجستجوی جدیدی هستند. این موتورها جستجوهای مردم را برای تعیین این که کدام سایتها بیشتر مورد استفاده اند، مورد کاووش قرار می دهند. نتایج جستجو از این ابزار جدید کاملا با نتایج ارائه شده توسط ابزار جستجوی کلاسیک متفاوت می باشند.
خدمات دستی
(مانند WWW.rapide.net) در قبال پرداخت وجه، توسط افرادی که متخصصی استفاده از ابزار جستجوهستند انجام می شوند. معمولا سؤالهای ویژه ای پرسیده می شود و جواب در عرض 24 ساعت ارائه می شود.خدمات ارائه شده توسط این کارشناسان ارزشمند هستند. زیرا کاربران غیرمجرب باید ساعتها وقت صرف کنند تا به اطلاعاتی که یک کارشناس می تواند در عرض چند دقیقه ارایه نماید دست یابند.
نکات:
الف - گرایشی روشن وجود دارد که سایتهای پرترافیک تبدیل به پرتالهای اینترنتی شوند یعنی وب سایتهایی که سعی میکنند تمام انچه را که کاربران نیاز دارند ارایه دهند. خدمات این پرتالها از جمله شامل ابزار جستجو، بخشهای فروشگاهی، صفحات زرد، درختچه های اطلاعات پست الکترونیک، پست الکترونیک وب، مجله های الکترونیک، خدمات به جوامع و... هستند.
ب - هزاران ابزار جستجو وجود دارد، ولی تعداد کمی از آنها پابرجا و معروف می شوند. ابزارهای جستجوی بزرگ چندین میلیون دلار در سال صرف هزینه های تبلیغاتی می کنند. 
ج - بعضی از ابزارهای جستجو در زمینه هایی مانند فهرستهای پستی، گروههای خبری یا آدرسهای پست الکترونیکی متخصص هستند. (به بخشهای ویژه مراجعه نمایید). برای یک ناشر وب سایت، ایجاد وب سایتهای خود به نحوی که به وسیله ابزار
جستجوی کلیدی در حد بالایی قابل مشاهده باشند حایز اهمیت است. همچنین معرفی
آنها در این ابزار جستجو ضروری است. به این منظور باید از پارامترهایی که ابزار
جستجو برای طراحی فهرستی از سایتهای توصیه شده استفاده می کنند مطلع شد
- :پارامترهای ویژه عبارتند از
نام دومین (domain).
عنوان صفحه.
محتوای صفحه (یعنی تناوب و موقعیت عبارات کلیدی).
متاتگهای ویژه (meta-tagsیعنی کدهای برنامه نویسی که به طور ویژه توسط
موتورهای جستجو قابل مشاهده اند).
روش ظاهر شدن یک سایت (مثلا استفاده از عبارات و توضیحات ویژه در یک ابزار
جسٹیجو). 
وجود پرداختی به ناشرین ابزار جسٹ جو (این مسأله اهمیت زیادی دارد).
از پارامترهای فوق کدامیک مهمتر هستند؟ این امر بستگی به ابزار جستجو دارد. علاوه بر این ابزار جستجو به طور منظم اهمیت نسبی این پارامترها را تغییر می دهند. بعضی دیگر از ابزار جستجوها پارامترهایی را مورد استفاده قرار می دهند که برای مردم افشاع نشده اند. هدف این مخفی بودن کاهش Spamming موتور جستجو است (یعنی یک سایت متوسط تصمیم می گیرد به دفعات برای یک گروه معین در صدر فهرست قرار گیرد).
هنگام انجام یک تحقیق برای یک مورد مردمی مانند تنیس می توان به بیش از یک
میلیون صفحه وب مراجعه کرد. برای در صدر فهرست بودن (مثلاً ۱۵ نمونه اول) کار تقریباً تمام وقت موسسات تخصصی (مانند WWW.tOp-10.COm) است که این خدمات را با دریافت دستمزد ارائه می دهند. علاوه بر این در صدر فهرست برترینها بودن به قدری رقابتی شده که ایجاد یک صفحه خانگی برای هر موتور جستجوی مهم یک ضرورت به شمار می رود. بهترین مرجع Online برای موضوعات مربوط به ابزار جستجو احتمالاً    WWW.searchenginewatch.com  می باشد.
پاره ای از سایر خدمات ویژه اینترنت اینترنت 
اینترنت به طور خارق العاده ای به صورت منبع اطلاعات در آمده است. ولی اساساً با جهان واقعی متفاوت می باشد. لذا بسیاری از خدماتی را که می توان در شبکه یافت معادلی در خارج از اینترنت ندارند. نمونه ای از این خدمات به شرح زیر میباشد: 
حلقه های وبی: سایتهایی هستند با محتوای مشابه، که به صورت حلقهای به هم متصل شده اند. به عبارت دیگر هر سایت به سایت دیگر (تنها یک سایت) از همان حلقه متصل شده است. بنابراین کاربران می توانند سایتهای حلقه را یک به یک
(www.webring.com ) ببینند تا به سایت اولیه برگرداند. نرم افزارهای ویژه ای
به مدیریت این کاربردها کمک می نمایند.
تبادل بنری 
به وب سایت هااجازه میدهد به تبلیغ مجانی در وب سایتها بپردازند. تحت این برنامه، هر سایت
شرکت کننده باید فضایی برای بنرهای سایر سایتها ذخیره سازند، در حالی که بنرویژه آن سایت به نوبت در سایر سایتها ظاهر میشود. مثلا یک عضو شرکت کننده دو نمایش از بنر خود دریافت میکند و سه نمایش به سایر سایتها می دهد. نمایش سوم توسط تنظیم کننده این برنامه، مورد استفاده یا فروش قرار می گیرد.
ابزارهای کنترل کننده ارتباطات جدید به یک ناشر وب سایت اجازه می دهد تا بداند •
چه سایتهایی با سایت او ارتباط برقرار نموده اند. موتور جستجوی WWWaltaViSta.COm چنین کاری را مقدور می سازد. برای انجام این کار کاربران باید در قسمت جستجوی عبارت link:WWW.you FSite.com را تا بب نمایند.
کانالهای ارسالی به کاربران اجازه می دهد وب سایتهای جدید را به صورت اتوماتیک یعنی بدون جستجو دریافت دارند. نرم افزارهای ویژه ای برای این کار وجود دارند (مثلاً www.marimba.com                    (www.memoweb.comتعدادی از این سایتهادر اثر غفلت در سیستم عامل ویندوز 98
نصب گردیده اند. همچنین بعضی از نرم افزارهای ویرایشگروب مانند Microsoft Frontpage امکان ایجاد این کانالها را
فراهم می نمایند، ولی این نرم افزارها را تنها می توان با وب بروسرهای Microsoft Explorer مورد استفاده قرار داد.
هدایتگرهای مجدد URL (مثالاً iscool.net) به یک وب سایت اجازه می دهد تا یک اسم دومین داشته باشد که کاربران را به سمت اسم دومین در حال تغییر دیگری هدایت نماید. وب سایتهای ممنوع (مثلا تبلیغات سیاسی غیرمجاز) اغلب از این هدایتگران مجدد استفاده می کنند. باید توجه داشت که این نیز ممکن است که چندین دومین کاربران را به سمت یک وب سایت هدایت نمایند (مثال: WWW. Internet www.Eureka Shop.com , www.Eureka Group.net Commerce.ch( همگی کاربران را دقیقاً به همان سایت هدایت می نمایند). این ویژگی در موارد تغییر اسمهای دومین بسیار مفید است. همچنین برای پیش بینی اشتباهات املائی عبارات، بسیار کارساز است. مثلاً www.leShop.ch کاربران را به عبارت صحیح یعنی www.le-Shop.ch راهنمایی میکند.
( سیستمهای کنترل بزرگسالان (مثلاً www.adultcheck.com)از کاربران مخصوصں بزرگسالان درخواست یک کلمه عبور برای ورود می نماید. این کلمات عبور باید با استفاده از کارتهای اعتباری خریداری شوند و تنها به افرادی که به سن معینی رسیده اند فروخته می شوند. یک کلمه عبور کنترل بزرگسالان می تواند برای چند هزار وب سایت یا تنها یک وب سایت کارگر باشد. 
نکته: سیستمهای مشابه همچنین با پرداختن هزینه به وب سایتهایی مانند مجلات الکترونیک از جملهwww.economist.com , www.chinaonline.com wsj.com - مورد استفاده قرار می گیرند.
• سیستمهای کنترل مخصوصی والدین (مثلا www.cyberpatrol.com) به والدین اجازه می دهد تا کاربرد اینترنت توسط فرزندانشان را کنترل نمایند. پارامترهای اصلی تحت کنترل عبارتند از زمان دسترسی مستقیم به سایتها و نوع سایتهای بلوکه شده بسیاری از سایتهای پورنوگرافی آمریکا از ترس کنترلهای سخت تحمیلی بر آنها به طور داوطلبانه با این طرحها همکاری می نمایند. ولی بسیاری از سایتهای خارج از - .آمریکا تن به همکاری با این نوع طرحها نمی دهند
خدمات رتبه بندی سایتها ( مثلا www.truste.com www.bizrate.com WWW.CaSetTuSt.COm.برای ایجاد اعتماد بین سایتهای تجاری، بسیار مفید می باشند ) به موجب این طرح، هر کاربر سایتهای بازرگانی دعوت میشود تا با استفاده از یکسری معیارها آنها را رتبه بندی نمایند و نتایج حاصله در دسترس همگان قرار
می گیرد. سایر خدمات رتبه بندی ارزیابان حرفه ای هستند نه کاربران. اکثر این خدمات هزینه هایی را نیز دربر دارند