» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » صفات عمومی دستورات HTML

صفات عمومی دستورات HTML

صفات عمومی دستورات HTML

9902  تعداد بازدید  |  سه شنبه 19 خرداد ماه 1394

تعدادی از صفات هستند که تقریباً برای تمام دستورات HTML کاربرد دارند. برای اینکه توضیحات آنها را برای هر دستور تکرار نکنیم، آنها را بطور کلی توضیح می‌دهیم و کاربرد اختصاصی آنها را در هر دستور بیان خواهیم کرد. این صفات عبارتند از: CLASS، ID، STYLE و TITLE.

تعدادی از صفات هستند که تقریباً برای تمام دستورات HTML کاربرد دارند. برای اینکه توضیحات آنها را برای هر دستور تکرار نکنیم، آنها را بطور کلی توضیح می‌دهیم و کاربرد اختصاصی آنها را در هر دستور بیان خواهیم کرد. این صفات عبارتند از: CLASS، ID، STYLE و TITLE.

صفت CLASS
این صفت، کلاس یا کلاسهایی را مشخص می‌کند که دستوری از HTML به آنها تعلق دارد. نام کلاس توسط شیوه‌نامه مورد استفاده قرار می‌گیرد تا قواعد شیوه‌نامه را همزمان به چند دستور HTML نسبت دهد. به عنوان مثال، ممکن است مطلوب باشد که کلاس خاصی به نام "important" برای دستوراتی اختصاص یابد که باید با زمینه زرد کار کنند. مثالهای مربوط به CLASS را در هر دستور خواهید دید.

صفت ID
این صفت،  یک شناسه الفبای عددی منحصربفرد را به دستور HTML نسبت می‌دهد. نامگذاری دستور برای مراجعه بعدی بسیار مهم است، زیرا می‌توان توسط زبانهای اسکریپتی، پیوندها و شیوه‌های نگارش به آنها دست یافت. اسامی موجود در یک سند باید منحصربفرد و معنادار باشند. مثلاً "x1" = ID معنادار است ولی "Paragraph 1" = ID بهتر است. مقادیر صفت ID باید با حروف A تا Z یا a تا z شروع شوند و بقیه حروف می‌توانند هر رقم یا کاراکتری باشد.

صفت STYLE
این صفت یک سبک اختصاصی را تعریف می‌کند که سبک کلی نگارش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همانطور که گفته شد، برای هر صفحه می‌توان یک شیوه‌نامه کلی تعیین نمود که شیوه‌نامه تعریف‌شده توسط STYLE، آن را تحت پوشش قرار می‌دهد.

صفت TITLE
این صفت متنی را مشخص می‌کند که وقتی علامت ماوس در محیط مرورگر بر روی آن عنصر قرار گرفت، آن متن به عنوان توضیحات آن عنصر ظاهر می‌شود. این کار برای مستندسازی صفحات مناسب است.

صفات دستور <BODY>
همانطور که گفته شد، دستورات <BODY> و </BODY> برای تعریف بدنه صفحه وب بکار می‌روند. این دستور، علاوه بر صفات عمومی، صفات دیگری دارد که در ادامه بحث می‌شود.
صفت BGCOLOR. این صفت برای تعیین رنگ پس‌زمینه بکار می‌رود. رنگهای قابل استفاده در جدول 1-3 آمده است. به عنوان مثال، دستور زیر رنگ قرمز را برای زمینه انتخاب می‌کند:

<BODY BGCOLOR = "RED">

این دستور معادل دستور زیر است:

<BODY BGCOLOR = "#FF0000">

صفت TEXT. این صفت از دستور <BODY>، رنگ متن را در کل صفحه تعیین می‌کند. به عنوان مثال، دستور زیر رنگ زمینه را سفید و رنگ متن را سبز انتخاب می‌کند.

<BODY BGCOLOR = "white" TEXT = "green">






 

 

دقت کنید که با استفاده از دستور <FONT> و صفت COLOR می‌توان رنگ متن را تحت تأثیر قرار داد (این دستور در ادامه بحث می‌شود).
علاوه بر رنگ متن بدنه، می‌توان رنگهای پیوندها را نیز تعیین کرد. برای این منظور از صفات LINK، ALINK و VLINK دستور <BODY> استفاده می‌شود. صفت LINK رنگ پیوندهایی از صفحه را مشخص می‌کند که تاکنون ملاقات نشده‌اند. به عنوان مثال، اگر رنگ زمینه را black انتخاب کنید، بهتر است برای رنگ پیوند، یک رنگ روشن انتخاب کنید. صفت ALINK رنگ پیوندی را تعیین می‌کند که در حال کلیک‌شدن است. صفت VLINK رنگ پیوند را پس از ملاقات‌شدن مشخص می‌کند. اغلب طراحان صفحه وب علاقه دارند که مقدار صفت VLINK را red انتخاب کنند.
مثال 1-3
استفاده از صفات  <BODY> برای انتخاب رنگ زمینه، رنگ متن، رنگ پیوندهای ملاقات‌نشده، در حال انتخاب و ملاقات‌شده.


<!DOCTYPE HTML PUBLIC-//W3C//DTD HTML4.0 Transitional//En">
<HTML>
<HEAD>
<TITLE> Colors </TITLE>
</HEAD>
<BODY BGCOLOR= "FFFFFF" TEXT="#FF0000" LINK="#FF0000"
VLINK="#FF00FF" ALINK="#FF0000">
This is a sample text
</BODY>
</HTML>


صفت BACKGROUND. علاوه بر تعیین رنگ زمینه، با استفاده از صفت BACKGROUND دستور <BODY> می‌توان تصویری را به عنوان زمینه صفحه وب در نظر گرفت. مقدار این صفت، URL فایل GIF یا JPEG است. به عنوان مثال، اگر فایل تصویری به نام test.gif داشته باشید، دستور زیر آن را به عنوان زمینه صفحه وب انتخاب می‌کند:


<BODY BACKGROUND = "test.gif">
 

 

 

مقالات مرتبط به طراحی سایت :

دستورات HTML
توضیحات در HTML
صفات عمومی دستورات HTML
شکل کلی دستورات و برنامه HTML
استفاده از تگ html
کد HTML