» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » روشهای طراحی صفحه وب

روشهای طراحی صفحه وب

روشهای طراحی صفحه وب

6429  تعداد بازدید  |  یکشنبه 17 خرداد ماه 1394

اکنون که ضرورت طراحی صفحه وب مشخص شد، این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان صفحات وب را طراحی کرد. دو روش معمول برای طراحی صفحات وب وجود دارد:


html
اکنون که ضرورت طراحی سایت مشخص شد، این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان صفحات وب را طراحی کرد. دو روش معمول برای طراحی صفحات وب وجود دارد:
1.استفاده از برنامه‌هایی مثل FrontPage
2.استفاده از HTML (و HTML پویا)
برای کسانی که نمی‌خواهند خودشان را با یک زبان برنامه‌نویسی درگیر کنند، روش اول بسیار مناسب است. برنامه FrontPage همراه ویندوز وجود دارد و استفاده از آن برای طراحی صفحات وب بسیار ساده است.
استفاده از HTML برای طراحی صفحات وب اندکی مشکلتر از روش اول (یعنی استفاده از FrontPage) است. اما واقعیت این است که استفاده از HTML قابلیتهای فراوانی را ارائه می‌کند. به دلیل سهولت استفاده از FrontPage، ابتدا طراحی صفحات وب را از طریق این برنامه مورد بررسی قرار می‌دهیم و سپس با شرح مختصری از زبان HTML، چگونگی طراحی صفحات وب را مورد بحث قرار می‌دهیم.
نکته‌ای در مورد طراحی
برای طراحی صفحات وب لازم نیست به اینترنت وصل شوید. وصل بودن به اینترنت را حالت online گویند. درحالت offline، یعنی حالتی که به اینترنت وصل نیستید می‌توانید صفحات وب خود را طراحی کنید. فقط برای انتشار صفحات طراحی شده لازم است که در حالت online باشید. بنابراین حتی اگر اینترنت هم نداشته باشید، باز هم می‌توانید صفحات وب خود را طراحی کنید.

 ساختار HTML

HTML زبان ایجاد صفحات وب است. HTML را زبان علامت‌دار ابرمتن نیز می‌نامند. اما منظور از علامت متنی چیست؟
 اگر تاکنون در مدرسه یا دانشگاه یک گزارش نوشته باشید و یا در یک اداره گزارشی برای رییس خود تهیه کرده باشید، با علامت متنی آشنایی دارید. معلم یا رییس اداره گزارش را برای تصحیح به شما برمی‌گرداند و محلهایی از گزارش را که باید تصحیح شود، با خودکار قرمز مشخص می‌کند. این علامتهایی که بدین ترتیب در گزارشها ظاهر می‌شوند، علامت متنی نام دارند. علامت متنی برای ویراستار معنای خاصی دارند (شکل 1-3 را ببینید). HTML زبانی است که به مرورگر وب می‌گوید که صفحات وب را چگونه نمایش دهد.



HTML فیزیکی و منطقی

هیچ بحثی در HTML انجام نمی‌شود، مگر اینکه علامت‌گذاری فیزیکی و منطقی در HTML معرفی شود. منظور از HTML فیزیکی، استفاده از HTML برای ساختن صفحات به روش خاص است. منظور از HTML منطقی، استفاده از آن برای تعیین ساختار یک سند و استفاده از فناوری دیگری مثل شیوه‌نامه آبشاری، برای تعیین سیمای صفحه است.
اغلب مردم با طراحی سند فیزیکی آشنایی دارند، زیرا از ویراستار متن WYSIWYG، مثل word مایکروسافت استفاده می‌کنند. وقتی کاربران word می‌خواهند متنی را پررنگ ببینند، دکمه مناسبی را انتخاب می‌کنند. در HTML نیز می‌توان با دستورات <B> و </B> متنی را پررنگ کرد.
بدین ترتیب مشخص می‌شود که HTML یک زبان قالب‌بندی است. ویراستارهای WYSIWYG مربوط به HTML مثل FrontPage نیز این گفته را تأیید می‌کند. اما، همانطور که طراحان صفحه تلاش می‌کنند از HTML به این روش ساده استفاده کنند، دیر یا زود با این حقیقت مواجه می‌شوند که HTML زبان توصیف صفحه فیزیکی نیست. طراحان صفحه نمی‌توانند صفحه را دقیقاً به همان شکلی که می‌خواهند طراحی کنند. برای موفقیت در طراحی صفحه نیاز به استفاده از جداول، تصاویر و تکنیکهای پیشرفته در HTML است. سایر فناوریها مثل شیوه‌نامه ممکن است نسبت به دستورات HTML فرمت‌بندی بهتری را برای متنها تدارک ببینند.

تایپ و اجرای دستورات HTML

اولین سوالی که در بکارگیری دستورات HTML مطرح می شود این است که این دستورات باید در کجا تایپ شوند، سوال بعدی
این است که دستورات HTML چگونه اجرا می‌شوند. دستورات HTML در می‌توان در هر ویراستار متن، مثل NotePad یا WordPad ویندوز تایپ کرد و با پسوند htm ذخیره نمود. برای اجرای فایلی با پسوند htm باید آن را به یک مرورگر مثل Internet Explorer یا Netscape انتقال داد. هنگام انتقال فایلهای HTML به مرورگر، دستورات آن فایل اجرا می‌شوند و شکل صفحه وب تعیین می‌گردد.