» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » توجه به مخاطب

توجه به مخاطب

توجه به مخاطب

8101  تعداد بازدید  |  دوشنبه 11 خرداد ماه 1394

صفحات وب طراحی می‌شوند تا دیگران از آنها استفاده کنند. آیا مخاطبین خود را می‌شناسید؟ این کار بسیار دشوار است، زیرا ممکن است افرادی که با کامپیوتر کار می‌کنند به زودی عوض شوند

 
صفحات وب طراحی می‌شوند تا دیگران از آنها استفاده کنند. آیا مخاطبین خود را می‌شناسید؟ این کار بسیار دشوار است، زیرا ممکن است افرادی که با کامپیوتر کار می‌کنند به زودی عوض شوند. باید از سطح سواد، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، و تخصصهای مخاطبین خود خبر داشته باشید. علاوه بر این، باید تواناییهای خودتان را نیز مورد بررسی قرار دهید. برای این منظور موارد زیر را در نظر داشته باشید:
1.مشخص کنید که برای ایجاد صفحه به چه مواردی نیاز دارید.
2.صفحه وب را توصیف کرده و راه‌حلهایی را برای حل این مسئله ارائه کنید.
3.وضعیت مخاطب خود را روشن کنید. درآمد، میزان تحصیلات و امکانات او را بررسی کنید.
4.ابزارهایی را که برای طراحی سایت در اختیار دارید مورد بررسی قرار دهید.
5.زمانبندی طراحی صفحه را مشخص کنید.
6.با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید و نظرات وی را جویا شوید.
تعریف توابع و ساختارهای موردنظر
قبل از اینکه جزئیات کار را مشخص کنید، برای طراحی به سراغ کامپیوتر نروید. همه جوانب را بسنجید و سپس، به سراغ کامپیوتر بروید. طراحی صفحات وب را بر روی کاغذ آماده‌سازی کنید و رنگها را نیز در آن مشخص نمایید.
طراحی را بصورت توابع بیان کنید و از پرداختن به محتویات پرهیز کنید، چون پرداختن به جزئیات، مانع از طراحی خوب 
می‌شود. درواقع، یک طراحی سطح بالا را ارائه نمایید.
 

 
صفحات وب ممکن است بصورت خطی، تصادفی و سلسله‌مراتبی باشند. در ساختار خطی، چون مرورگر در هر زمان فقط یک
 صفحه به جلو و عقب می‌رود، کاربر کنترل درستی ندارد. در ساختار تصادفی، در هر زمان می‌توان از هر صفحه‌ای به صفحه دیگر رفت و کاربر تصمیم می‌گیرد که در هر زمان به چه صفحه‌ای برود. در ساختار سلسله‌مراتبی، که قابلیت انعطاف بیشتری دارد، امکان انتخاب صفحات و همچنین امکان نمایش ترتیبی صفحات را به کاربر می‌دهد. شکل 1-2 این ساختار را نشان می‌دهد.
خلق یک طراحی تصویری
خوب بودن صفحات وب به زیبایی ظاهر آن نیست، بلکه محتویات صفحات نقش مهمی را بازی می‌کنند. برای اینکه طراحی تصویری خوبی داشته باشید، تصاویر و فضای صفحه چه وقت با یکدیگر هماهنگی دارند و عدم هماهنگی آنها در چیست؟ طراحی می‌تواند در هر جا و در هر زمان و با هر وسیله‌ای انجام شود. طراحی به خلاقیت، ذوق و سلیقه بستگی دارد. طراحی را با برنامه کامپیوتری آغاز نکنید. زیرا به امکانات آن محدود خواهید شد. طراحی را انجام دهید، ولی نه بر روی کامپیوتر. با برنامه‌های کامپیوتری می‌توان راه‌حلهای مختلف را به راحتی آزمایش کرد. وقتی طراحی را با کامپیوتر انجام دادید، در صورتیکه مورد قبول واقع نشود، هزینه‌ای را برای شما در بر دارد. بنابراین در طراحی تصویری، موارد زیر را رعایت کنید.
1. بر روی کاغذ و با مداد طراحی کنید.
2.اگر به برنامه‌های گرافیکی مسلط هستید، طرح کلی را بر روی کاغذ ارائه نکنید و جزئیات طراحی را با کامپیوتر انجام دهید.
3.اگر با ابزارهای طراحی آشنایی کامل دارید، می‌توانید طراحی را در آنها انجام دهید.
دقت کنید که تأثیر ظاهر صفحه وب کمتر از ساختار آن نیست. هرچه طراحی صفحات اختصاصی داشته باشد، مخاطبین کمتری را خواهید داشت. رنگ‌آمیزی، فونتها، نوع خط، تعاملی بودن یا نبودن صفحه و مواردی از این قبیل، می‌تواند در جذابیت صفحات وب مؤثر باشد. حتماً قبل از طراحی تصویری، از محتویات صفحه اطلاع کسب کنید، زیرا اگر صفحه را طراحی تصویری کرده باشید، ولی کل صفحه فقط متن باشد، دچار دردسر خواهید شد.
 

 

 

اصول طراحی صفحات وب

سیستمهای محاوره‌ای

کاربردهای وب جهانی