» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » سیستمهای محاوره‌ای

سیستمهای محاوره‌ای

سیستمهای محاوره‌ای

6273  تعداد بازدید  |  دوشنبه 4 خرداد ماه 1394

سیستمهای محاوره‌ای، قانون سوم نیوتن را در کامپیوتر اعمال می‌کند، یعنی برای هر عمل کاربر، عکس‌العمل نشان می‌دهند.

interactive system
سیستمهای محاوره‌ای، قانون سوم نیوتن را در کامپیوتر اعمال می‌کند، یعنی برای هر عمل کاربر، عکس‌العمل نشان می‌دهند. برای مثال، کاربر با استفاده از دکمه‌ها و کنترلهای موجود در CD-ROM می‌تواند صوت یا شکل یا رنگ را تغییر دهد. سیستمهای محاوره‌ای الزاماً پویا نیستند. اگر اطلاعات جدیدی در وب‌سایت قرار نگیرد، بخش چندرسانه‌ای، محاوره‌ای است، درحالیکه بقیه قسمتها کاملاً ایستا است. ویژگیهای محاوره‌ای، به خودی خود طراحی سایت  پویا را ایجاد نمی‌کنند و رابط مناسبی را برای عدم تغییر محتویات فراهم می‌کنند. 
سیستمهای پویا
سیستمهای پویا، محتویاتی را از خارج خود می‌گیرند. یک مثال خیلی ساده، صفحه وب متنی است که هر شب راجع‌به وضعیت هوا، بدون هیچگونه ابرمتنی، ارسال می‌شود. گرچه کاربران نمی‌توانند این صفحه را تغییر دهند (و در نتیجه، محاوره‌ای نیست)، کاملاً پویا است. مثالهای پیچیده‌تری از وب پویا شامل پیوند CDهای موسیقی به اطلاعات گردشگری است که به اینترنت فرستاده می‌شوند و یا نمایش اطلاعات در صفحه وب که توسط بینندگان سایت پست می‌شوند.
تاریخچه نگهادری و به‌هنگام‌سازی وب
در تاریخ کوتاه وب، سیستمهای پویا به سرعت رشد کردند. در ادامه، مثالهایی را خواهید دید که زمان ضهور آنها نیز مطرح می‌شود. زمانهای مطرح‌شده، الزاماً زمان اولین استفاده از تکنولوژی نیست، بلکه زمانی است که به وفور مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
سال 1994
در این زمان، وب کاملاً ایستا بود. قرارداد CGI برای پیوند برنامه‌های خارجی، بطور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گرفت و صفحات وب منحصراً با ویرایش دستی فایلهای HTML ایجاد شده‌اند. تغییرات پویا در سایتها، با به‌هنگام‌سازی دستی صفحات انجام می‌شد. در آن زمان، به‌هنگام‌سازیها ارزشمند نبودند. پویایی اندک در محتویات، با دو ویژگی زیر مشخص می‌شود:
ایجاد صفحه وب به روش دستی. در آغاز، کارگزاران وب و مرورگرها از HTML استفاده می‌کردند. نگهداری و به‌هنگام‌سازی، با استفاده از مدلی شبیه به‌هنگام‌سازی اسناد واژه‌پردازها انجام می‌شده‌اند.
تحلیل سابقه دستیابی. برنامه‌هایی به وجود آمدند که امکان تحلیل ترافیک کاربران وب‌سایت را به وجود آوردند. بدین ترتیب مدیران توانستند موفقیت سایت خودشان را ارزیابی، و تعیین کنند که کدام بخشها باید بهبود یابند.
سال 1995
در این دوره، اولین سایت پویا ظاهر شد که توسط پیوندهای CGI برای برنامه‌های خارجی مشخص شده‌اند. اغلب، کاربران اطلاعاتی را در فرمهایی وارد می‌کردند. دروازه‌های بانک اطلاعاتی نوشته شدند و سایتهایی توانستند پیوندهایی را به اطلاعات پویا ایجاد کنند. نمونه‌ای از این سایتها در شکل 6-1 آمده است.
سال 1996
در این زمان، وب ویژگیهایی را به دست آورد که آن را به یک رسانه انتشاراتی تبدیل نمود و سایتهای پویا طراحی شدند. با مشهورتر شدن وب، سایتها با بینندگان کنار آمدند، بطوریکه دائماً در آنها تغییراتی ایجاد می‌شد. کاربردهای بانک اطلاعات متنوع شدند، بطوریکه آرشیو فیلمها، کاتالوگ محصولات و لیستهای پست الکترونیکی بیشتر شدند. کاربران اینترنت، به جای درخواست سایتهای جدید، اطلاعات جدیدی را از سایتها می‌طلبیدند. پیشرفت در محتویات پویای سایتها ناشی از ویژگیهای زیر است:


 
 
صفحات وبی که از بانک اطلاعاتی تولید می‌شوند. در آغاز، قراردادها و برنامه‌های CGI، دروازه‌هایی را بین زبانهای بانک اطلاعاتی مثل SQL و وب ایجاد کردند. اما بعداً زبانها و برنامه‌هایی به وجود آمدند که امکان تولید صفحات وب مبتنی بر بانک اطلاعاتی را، بدون نیاز به تخصص در مورد بانک اطلاعاتی، به وجود آوردند.
تکنولوژی پخش. معرفی RealAudio (www.real.com)، موسیقی بی‌درنگ و صحبت کردن را بر وب اضافه کرد. با انتقال بی‌درنگ داده‌های صوتی، RealAudio امکان پویای چندپخشی را فراهم کرده است. به دنبال آن، فیلم و همایش ویدیویی امکان‌پذیر شد. 
تکنولوژی push.سیستمهای اولیه مثل Pointcast (www.pointcast.com) از طریق رابط مناسبی، امکان به‌هنگام‌سازی منظم را به کاربران نهایی داده است. سیستمهای push با تحویل خودکار کانال، به کاربران اجازه دادند بدون جستجو در وب، به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند. جدیدترین برنامه‌های push به نام MArimba  (www.marimba.com) و BackWeb(www.backweb.com) از چندرسانه‌ای پشتیبانی می‌کنند. کاربران می‌توانند بر روی اطلاعاتی که مشاهده می‌کنند، دقیقاً کنترل داشته باشند.
سال 1997
در این مرحله از توسعه وب، نرم‌افزارهای اقتصادی رواج پیدا کردند که از سایتهای پویا پشتیبانی نمودند. اپراتورهای سایت، دیگر به راه‌حلهای پویای برنامه‌های دلخواه نیاز نداشتند و فرآیند توسعه، با معرفی اینترانت، به مدل وب پویا منتقل شد. رشد محتویات پویا به دلایل زیر انجام شده است:
برنامه‌های مدیریت سایتهای اقتصادی. با پیچیده‌تر شدن سایتهای وب، تازه نگهداشتن محتویات آن مستلزم برنامه‌ها و سیستمهای مدیریت اسناد است. این برنامه‌ها از تولید CGI گرفته تا برنامه‌های اقتصادی مثل StoryServer (www.vignetee.com) را شامل می‌شوند.
نرم‌افزار مشترک. برنامه‌هایی مثل Domino مربوط به لوتوس (www.lotus.com) و Collabora مربوط به نت اسکیپ (www.netscape.com) به تجار اجازه می‌دهد تا با استفاده از وب، اطلاعات پویا را در محیط جریان کار مدیریت کنند.
پیکربندی خاص کاربر و نمایندگان. سیستمهایی مثل firefly (www.firefly.com) ایجاد شدند که سلیقه‌های مخاطبین را در تنظیم محتویات وب دخالت دادند.
تعامل جنبه مشتری. نت اسکیپ (www.netscape.com) و مایکروسافت (www.microsoft.com) پیشنهادهایی برای HTML پویا داشتند. زبان جاوای سان (www.javasoft.com) و تکنولوژیهای مشابه با آن، کنترلهای محاوره‌ای، بازیها و ویژگی محیطهای توسعه CD-ROM را در وب پشتیبانی کردند. آنها با استفاده از اپلتها یا HTML پیشرفته، برنامه‌های محلی ایجاد کردند تا بدون دستیابی دائمی به کارگزار وب، پاسخگوی کاربران باشند.
ابزارهای مدیریت شبکه و کارگزار.  بسیاری از شرکتها مثل مرکوری اینتراَکتیو (www.merc-int.com) برنامه‌های ساده و تکنولوژیهایی را معرفی کردند که وب را برای تعیین میزان ترافیک آزمایش می‌کردند.
استفاده از سایت پویا به نفع کیست؟
ارزش هر سایت وب، از صفحه اصلی شخصی گرفته تا رسانه‌های عمده، با اطلاات پویا افزایش می‌یابد. با اینکه بعضی از تکنولوژیها نیازمند هزینه تکنولوژی و پرسلنی‌اند، چیزی بیش از آنچه که در اینترنت بطور رایگان فراهم هستند، تقاضا می‌کنند. اپراتورهای سایت کوچک، با استفاده از تقویم زمانی برای به‌هنگام‌سازی، محتویات سایت را پویا می‌کنند. این کار بدون نیاز به سخت‌افزار یا نرم‌افزار جدید صورت می‌گیرد. نمونه‌هایی از سایتهایی که بهتر است پویا باشند عبارتند از:
•سایتهای دریافت‌کننده تغییرات سریع در ترافیک بینندگان، مثل سایت رویدادها.
•سایتهایی که محتویات بینندگان را دریافت و پست می‌کنند. مثل تابلوهای اعلانات و آگهی‌های دسته‌بندی‌شده مبتنی بر وب.
•سایتهایی که براساس پیشرفتهای تکنولوژیکی به وجود می‌آیند، مثل فروشگاههای توسعه وب.
•سایتهایی که ترافیک بینندگان را تحلیل می‌کنند.
•سایتهایی مثل محل خریدهای online.
•سایتهای کاتالوگ online و پردازش‌کننده سفارشات.
•سایتهایی که به بینندگان اجازه می‌دهند در اتاق کنفرانس با یکدیگر تعامل داشته باشند.
در ادامه راجع‌به برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی وب پویا بحث خواهیم کرد.