» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » کاربردهای وب جهانی

کاربردهای وب جهانی

کاربردهای وب جهانی

7192  تعداد بازدید  |  یکشنبه 3 خرداد ماه 1394

وب جهانی کاربردهای فراوانی دارد. سرگرمی‌ها، تجارت، آموزش، تبلیغات و هزاران کار دیگر در وب جهانی امکان‌پذیر است


وب جهانی کاربردهای فراوانی دارد. سرگرمی‌ها، تجارت، آموزش، تبلیغات و هزاران کار دیگر در وب جهانی امکان‌پذیر است. 
می‌توانید برای خرید اتومبیل به سایتهای مربوط به کارخانه‌های معروف دنیا مراجعه کنید و از تازه‌ترین مدلهای اتومبیل همراه با رنگ، قیمت و سایر مشخصات باخبر شوید. 
می‌توانید برای خرید کتاب به سایتهای معروف اینترنت مراجعه کنید. فروشگاههای بزرگ کتاب در اینترنت مثل آمازون، آمادگی ارائه هرگونه خدماتی را در خصوص کتاب دارند. ناشرین معروف دنیا سایتهایی دارند که کتب خود را همراه با آن ارائه می‌دهند.
اگر به تجارت علاقه‌مندید، می‌توانید گزارش سالانه، قیمتهای فعلی کالا، موجودی کالا و سایر اطلاعات را به دست آورید. برای تفریح و سرگرمی نیز سایتهای خاصی وجود دارد. 
اگر به هنر و موسیقی علاقه‌مندید، سایتهای مربوط به آنها نیز در اینترنت فراهم آمده است. اگر می‌خواهید در دانشگاههای دنیا تحصیل کنید، سایتهای معروف دانشگاههای معروف در اینترنت موجود است. آنها را مطالعه و انتخاب کنید. اگر به تازه‌ترین مقالات علمی رشته‌های خاصی علاقه‌مندید، می‌توانید به سایتهای معروف آنها مراجعه کنید. خلاصه اینکه هرآنچه که فکر می‌کنید، در وب جهانی موجود است. فقط کافی است که آدرس آنها را بدانید و به آنها مراجعه کنید.
صفحات وب شامل تصویرهای گرافیکی، متن، پیوندها، طراحیها و قالبهای مختلفی‌اند. انیمیشن در وب، زیبایی خاصی به آنها بخشیده‌ است. تلفن وب نیز شما را به سراسر دنیا ارتباط می‌دهد.
وب پویا
در آغاز، وب یک رسانه ایستا بود. به صورت سیستمی طراحی شد که برای معادله مقاله‌های تحقیقاتی به کار رفته است و شکل آن مثل یک کتاب الکترونیکی بود. سایتهای وب وقتی که ساخته شدند، به مدت چندین ماه تغییر نمی‌کردند. تازگی اطلاعات مبتنی بر وب به همراه محیط توسعه اولیه، منجر به استانداردهایی شد که با اسناد دست‌نویس قابل مقایسه است. 
با رشد وب، به قوتهای آن نیز پی برده شد. بدین ترتیب، وب از حالت یکنواخت و ایستا درآمد، بطوریکه ظاهر و محتویات آن به زودی تغییر می‌کند. هیچکس دوست ندارد، یک بازی روی CDیا یک پردازنده، در هر بار که استفاده می‌شود، تغییر کند. اما در وب این موضوع صدق می‌کند. هرکس دوست دارد اطلاعات جدیدتری را کسب کند. ایجاد سایتهای پویا، برای کسانیکه از اینترنت استفاده می‌کنند، الزامی است.در غیر این صورت، سایت انها به عنوان یک شهر متروکه محسوب خواهد شد که در گوشه ای از دیسک سخت فسیل شده است. به نمونه ای از چنین سایتی که در شکل 2-1 آمده است توجه کنید.

 
 اگر کسی یکبار این سایت را ببیند ، تمایل ندارد دفعه بعد به آن مراجعه کند. چون یک سایت مرده است: مخاطبان خاصی ندارد، فاقد تبلیغات و فروش online است.
بعضی از ویژگیهای پویایی که مخاطبین اینترنت به آنها علاقه‌مندند، عبارتند از: 
•حساسیت نسبت به زمان به جای محتویان دائره‌المعارف. 
•تغییر محتویات و سبک طراحی.
•سازگاری با نسلهای جدید سخت‌افزار، نرم‌افزار و استانداردهای تحویل اطلاعات.
•پشتیبانی از ارتباط با مخاطبین سایت.
•مدیریت مؤثر برای افزایش کیفیت اطلاعات.
سالانه هزاران وب‌سایت به دلیل کهنه‌شدن از دور خارج می‌شوند. برای همین سایتهایی که از دور خارج می‌شوند، هزینه‌های زیادی مصرف شده است. در سال 1997 در حدود هزار وب‌سایت از رده خارج شد و در سال 1998 تقریباً 2000 سایت از دور خارج گردید.
برای اینکه سایتهای پویا جذاب باشند، باید ویژگیهای زیر را داشته باشند: 
•در هر بار که به آنها مراجعه می‌شود، اطلاعات جدیدی داشته باشند.
•رابطها و برنامه‌نویسی، منعکس‌کننده گرایشهای جدید در سبک نرم‌افزار باشند.
•پاسخ به تغییرات در ترافیک کارگزار و بیننده از طریق عدم نیاز به کاربران باتجربه.
•عدم وجود گرافیکهای نامفهوم و رابطهای ناقص.
•کنترل شخصی و سفارشی‌سازی محتویات صفحات وب.

  
سایتهای پویای موفق، در صف مقدم تحول محاوره‌ای قرار دارند. سایتهایی مثل www.usatoday.com که در شکل 3-1 آمده است، شامل اخبار و رویدادهایی است که در دقایق قبل اتفاق افتاده‌اند. موتورهای جستجو مثل یاهو (www.yahoo.com) و اینفوسیک (www.infoseek) بانکهای اطلاعاتی را دستکاری می‌کنند که شامل دهها میلیون ورودی‌اند. سایتهای گسترده‌ای مثل (www.liveconcerts.com) Liveconcerts.com و Audionet (www.audionet.com) موجب می‌شوند تا از طریق وب بتوان به تازه‌ترین صوت و تصویر (صدا و فیلم) دست یافت. دسته جدیدی از سایتها مثل NetGuide Live (www.netguide.com) زمان‌بندیهای رویدادها را در هر جای اینترنت امکان‌پذیر می‌کنند. کاتالوگهای پویا با صفحاتی که توسط بانکهای اطلاعاتی ایجاد شده‌اند، ویژگی سایتهایی مثل (www.cdnow.com) CDNow است.
امروزه وب، کتابها، رادیو و تلویزیون را در یک پیوستاری همگرا کرده است. در شکل الکترونیکی، تفاوت رسانه‌های مختلف، فقط در پویا بودن اطلاعات آنها است 

  
(شکل 4-1).
ماهیت سیال اطلاعات دیجیتال، منجر به تغییرات سریع و کامل می‌شود و وب می‌تواند هر چیزی را از سیستم پخشی موجود در رادیو و تلویزیون تا تابلوی تبلیغات شهری حاشیه جاده، شامل شود. اما اینترنت مبادله دوطرفه اطلاعات را امکان‌پذیر می‌سازد (شکل 5-1). بدین ترتیب، مخاطب اینترنت می‌تواند در محتویات وب شریک باشد. بینندگان وب، از طریق دستیابی به آمارها، پست الکترونیکی، فرمهای online، پاسخ به آگهی‌ها و حتی دسترسی مستقیم به محتویات، می‌توانند در سایتهای وب پویا شریک باشند.
بدین ترتیب سطح دیگری برای تغییر پویا ایجاد می‌شود که علاوه بر تولیدکننده، توسط مصرف‌کننده نیز کنترل می‌شود. سایتهای وبی که اطلاعاتی را پست می‌کنند که با مخاطبان خود شریک هستند، کانال ارتباطی جدیدی اضافه می‌نمایند که بین بینندگان سایت عمل می‌کند. 
نگهداری و به‌هنگام‌سازی سایتهای پویا
پشتیبانی از سایتهای پویا مستلزم انواع جدیدی از سخت‌افزار و نرم‌افزار است. وقتی صحبت از سایتهای پویا می‌شود باید دو موضوع نگهداری و به‌هنگام‌سازی را در نظر داشت. گرچه این تمایز ممکن است مصنوعی به نظر برسد، فرآیند توسعه را آسان می‌کند و و توصیف کارهای توسعه وب را تفکیک می‌نماید.
نگهداری سایت پویا به معنی این است که عملکرد آن در مقابل خطاها، تغییرات سخت‌افزار و نرم‌افزار و تغییر مخاطب وب، در حد بیشینه نگه داشته شود. حتی اگر محتویات ثابت باقی بماند، مدیر وب باید آن را نگهداری نماید.
به‌هنگام‌سازی شامل معرفی محتوای جدید، ویژگیهای طراحی/رابط، یا تنظیمهای فهرستها و ساختار فایل است. به‌هنگام‌سازی ممکن است فقط به محتویات محدود شود و یا ساختار را نیز شامل شود. 
ممکن است صفحات وب پویا با صفحات وب محاوره‌ای با هم اشتباه گرفته شوند. به همین دلیل آنها را در ادامه مورد بحث قرار می‌دهیم.
 

معرفی وب جهانی

آغاز تجارت الکترونیک و اینترنتی بدون داشتن وب سایت

تجارت الکترونیکی یا سنتی؟

بیزینس خود را آنلاین کنید

خرید مطمئن در وب