» مقالات تجارت الکترونیک » مشکلات خرده فروشی الکترونیکی

مشکلات خرده فروشی الکترونیکی

مشکلات خرده فروشی الکترونیکی

12385  تعداد بازدید  |  یکشنبه 23 آبان ماه 1395

همان طور که تجارب eToys و موارد دیگر نشان می دهد، خرده فروشی الکترونیکی، تنها راه حل موفقیت نیست. برخی از شرکتها، خرده فروشی الکترونیکی را حتی امتحان نمی کنند. برخی از دلایل ارائه شده خرده فروشان برای کار نکردن به صورت Online عبارتند از: محصول برای فروش در وب مناسب نیست، فقدان فرصت برجسته، گران بودن فروش Online، بی علاقگی به فناوری، تناقضی فروش های Online با کسب و کار اصلی، (2003 Diorio). خرده فروشی الکترونیکی، چالش های جدی و ریسک زیادی را برای افراد ناتوان در فراهم کردن قیمت مناسب برای مصرف کننده، در بنا نهادن مدل کسب و کار سودمند و یا در اجرای مناسب مدل بنا نهاده شده ایجاد می کند.

مشکلات خرده فروشی الکترونیکی

 همان طور که تجارب eToys و موارد دیگر نشان می دهد، خرده فروشی الکترونیکی، تنها راه حل موفقیت نیست. برخی از شرکتها، خرده فروشی الکترونیکی را حتی امتحان نمی کنند. برخی از دلایل ارائه شده خرده فروشان برای کار نکردن به صورت Online عبارتند از: محصول برای فروش در وب مناسب نیست، فقدان فرصت برجسته، گران بودن فروش Online، بی علاقگی به فناوری، تناقضی فروش های Online با کسب و کار اصلی، (2003 Diorio). خرده فروشی الکترونیکی، چالش های جدی و ریسک زیادی را برای افراد ناتوان در فراهم کردن قیمت مناسب برای مصرف کننده، در بنا نهادن مدل کسب و کار سودمند و یا در اجرای مناسب مدل بنا نهاده شده ایجاد می کند.

 برخی از تجربیات را می توان از مطالعه شکست ها در این زمینه به دست آورد که در ادامه مورد بحث قرار می گیرند.

از این شکست ها، چه عبرت هایی می توان گرفت؟

با وجود این که شکست ها، سخت و تلخ هستند ولی می توانند به عنوان تجربیات با ارزش در نظر گرفته شوند. با توجه به شکست های B2Cdot.com و در نظر گرفتن موارد دیگر می توان به این نتایج دست یافت.

سودآوری را نادیده نگیرید

طبق تجربه، هرفروشی جزئی باید به سودی جزئی منجر شود. طبق قوانین تجارت، اگر کسب و کار سودآور نباشد، هیج فایدهای ندارد. مشکلی بیشتر خرده فروشی های الکترونیکی مجازی این است که آنها هنگام تلاش برای رشد به میزان سود و منافع خود توجه نمی کنند.

احتمال وقوع ریسک های جدید را مد نظر قرار دهید

اینترنت ارتباط جدیدی را با مشتریان برقرار کرده و فرصتی را برای توسعه بازار ارائه می کند. اینترنت می تواند خرده فروشی را در معرضی ریسک های زیادی قرار دهد. شرکت های محلی فقط مجبور به مجادله با مشتریان و مقررات محلی هستند، در حالی که شرکتهای بزرگ و جهانی با موارد بیشتری در ارتباط بوده و مجبور به مقابله با جنبه های بی شمار فرهنگی، مالی و غیره هستند. شرکت های اینترنتی جهانی نیز باید ریسک ساختارهای قانونی، قوانین و مقررات بین المللی را مد نظر داشته باشند، زیرا ممکن است برای اقدامات کاری خود، در کشورهای دیگر تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

 گروه های کارمندان و یا مشتریان ناراضی می توانند برای تماس با رسانه های خبری متحد شوند و یا برای به اطلاع عموم رساندن دغدغه های خود، یک وب سایت راه اندازی کنند. WalmartSucks.com نمونه ای از این قبیل بود که توسط یک مشتری که احساس می کرد در یکی از فروشگاه های Wal-Mart مورد بدرفتاری قرار گرفته، ایجاد شد. آن مشتری تا حد امکان، مجموعه ای از تمام گزارش های خبری منفی در مورد Wal-Mart و دلایل ذکر شده به وسیله کارمندان اخراجی و مشتریان ناراضی را فراهم کرد. اطلاعاتی مشابه در مورد شرکتهای دیگر و آژانسهای دولتی در Sucks500.com نیز موجود است. بیان نارضایتی هر یک از افراد ناراضی به دوستان و همکاران خود، ممکن است منجر به از دست دادن تعدادی از موارد فروش شود؛ با وجود اینترنت، در حال حاضر این افراد می توانند با هزاران و یا حتی میلیون ها مشتری بالقوه دیگر ارتباط برقرار کنند.

به هزینه مارک گذاری توجه داشته باشید

همیشه مارک گذاری ، کلیدی برای موفقیت خرده فروشی در نظر گرفته شده است. تصور می شود مصرف کنندگان به پیدا کردن محصولاتی با مارک های بسیار معروف و پرداخت مبلغ بیشتری برای آن محصولات، مشتاق تر هستند. طبقDayal (2000)، سایتهای اینترنتی از قبیل Amazon.com با معرفی سریع مارک، مارک های تأیید شده را به خطر می اندازند (برای مثال، کتابفروشی های سنتی Brick-and-Mortar). به هر حال، معرفی سریع مارک، غالباً به مصرف مخارج اضافی منجر می شود. در یک مورد، یک خرده فروشی نو کیسه (Epidemic.com) بیش از ۲۵ درصد سرمایه خود را برای یک آگهی تلویزیونی ۳۰ ثانیه ای در Super Bowl خرج کرد! البته این شرکت، چند ماه بعد بسته شد (2001 Carton and Locke ) . در موارد دیگر، خرده فروشی های الکترونیکی برای افزایش حجم بازدید از سایت های خود، با صرف هزینه زیاد، آگهی های متعدد و پیشنهادات جذابی را ارائه کرده و در هر فروش مبلغی پول از دست دادند. حجم زیاد ترافیک سایت، فقط به افزایش ضررهای آن ها کمک کرد. تجربه کسب شده از نمونه های موفق این است که بیشتر مشتریان (به خصوص مشتریان ثابت دراز مدت) از طریق لینک های مربوطه، موتورهای جستجو و یا توصیه های شخصی وارد سایت می شوند نه به واسطه آگهی های خاص.

با سرمایه های ناکافی، شروع نکنید

بدیهی است که در صورت کمبود سرمایه های کافی در ابتدای انجام یک کار بزرگ، کار نتیجه ای نخواهد داشت اما بسیاری از مردم در مورد ایده  های کاری خود ان قدر هیجان زده هستند که به هر طریق ممکن تصمیم به امتحان کردن آن می گیرند. شکست Garden.com، نمونه ای از این مورد است. Garden.com، وب سایت فراهم کننده اطلاعات مهم و پویای باغبانی (نحوه کاشت پیاز گل ها، توصیه هایی در زمینه باغبانی، ویژگی پرسشی از کارشناسی و غیره) و ابزارهای قدرتمند طراحی مناظر و چشم اندازها (که به بازدید کنندگان اجازه مرتب کردن کل یک باغ و سپس خرید تمام مواد لازم با یک کلیک کردن را می داد) بود.Garden.com، با ارائه اطلاعات در زمینه موضوعات مختلف مربوط به باغبانی، در برگیرنده این ویژگی های خاص بود. غالباً باغبان ها در زمینه کار خود پرشور هستند و مایل به آگاهی بیشتر از علم باغبانی و گیاهان جدید می باشند. این ایده کاری، به نظر خوب می رسید، ولی به دلیل ناتوانی شرکت در فراهم کردن سرمایه کافی برای جبران زیان ها تا رسیدن به موقعیت کاری مناسب، این سایت شکست خورد.

وب سایت، باید مؤثر باشد

خریداران دانای امروزی اینترنت از وب سایت ها انتظار دارند که عملکرد فنی برتر، بارگذاری سریع صفحات، جستجوهای سریع در پایگاه داده، گرافیک های کارآمد و سایر موارد را ارائه کنند. طراحی وب سایت های دارای تأخير و یا ناکام گذاشتن مصرف کنندگان، به دلیل درصد بالای خریداران رها کننده سایت هرگز میزان فروشی بالایی نخواهند داشت.

در جالب نگه داشتن سایت، بکوشید

وب سایت های بدون محتویات پویا، مراجعه کننده را کسل می کنند. طراحی ایستا و ساکن، کسل کننده است. امروزه، بیشتر خرده فروشی های الکترونیکی توصیه ها و اطلاعات با ارزشی را به مصرف کنندگان (که اغلب فقط برای آن مورد خاصی به سایت مراجعه می کنند و ممکن است در این فرآیند، چیزی خریداری کنند)، ارائه می نمایند. برای مثال، L.L.Bean پایگاه داده پر باری از اطلاعات در زمینه تسهیلات پارک ها و امکانات تفریحی و راهنمای خرید آن ها را ارائه می کند. بازدید کنندگانی که برای یافتن یک اردوگاه توریستی و یا یک تعطیلی اخر هفته وارد سایت می شوند، ممکن است چادر و یا بارانی نیز خریداری کنند.

هر چند، شکست های زیادی در زمینه خرده فروشی الکترونیکی وجود داشته است (بیشتر خرده فروشی های الکترونیکی Pure-Play، اما برخی از شرکت های Click-and-Mortar یا پیشتازان تجارت الکترونیکی نیز شکست داشته اند) ولی داستان های بسیاری در مورد موفقیت بعضی از شرکت ها نیز وجود دارد. به طور کلی، در حالی که خرده فروشی الکترونیکی Pure-Play پر مخاطره است و آینده آن مشخص نیست، ولی خرده فروشی Online به عنوان یک کانال توزیعی مکمل برای فروشگاه های فیزیکی و کاتالوگ هایE-mail ای به سرعت در حال رشد است. به عبارت دیگر، به نظر میآید که مدل Click-and-Mortar برنده باشد.

 

 

مقالات مرتبط به طراحی سایت:

ابزارهای کمک به خریدار

عامل های نرم افزاری Shopbot